• astro

Augustibebis 2012

Här (Hudiksvalls MVC)  är det också UL runt v 19 som gäller.

Gjorde ett CB digital idag, fåniigt men stickorna gav svaga plus så jag kunde inte låta bli. Den sa "gravid 3+", ingen surprise men jag blev glad ändå  

• astro

Jag har usel aptit istället men det beror nog på att jag mår illa en stor del av tiden. 

Fast idag blev det sushi och det orsakade inget illamående alls, tvärtom mådde jag strålande i över en timme efter middagen. Inte dumt

Jag är lite liberal med min LCHF nu eftersom jag är gravid (känns viktigare att äta alls än att äta rätt) så jag åt massor av sushiris som de striktare i familjen inte ville ha. Kallt syrat ris med soja och wasabi var tydligen exakt rätt mat för att slippa må illa. Där ser man. Gott som 17 var det dessutom. I vanliga fall äter jag ju inte ris alls så det kändes verkligen exotiskt. 

• astro
    Nessan22 skrev 2011-12-21 20:40:48 följande:
    Denna tråden var det tydligen mer fart i :) plussade i tisdags :) Är andra barnet och bf 23 augusti, Nån mer som har barn rätt tätt. Sonen kommer vara ca 19 månader när den lilla kommer.
    Min lilltös kommer att vara 17 månader. Det känns nästan lite väl tätt men det kan ju inte hjälpas.
    Dessutom har jag tätt mellan ett par av mina stora barn också och det fungerade jättebra när de var små

• astro
    Novalina skrev 2011-12-22 02:03:43 följande:
    När jag är hungrig och mitt blossocker är lågt (särskilt på em innan middagen) så blir jag ofta illamående och typ paniiiikhungrig!! Förvånad Men så fort jag fått i mej käket så slutar illamåendet.

Kanske att du inte har matlust och blir hungrig gör att du blir mer illamående, får ännu mindre matlust etc?... Sen kanske det är så precis som du nämner, att viss mat helt enkelt gör dej mer vämmelmagad just nu med än annan.
    När jag inte slarvar med maten utan låter bli kolhydraterna så är mitt blodsocker väldigt stabilt så jag slipper den typen av hunger. Känner igen den från tidigare graviditeter på blandkost, dock
  • astro
    Strossel skrev 2011-12-22 09:14:35 följande:
    Jag läste någonstans att viss färg kan gå över till fostret så många väntar tills efter första trimestern. Men jag vet inte riktigt hur det är! Jag vågade aldrig göra det under min förra graviditet!
    Min BM sa att det var en myt (men därmed inte sagt att hon har rätt)

Färgningen kan slå fel och få konstiga resultat, har jag också hört, eftersom håret uppför sig annorlunda när man är gravid.

Vetenskapligt sett undrar jag hur det fungerar eftersom hår precis som naglar ska vara "dött" material, har det växt ut på ett sätt så har det ...? Nåja. 
  • astro
    Lullan skrev 2011-12-22 10:43:31 följande:
    Heeej..
    För 4veckor sedan gjorde vi 4tester 2rfsu o 2Cb som alla visade gravid =)
    Traska till BM .. är idag i V 8+2 =)
    Dock har jag inte kännt av de nå vidare vilket gör mig lessen / Orolig!!
    Dum som ja e gjorde ja ett rfsu test imorse o fick ett väldigt väldigt svagt streck knappt synbart!! Varför gjorde ja detta test som gjorde mig mera nojjig!!!! En vän till mig sa att ämnerna i kroppen förändras o att man kan inte lita på ett test nu,,, !??
    Vad tro ni!?

Ska inte till BM försen om en månad...
    Försök att inte oroa dig så mycket (ok jag vet, det är jättesvårt).
    Möjligen kan du testa med CB digital, så får du en utsago men inget streck. Kanske bättre.

Stickor är ofta opålitliga innan man är i v3-4 och efter att man passerat v6. Alla har dessutom inte samma mängd hormoner i kroppen. 
  • astro
    annhapannha skrev 2011-12-22 15:16:14 följande:

Vad är det som är farligt med hårfärg? Är det att fostret kan få missbildningar? Ökad risk för missfall? Känns som att det borde forskas mer kring detta området... Och det måste ju finnas andra saker som oxå är mindre bra såsom bodylotion...?!!?!

Det är väldigt oklart på vilket sätt det skulle vara farligt.

Jag är mer orolig för (och väldigt försiktig med) s k hushållskemikalier. Diskmedel, tvättmedel, rengöringsmedel, doftspray, toablock, hela det paketet. Som "tur är" är jag överkänslig och märker direkt om jag andats in eller rört vid minsta smula kemikalier. Det är också därför det känns självklart för mig att det kan vara skadligt (kan det ge mig astma är det rimligen inte nyttigt för bebisen heller).

Sedan ska vi inte prata om deo, parfym, hårspray, ansiktskrämer ...
    Jag försöker i görligaste mån använda välkända naturprodukter, är jag osäker på innehållet låter jag helt enkelt bli. 

Egentligen är det heltokigt att vi dränker våra hem - och oss, våra kläder, våra kroppar - i kemikalier varenda dag. Jag tror inte att de flesta av oss tänker på det ett enda dugg. 
  • astro
    Novalina skrev 2011-12-22 11:18:30 följande:
    OK. Själv äter jag nästan bara långsamma kolhydrater, har du testat det innan med? Skönt för dej att slippa känna så då iaf, att du hittat en bra lösning på det för din del.
    Jo, men som f d sockerberoende och f d ätstörd så klarar jag inte av långsamma kolhydrater heller under någon längre tid. Rätt vad det är kommer min gamla matfixering tillbaka. Det är bara på strikt LCHF som den förblir borta.

När jag är med barn brukar det dock bli en del kolisar, för jag brukar bli galen i fullkornsbröd. Och jag tror mycket på att ge kroppen vad den skriker efter.  Särskilt när man är gravid.

Just nu är vinäger grejen och vinäger passar till ALLT. Jag till och med steker kött i det  
  • astro
    Litenfyra skrev 2011-12-22 18:16:09 följande:
    Hallå! Jag fick ett oväntat plus häromdagen:) har en son på 4 år och tvillingpojkar på 16 månader! Hur fan ska vi klara detta???? Shit alltså! Bf enligt sista mens 19 augusti!
    Välkommen!

Mina första fyra är födda -90, -92, -94 och -95. Så tvillingar har jag inte haft visserligen men däremot fyra blöjbarn samtidigt (äldsta barnet var länge ovilligt att sluta ha blöja) ... Det går bra det också  

Grattis till plusset! 
  • astro
    Poison82 skrev 2011-12-22 20:58:54 följande:
    Usch vad jag blir nojjig. I början av graviditeten så kräktes jagjättemycket och mådde sjukt illa. Nu har det vänt typ över en natt. Mår inte alls illa. Borde kanske vara glad över det men det gör mig snarare orolig. Jag har inte heller spända bröst längre och är inte onormalt kissnödig. Jag har inga känslor kvar av att vara gravid och det la bara av poff. Tänk om bebis är död :(
    Det är ju ganska vanligt med tvära kast när man är gravid. 

Vid mf är det oftast inte så att symptomen bara försvinner över natt, tror jag ... det var inte så för mig i alla fall. Just att kroppen kändes gravid fortfarande fast den inte var det, det hörde till det jobbiga. 
Svar på tråden Augustibebis 2012