• astro

Augustibebis 2012

iframtiden skrev 2011-12-20 11:31:11 följande:
    Jag har iaf aldrig i mitt liv haft en sådan flytning. Som vatten och 5cm i diameter i byxorna?
    Det kan vara fostervatten men det är troligare en flytning. Om du är orolig så be MVC testa.
  • astro
    Ari Gold skrev 2011-12-20 11:19:56 följande:
    Idag har jag sett bebben på VUL. Allt såg bra ut.

Blödningen jag hade igår sa läkeren antagligen kommer från ett blodkärl som brustit i livmoderslemhinnan när graviditeten växer sig fast allt mer. Jättebra doktor som tog sig tid att visa på bilder och förklara pedagogiskt.
    ååh vilken lättnad Grattis! {#emotions_dlg.flower}
  • astro
    Novalina skrev 2011-12-20 12:14:28 följande:
    Oj, ammar du än, och blivit gravid samtidigt också, inte dåligt!

Det sägs väl att amning i sej innebär att man svårare blir med barn då.

Själv helammade jag knappt 1 mån tror jag, sen delammade till sonen va ca 4 mån, sen dög jag inte längre minsann, utan blev ratad för flaskan.

Har du kanske några bra tips om man vill amma länge? Det ville jag ju eg., tycker det är mysigt...
    Amning skyddar i ungefär sex månader säger de nu.

Jag ammar också fortfarande - inte bara min niomånaders baby, det händer att tvååringen tar sig en slurk också (särskilt om han är ledsen för något).

Mina har fått sluta när de vill, och det har varierat - första ammade i fjorton månader, andra i tolv, tredje i tio, fjärde i tolv, femte är som sagt snart tre och har inte gett upp än, och minsta är nio månader och verkar inte vara nära att sluta.

Någon "metod" har jag inte, jag har bara gett ungarna tillgång till tutten när de har velat.  
  • astro
    FruFoxy skrev 2011-12-20 12:31:40 följande:
    astro:
    Hur många barn har du? Är det sjunde du väntar nu? 
    Jo minsann. Jag har fyra stora (födda mellan -90 och -95) och två små, den ena snart tre och så en bebis på nio månader.
  • astro

Problemet med maten är att alla råd man får är löjligt kategoriska.

Ta listeria t ex. Visst är det farligt, mycket farligt till och med. Och det fungerar inte att äta något lite, eller sällan. Är det listariasmitta i maten blir en gravid allvarligt sjuk även av liten mängd. MEN - och det är ett stort men - listeria är väldigt ovanligt i Sverige.

Så om man håller normal mathygien, undviker mat med stora kontaktytor (som t ex färdigskivad lax) som legat framme eller är vacuumförpackad, och låter bli skumma opastöriserade ostar (framför allt kittostar) så är man så säker som man kan bli.

Risken för att få listeria från en bit vanlig svensk brieost, inköpt i din vanliga matvarubutik och förvarad i kyl hemma, den måste vara mikroskopisk. Det är KLART mindre risk än det är att ta bilen till jobbet t ex ...

(Dessutom är risken nästan lika stor att få listeria från illa sköljda grönsaker men det är sällan någon varnar för t ex färdiga sallader på lunchhak.)

Toxoplasmos är också lätt att undvika. Frys lax i tre dagar och få inte kattskit i munnen. med andra ord, även om du skulle få eländet på händerna så bör normal handhygien räcka för att eliminera risken.

Ha handsprit hemma och använd den.

Samma sak med alkoholen. Vi vet inte var gränsvärdet är så alltså nolltolerans, säger vården. Jag säger att detta är nonsens. Sannolikheten att ETT litet glas vin ger fosterskador är rimligen nästan obefintlig. Jag fick t o m en läkare att medge att det handlar om att "folk inte kan sätta gränsen, ett glas blir gärna fem och därför säger vi noll glas".

Med effekten att det sitter tjejer därute och är livrädda, rentav överväger abort, för att de druckit en vanlig folköl innan de visste att de var gravida. Snälla nån.

Mitt MVC har heller aldrig sagt något om kaffe trots att koffein starkt ökar missfallsrisken (under tre koppar kaffe om dagen är ofarligt men kom ihåg att det finns koffein i andra saker också som kanske inte alla förstår att undvika, som energidrycker och värktabletter). Risken att få listeria är egentligen mycket mindre, oavsett hur man äter (förutsatt att man är i Sverige) än att man riskerar missfall av för mycket koffein.

Riktigt irriterande blir det om man lägger till nonchalansen inför allt som är farligt som det vore jobbigt för andra än den blivande mamman att man larmade om. Till exempel UVI. Det betraktas trots statistiken som mer eller mindre ofarligt. Och OM det tas upp något om UVI så dras följande saker fram: Kvinnans toahygien, hur ofta hon kissar, och (jodå) om hennes sexleksaker är hygieniska. Men inte hennes partners hygien trots att myspys med en måttligt ren kille är ett vanligt sätt att få just UVI. Men nej, säga åt hennes partner att tvätta händer och privatdelar, det går inte. Mamman kan man däremot instruera hur mycket man vill, tydligen.

Ursäkta svadan men detta har irriterat mig igenom graviditet efter graviditet. Alltid samma självklara besked och alltid samma kategoriska inställning (dock har informationen ändrats något, t ex blev jag strängt tillsagd att barn absolut inte fick ligga på rygg, när jag fick barn -90). Ovetenskapligt är vad det är. 

• astro
    Randiga Rut skrev 2011-12-20 21:46:44 följande:
    Astro: Tack för det! :) Håller med dig i allt du säger. Var i en ostbutik idag å berättade att jag behövde komplettera julens ostbricka med ost för gravida. Först tog han fram en lista, funderade lite å hämtade en av de mer rutinerade. Hon berättade att rek. nyligen ändrats, nu är det bara pastöriserade hårdostar som fått ok! Jag valde dock efter den där listan. Om jag förstår det rätt så finns bara ett fall med en svensk gravid som misstänkts smittats av listeria från ost, detta var typ på 70-talet och bekräftades aldrig! Visst undviker jag opastöriserat samt kitt- och mögelostar, men att för den delen bara käka hårdostar?!
    Tittar man lite på statistiken så fick 60 personer listeria i Sverige 2009. Av dessa var sju gravida. (2009 var ett "svårt" år, ett vanligt år drabbas 4-5 gravida.)

Inte i något av fallen gick det att säkerställa smittkällan (bl a därför att fem av sju kvinnor inte talade svenska) men i tre fall misstänktes lax. I ett fall hemgjord färskost gjord på opastöriserad mjölk. I övriga tre fall finns ingen uppgift.
    Fyra av barnen insjuknade. Två avled.

Det är visserligen hemskt men det känns samtidigt inte riktigt som ett skäl att totalt undvika mängder av matvaror, som lax, dessertost, charkvaror.

• astro
    05091112 skrev 2011-12-20 21:23:24 följande:
    Godkväll tjejer.
    Hade nog bara lite depp igår, mår mycket bättre idag.
    Ska inte lämna, har ju bara er innan vi outar graviditeten

På fredag blir det VUL för min del, de lär väl inte se så mycket men får förhoppningsvis en ny tid så de kan leta efter hjärtaktivitet, blir väl efter nyår.

Kul att du stannade!
    Liza1989 skrev 2011-12-20 22:01:27 följande:
    Jag vet inte var man kan köpa ett VUL. Finns det risker med att göra för många ultraljud?
     Enligt Strålsäkerhetsmyndigheten gör det det. Det är därför vården plötsligt blivit mer restriktiv.

Här är en länk så kan du ta ställning till ev fara själv:

http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/Allmanhet/Vard/Ultraljud/

• astro

Min "nattmacka" är koffeinfritt kaffe med vispgrädde eller te med mycket lime.

Annars är vi LCHFare större delen av oss, så det är oftast gott om lättmumsade saker i kylskåpet, några favoriter: Hårdkokt ägg med kaviar och/eller majjo, kall kyckling, kallt fläsk, grekisk sallad, tonfisksallad, räksallad, fet youghurt med nötter, smält ost med salsa, ostskivor med smör, oliver, avocado med vinäger.

Gröna oliver tycker jag ofta fungerar mot illamående, särskilt sådana "sträva" med kärnan kvar. 

• astro

Ytterligare en listeriakommentar:

Stort utbrott i USA med 20-talet döda. Smittkälla: Nätmeloner.

Som sagt var, det blir riktigt knepigt om man ska undvika alla tänkbara smittkällor. Såvitt jag minns har ingen sagt ett varningens ord om meloner.

Jag hittade förresten en uppgift om att man bara kan få listeria en gång. Har inte lyckats kolla om det stämmer, men om det är sant, vore det inte smart att få det "med flit" innan man skaffar barn? Ungefär som man gjorde med röda hund innan vaccinet kom. 

• astro
    Novalina skrev 2011-12-21 02:54:44 följande:
    Det va många kontroversiella åsikter på en gång där du!

Men jag har full förståelse för ditt resonemang.

Jag måste bara fråga - varifrån har du fått infon om att er än 3 koppar kaffe/dag ökar mf-risken mkt?...

Vill tillägga att då jag ammade drack jag både starkvinsglögg, vin etc (ja, kanske inte samtidigt då, men ), och det va otroligt vad folk ifrågasatte detta hela tiden, fast det visat sej att det i måttliga mängder inte förs över i modersmjölken till barnet. Det är ju skillnad då man är gravid, för då delar man ju blod med bebisen, och då tycker jag inte alls man ska dricka nåt.

En annan sak jag störde mej ofantligt på va att folk kom och typ våldgästade oss vid de mest opassande tidpunkterna för att gratulera till sonen. Jag kände mej ofta fruktansvärt obekväm i de situationerna - hade kanske inte duschat på flera dgr, hade eckligt stripigt hår, osminkad och glåmig och satt dessutom med tuttarna i vädret och ammade mest hela tiden. Vadå respektera ens integritet??! Det va det inte alls tal om.*Grrr*

Varför kan innte folk bara ringa först och höra när det är OK att komma??! Förvånad
    Jag är en riktig ragata och släpper helt enkelt inte in objudna gäster. Något mer ohyfsat än att "bara dyka upp" finns inte, tycker jag, och eftersom alla som alls känner mig vet att jag tycker så, så är det totalt respektlöst att bara dyka upp till mitt hem.
    Även släktingar blir vänligt men bestämt avvisade.
    Däremot är barnens kompisar såklart alltid välkomna. Det är upp till barnen själva hur de sköter sina sociala liv. Men då är inte "gästen" mitt ansvar heller.

Ska se om jag kan hitta koffeinundersökningen.

http://www.kaffeinformation.se/templates/Page.aspx?id=4716

har en hel del info i alla fall.

Svar på tråden Augustibebis 2012