• astro
    Augustimamman skrev 2012-01-09 15:07:18 följande:
    Corinnel: låter som att det kanske kan va problematiskt att sövas som gravid. Hade ringt och kollat.

Ellenbmt: har kollat flygbolaget, SAS, och de var förvånande generösa med hur länge man fick flyga. Tror till och med v 36 med intyg! Innan v 28 behöver man inget. Stödstrumpor ja! Minns att min kompis hade det när vi flög och hon var gravid. Varför? Löper man högre risk för blodproppar som gravid? Hade inga när jag flög till England nu i jul... :S
    Jo, gravida och nyförlösta får lättare blodproppar. Lättare betyder ju dock inte att det händer alla, bara att man är i en riskgrupp.

Värt att veta är också att en del läkare som ska testa för blodproppar använder ett standardtest som inte får användas på gravida. Inte för att det är farligt utan för att det ALLTID ger positivt utslag om man är med barn, proppar eller ej.

Jag råkade ut för detta och fick mitt livs skrämselhicka! Samt kostade akuten (som jag blev vidareskickad till) massor av lab- och läkartid. Innan det visade sig att testet var felanvänt - några proppar hade jag inte.

Min faster och farmor dog båda relativt unga av just proppar så jag har varit rädd för sådana sedan barnsben. Det var INTE kul!

• astro
    zemer skrev 2012-01-11 00:23:14 följande:
    Hur kommer det sig att vissa får göra vul i tidiga veckor och visa inte?
    Är det någonting man kan be om/kräva?
    Du kan prata med din BM men det är olika i olika landsting. I mitt gör man inget UL före RUL om det inte är en riskgraviditet på något sätt. Om ens då.
  • astro
    Helenaa skrev 2012-01-12 00:07:01 följande:
    11+0 idag :D Jag är nog "värst" av alla härinne då det gäller djur... Jag och maken har det som största intresse, har egen gård med nybyggt stall. Vi har hundar, katter, 5 hästar (i alla storlekar) en åsna, 3 lamor och 2 minigrisar :P Underbart att ha. Självklart mycke jobb men för oss är det värt de. Barnen är med på allt och älskar att borsta å rida å mocka bajs :)
    Ni slår oss  Vi har fem katter, två hundar, en kanin och två nymfkakaduor.
  • astro
    Saaajmon skrev 2012-01-12 17:21:57 följande:
    Jag funderar också på dop. För om mitt barn vill gifta sig någon gång så får dem inte gifta sig om de inte är döpta tydligen. Och det är en tradition i båda på min mammas och pappas. Men eftersom att jag är buddhist så blir jag fundersam hur jag ska göra... :/ 
    Det måste vara något nytt, jag är inte döpt och det var inget prästen frågade efter vid vår kyrkliga vigsel.
  • astro

Jag har inte direkt pratat om graviditeten med mina småttingar än, men de har plockat upp vad som är på gång i alla fall. Lillgrabben (3 år) inhandlade en bebidocka som han klär av och på, lägger i lillasyrrans vagga, bär runt och pussar på och så vidare. Hjärta

• astro
    Värmeljuslyktan skrev 2012-01-13 21:12:28 följande:
    Hej tjejer! Tänkte ta och tacka för mig, vi har fått missfall nu i v 11, fostret dog för en vecka sedan ca :( varit inne och gjort en skrapning idag. Mår bra men är väldigt ledsen.

Önskar er alla ett stort lycka till! Kram
    Kram
  • astro
    05091112 skrev 2012-01-13 22:41:18 följande:
    Hej tjejer!
    Jag har en undran, är det någon här inne som varit gravid medans ni ammat?

Vi var på TEDDY idag och sköterskan sa att när hon blev gravid (många år sen dock) så hade barnmorskan sagt åt henne att sluta amma för det tar all näring från fostret?

Låter jätteknäppt ju :S 
    alla säger olika.

Jag ammade fortfarande Dex när jag blev gravid med Bella. Min BM sa att det var ok fast att jag måste sluta innan bebisen kom för mjölken skulle inte räcka.

Jag läste på om tandemamning och bildade mig en egen uppfattning.

Dex (3) tar fortfarande en och annan slurk, jag ammar Bella (snart året), är gravid, mår utmärkt. Fick inga dåliga värden när jag ammade Bella heller. 
Svar på tråden Augustibebis 2012