• mammsen

Augustibebis 2012

novaunique skrev 2012-02-19 10:35:04 följande:
    Mammsen: Jag är i vecka 16+6!

Aha, då förstår jag du e less på illamående!
    Jag hade riktigt kraftigt illavående i min förra grav, det stannade upp helt plötsligt i v16 -v17  typ.
    Jag märkte nog inte ens att jag plötsligt mådde bra utan en dag glömde jag ta på mina sea-band efter dushen och  samma dag eller någon dag efter så slog det mig att jag mådde bra!

Hoppas det släpper snart för dig!
    Har du testat sea-band och postafen?     
  • mammsen
    Blomsterfröna skrev 2012-02-19 15:34:20 följande:
    Ska vi ta och prata lite bedövningar ?? Kanske de har gjorts tidigare... Jag kommer inte köra på någonting. Tig lustgas med pojkarna och tjejen ingenting.., klarade av utan bedövning :)

Jag körde bara lustgas på min förlossning med dottern i v 41, gick toppen, klart det gjorde ont men jag hadde kul!
    När jag kom in och var 4 cm öppen hoppade jag in i ett av deras rymliga badkar och alla värkar "försvann" jag hade inte minsta känning av en enda värk under de 2 timmarna jag låg i vattnet. När jag ställde mig upp var jag tydligen mitt i en värk och föll ihop på golvet av smärta, då var jag öppen 8cm plötsligt! Så tack vare badet kände jag inte 4cm!!! Sedan körde jag på med lustgasen bara.. Denna gången vill jag ha det på samma sätt, bad och lustgas, fast jag vill veta mer om andra bedövningar om jag skulle ångra mig när jag väl är där.  
  • mammsen
    babyhummingbird skrev 2012-02-19 16:05:43 följande:
    Här är tanken att använda så lite som möjligt.. Har också fått höra att jag har ganska hög smärttröskel.. Får se om det stämmer, haha. Men tanken är att försöka bada lite och använda lustgas om det behövs. Sen vill jag ha perinealskydd för att minska risken för att spricka.

En annan fråga.. Om tiden finns vill jag väldigt gärna ha lavemang innan.. Fick höra att inte alla förlossningar godkänner detta.. Kan det stämma? Någon som har erfarenhet?

Det kan du köpa på apoteket och fixa hemma innan du åker =)
    Lavemang alltså!
    Jag glömde förra gången men upplevde det aldrig som jobbigt, jag avr så inställd på allt annat och märkte lixom inte något.. Frågade efter och då skämdes jag lite igen haha
  • mammsen
    Sommaren12 skrev 2012-02-19 16:31:50 följande:
    I vilket stadie under förlossningen använder man sig av bad och akupunktur?

Jag älskar ju att bada och kan tänka att det iaf lugnar mig. Akupunktur är jag också väldigt intresserad av. Botade min svåra migrän med akupunktur, så det är nåt jag tror på.

Erbjuder de dessa grejer på de flesta sjukhus?

Fråga din bm, det är lite olika från förlossning till förlossning, på en del förlossningar får man bara bada tills vattnet gått på andra får man bada så länge man vill, på vissa får man även föda i vattnet. Akupunktur kan man nog använda i alla skeden, jag fick akupungtur (fick välja i huvudet eller i ryggen) valde ryggen, tror det hjälpte lite men svårt att avgöra då jag inte fött utan,, haha,, men jag tror på det iallafall att det tar en del av udden och därför kör jag nog på det igen antagligen..Ang bad tror jag det finns på alla sjukhus, men det kan vara upptaget och då kan det bli att sitta i dushen istället, det brukar vara rymliga dushar med sånadär stolar i,,
  • mammsen
    Saaajmon skrev 2012-02-19 16:59:39 följande:
    Bra, för jag blev lite orolig där. Men då vet jag varför jag mår illa :) 

Det stoppar även blodflödet till barnet! så barnet får mindre syre! Så ni vet tjejjer! Men om ni inte blir yra av det så är det ingen fara =)
  • mammsen
    jguz skrev 2012-02-19 17:06:42 följande:
    Det stämmer att man inte får bada om vattnet har gått. Infektionsrisk.

Vattnet gick båda Mona graviditeter så jag har aldrig fått bada men jag har fått stå i duschen :) jobbigt att jag är så blyg bara för bm kom om och skulle lyssna på hjärtat stup i kvarten. Hehe... Längre in i förlossningen hade jag så ont att jag slutade vara pryd...

Fast det finns ingenting som bevisar att det är sant.. Och i socialstyrelsens riktlinjer tog de bort den "regeln" för flera år sedan, vissa sjukhus har fortfarande inte ändrat sina riktlinjer bara..
  • mammsen
    lills skrev 2012-02-19 17:57:20 följande:
    Kanske dum fråga, men vi pratar ju förlossning... Hur vanligt är det att man spricker? Mitt första och jag känner lite rädsla inför just det.....

Jag sprack, det avr ju inget jag märkte försen bm skulle sitta och sy en stund efter jag fått mitt barn, nästan 15stygn blev det och jag hade svinont efter i säkert 2 veckor! Nu 4år senare varken jag känner eller ser det men detta är det enda jag värkligen fasar över inför nästa förlossning, inte att spricka men stygnen som kliar och smärtan när man kissar osv, det svider och jävlas!! Så denna gången kommer jag prata med min bm om ställningar och annat som kan göra att risken för sprickor minskar,, GYNSTÄLLNING=NEJ under själva förlossningen
  • mammsen

Noppe! Nu har jag hoppat in och skrivit av mig lite, nu ska jag mysa med min sjuka dotter och titta på Pippi på de 7 haven med en skål godis =)
    Vecka 14 nu by the way, andra barnet, syns ingenting!
    Avundas alla vackra magar i bildtråden!!  

• mammsen
    NiniMe skrev 2012-02-19 19:36:52 följande:
    Det man kan tänka på när det gäller att inte spricka är även att ha en annan ställning än liggande som är barnmorskornas favoritställning men är igentligen inte den smidigaste... Att halsitta på huk är den som är smidigast för dig och barnet eftersom tyngdlagen hjälper till att få ner barnet i kanalen...
    Denna gången ska jag absolut göra det och jag ska absolut skriva in i min förlossningsjournal att jag ska ha avnavling när navelsträngen har pumpat klartoch när moderkakan kommit ut, dsv när barnet fått i sig alla viktiga ämnen i blodet all syre osv, som den behöver för att kunna återhämta sig ordentligt efter fl... Läs gärna på om det så ni vet vad det gäller...
    Jag hade inte en aning när jag födde mina pojkar men nu vet man lite mer och jag tänker inte riskera ngt onaturligt för mitt barn för att forskning av dess stamceller ska göras...

Gud! jag kunde nästan skrivit detta medelandet själv!
    Jag vill föda på huk eller hängandes över de där vrålsexiga gåstolarna, men blir jag knäsvag av smärtan får det bli på alla fyra eller något i sängen..
    Men på tal om avnavling! Jag håller med! Barn som avnavlas tidigast 3 min efter förlossning får ca 1 dl extra blod i kroppen! Efter barnet är fött så slutar ju flödet ganska snabbt i navelsträngen och efter ett par minuter blöder det inte ens när man klipper..  
  • mammsen
    Sommaren12 skrev 2012-02-19 21:52:03 följande:
    Gadget: KLIPPA?!?! Fyy nu får jag förlossningsskräck!! Skulle tuppa av om nån klipper mig mellan benen! :'(
    Oroa dig inte! Klipper de så gör dem väll det under tiden man har ont av en värk redan, och då känner du det inte, som att spricka,, det känns inte heller,, men personligen vill jag inte spricka igen då jag upplevde det väldigt besvärligt att läka och så efter förlossningen
Svar på tråden Augustibebis 2012