-
Grattis =)lillakotten skrev 2012-02-20 07:48:17 följande:V13+0 idag! :) -
Nej, jag håller med, jag tycker man ska focusera på och rikta in sig på att allt ska gå bra =)Hejåhå skrev 2012-02-20 07:53:22 följande:Boken "att föda" är bra. Man blir peppad av att läsa den. Den sista tredjedelen handlar om komplikationer och den delen ville jag inte läsa.
Blir det komplikationer så är det ofta inte så mycket man själv göra för att påvärka, då kommer det ju ett gäng och berättar exakt vad man ska göra/gör det de måste göra. -
Minns att det var en tjej i början av tråden som hade fått neg på grav-test men var gravid endå för "mensen var sen" så hon tyckte det var onödigt att göra grav-test, men jag har varit borta en hel del från sidan här då jag varit sängliggande och helt orkeslös.. Någon som vet vad som hände med denna tjej? Det är möjligtvis inte sajjmon? Isåfall kan jag ju förstå om människor misstror henne, men sammtidigt tycker jag att man får lämna henne ifred, är hon säker på att hon är gravid så har hon kanske rätt, tiden lär ju utvisa det..
-
Gick tillbax och kollade tidigare i tråden, sajjmon gjorde ett neg test i v 9, har du testat positivt än?? eller är det någon som vet om hon gjort det? Om jag var henne skulle jag gått till bm för längesedan om hon inte testat pos.. Något kon ju vara fel, om inte annat är det inte snällt mot sig själv att gå omkring och inte vara säker på om man är skengravid eller gravid på riktigt.. Ju senare man får veta att man har fel ju traumatiskare måste det ju bli!
Vill bara tilägga att detta medelande inte är menat som någon negativ kritik, jag vill inte att någon ska ta illa upp! Men jag ade varit orolig om det var jag! -
Men men,, iallafall!
Den här tråden ligger ju under kategori trimester ett, de flesta har väll paserat den gränsen nu va?
Kommer det att skapas någon ny tråd i trimester 2?
Jag tänker om det är någon som hoppar in senare under graviditeten som med ska ha barn i aug kanske de inte letar under kategori trimester 1, fast åandra sidan är det kanska bekvämt att slippa hoppa från sida till sida hela tiden, vad säger ni? -
NiniMe: Ja, angående avnavlingen kommer jag skriva i journalen med, och att jag vill ha hjälp och stöd med vad jag ska göra för att spricka så lite som möjligt, ang bedövningar så skriver jag nog inget det kommer jag ta allt eftersom, jag vill bara ha lustgas, bad, akupungtur osv och jag kan säga nej om de erbjuder där och då,,
Eftersom min förra förlossning gick ganska snabbt (förlängd latensfas eller vad det heter) altså 1-4cm tog ca 2 dygn men sedan tog själva förlossningen knapt 4 timmar så hoppas jag att jag får en snabb och smidig förlossning nu med utan att den blir för snabb!
Men min sambo (pappan) kommer vara den enda som får vara med, det är hans första barn och jag kommer inte lägga så stort ansvar på han, jag vill att han är där och tar emot bebisen om jag fortfarande är yr av lustgasen, sen vill jag nog ha han i närheten såklart fast mest som sällskap, spela lite kort, prata och skojja osv Jag vet inte om min sambo kommer gå in i en jättebeskyddande roll och vara delaktig i allt och "jättehjälpsam" eller om han kommer att vara nervös och rädd och ett skitdåligt stöd som bara stressar upp mig, det kan ju vara så att han är skitutråkad med haha
Han vet nog inte själv hur kan kommer att reagera under situationen och jag känner mig så trygg med mig själv och barnmorskorna att det räcker för mig med sällskap =)
Min förra förlossning (med en annan man) hadde vi skitkul fram tills det var sags att krysta, då gick han ut, och kom in efter han hört vår dotter skrika, jag brydde mig inte så mycket om det, jag hade annat för mig med full focus på barnmorskorna,
oj vad långt det blev, jag hamnade i 2 samtal under tiden så jag hoppas jag gjort mig förstålig! -
I v 20 når livmodern ungefär upp till magen =)Xericax skrev 2012-02-20 11:23:59 följande:Var känner ni av bebisen då ni känner av den i magen? Jag är 13+3 idag (första barnet) och har de senaste dagarna känt av små minimala "muskelkramper" lite så att det kittlar till några cm på båda sidorna av naveln vid olika tillfällen, men jag tycker det borde vara för högt upp för att vara pyret, kanske det bara är något annat?
Ska till läkaren nästa vecka på undersökning så jag ska fråga henne då hur högt livmodern sträcker sig nu, men hon kommer ju antagligen att säga att det är för tidigt att känna något eftersom det är mitt första, men jag vet ju att det inte kan vara pyret om det visar sig vara för högt upp.
Någon som vet när de börjar mäta livmodern hela tiden? jag minns inte -
Shit vad skrev jag! Jag menade ju såklart att livmodern når upp till naveln i v 20 haha inte magen,, pinsamt!
-
Det är nog olika i min förra grav bodde jag i en mindre stad och då hadde de bara 1-2 grupper om året, första träffen handlade om förlossningens skeden och då var jag redan i v 40, han aldrig gå på d andra träffarna :/Sommaren12 skrev 2012-02-20 15:03:08 följande:När brukar föräldragrupper starta?
Min bm sa att det finns föräldragrupper (eller sa hon kanske kurser? hmm.. samma sak?) och då hajade jag till och sa att jag är intresserad av det. Dock sa hon inte när de startar å då var det så mycket annat i min skalle. -
Blomsterföna - Det tror jag ingen gör, därför alla är så nyfikna, på första/andra sidan i bildtråden visar hon en bild i v 9 på magen och skriver att hon testat neg, hon vill inte kommentera om hon testat possitivt än eller om hon träffat någon barnmorska. Hon är irriterad över att folk ifrågasätter hur hon vet att hon är gravid fast jag tror inte någon menar något illa.. Dock förstår jag och respecterar att många "känner" att de är gravida, men det är så konstiga saker att inte vilja svara på,, Jag tror inte någon annan i tråden skulle ta illa upp om man frågade om de gjort ett gravtest?! Eller inte tagitt kontakt med bm, minns inte villken vecka hon är i men 16 eller 17 va?
Jag är bara nyfiken, vill inte vara oförskämmd, har menat på att om det var jag så skulle jag nog vara orolig om jag bara fått neg tester och viljat kolla upp varför..
GUD VAD HÄRLIGT MED KNUFFAR!! Så avis, V15 men inga knuffar än, med dottern kände jag första knuffarna i v 19 så jag längtar otroligt nu!!!