• mammsen

Augustibebis 2012

DetGodaLivet skrev 2012-02-20 20:34:09 följande:
    Såg att det pratats citodon längre upp.

Jag har detta utskrivet mog migrän under graviditeten, istället för min vanliga migränmedicin. Det är den vanligaste medicinen man skriver ut till gravida för olika smärttillstånd som tex. migrän.

Det beror på att det är en så gammal medicin att man kan säga utifrån "beprövad erfarenhet" att den är OK. Dvs under många år har massor av gravida som inte kan leva utan värkmedicin pga sjukdomar tagit citodon och man kan inte koppla det till några biverkningar. 

Det finns säker många andra värkmediciner som egentligen är OK men eftersom det inte forskas specifikt på vilka mediciner som är OK för gravida så tar det ju lång tid innan nya mediciner får klartecken. Så var det förr med allergimediciner också, att man bara fick ta tavegyl som var en gammal medicin och därför beprövad. Senare har det visat sig att de flesta sorter går lika bra.    

Kodein är det verksamma ämnet i citodon, samma som i panocod, barnet påvärkas ungefär som mamman men läkemedlet har testats på över 10 000 kvinnor och har inte uppvisat någon ökad risk för bivärkningar, dock om man äter detta ofta kan barnet få abstinensbesvär.. Har en tokskadad rygg efter flera misshandlar i tidigare förhållande för längesedan så jag har ätit en hel del smärtstillande, nu försöker jag hålla mig till bara alvedon men efter min läkare visat svart på vitt att citodon inte är farligt vågar jag ta det ibland om det värkligen behövs =)
    Alvedon däremot har man ju börjat ifrågasätta om det kan skada vissa organ som levern om man äter det i tidigt skede, jag åt alvedon med min nr 1 så jag vågar göra det nu med eftersom det inte finns något bevis eller liknande på att det kan vara skadligt.
  • mammsen
    DetGodaLivet skrev 2012-02-20 22:48:44 följande:
    Nja...är inte paracetamol det verksamma ämnet i citodon (dvs samma som i alvedon) men man har förstärkt det med kodein för att få starkare effekt. Dvs de tveksamheter kring alvedon som uppmärksammats på senare tid gäller även för citodon. Samtidigt finns det ju inget annat alternativ som är mer OK vad jag förstått.
    Ja det är sant, jag vet inte om jag utryckte mig fel men kodein är testat på gravida kvinnor, däremot tror jag inte de testat varenda läkemedel med kodein i eftersom de då inte skulle veta villket verksamt ämne som skadar vid eventuella skador. Kodein är inte farligt, skapar ingen ökad risk för för tidig födsel eller fosterskador osv..
    Är det någon som vet om paracetamol värkligen är testat? eller något man bara tar för givet att man kan äta som gravid, för rekomendasionerna om paracetamol är väll olika i olika länder? En av bieffekterna på oss vuxna är ju just leverskador, är det värkligen undersökt om det kan ge ex leverskador på foster? Såg iallafall en dokumentär från ett annat land där de gått ut med varningar för paracetamol för gravida,,  minns inte vilken kanal det var, men kan fundera lite, jag äter alvedon, jag räknar ju med att vårt land har vettiga rekomendationer och ligger långt fram i utvecklingen och kunskapen.. Men jag blev tveksam, någon annan som läst/sett/hört negativt om paracetamol? 
  • mammsen
    fransyskan skrev 2012-02-21 09:51:13 följande:
    Hej! Får jag vara med? Solig

Har tjuvläst i veckor men inte riktigt vågat säga hej! Jag är i vecka 13 och kan sammanfatta de senaste två månaderna som en ljuv kärleksaffär mellan mig och Mr WC. Har till och med dragit in en mjuk matta på tjotta så att jag inte ska få så ont i knäna!

Trots viktnedgång har jag dock köpt ett par härliga mammabyxor... så otroligt sköna!

Varför har man inte alltid såna byxor för?!
    Hej! Välkommen!
    Jag vet inte, men de sitter otroligt skönt utan att skära in någonstans i sidorna, har ett par mammamjukisar som jag har ibland när jag vart sjuk och sånt efter min förra grav som är otroligt sköna =) 
  • mammsen

Åh! Jag vill bara säga att mitt illamående har nästan släppt helt =)
    Senaste dagarna har jag bara mått illa ca 15min på morgonen =D
    Vecka 15 och längtar efter sparkar!!
    Får inte så mycket problem med hjärtklappning känner mig mest bara jävligt utmattad hela tiden..

Är det någon mer som "boar" jag har börjat riva tapeter i vardagsrummet och ska bredspackla, slipa och tapetsera, köpte även en ny slipmaskin igår då jag fått för mig att slipa och måla om alla dörrkarmar och lister osv..
    Sen hade jag ju tänkt att jag och sambon (snickare) skulle ta och ta tag i den där utbyggnaden till sovrummet där vi vill ha babyvrå.. Jajustet! Min dotters rum är lite trångt och ligger vägg i vägg med en stor garderob ca 4x2 meter längs hela hennes kortsida i rummet, skulle ju vilja förstora det rummet lite med.......
    Någon mer som fått galna ideer än?? 

• mammsen
    Sommaren12 skrev 2012-02-22 23:52:35 följande:
    Aaaj! Mina bröstvårtor bränner och svider. :( vad göra? Tips nån?
    Samma här!
    Jag kan ligga i sängen , sitta vid bordet eller vara ute och gå eller vad som hellst och så bara bränner det till och värker och bröstvårtorna blir aldles stenhårda! Varav jag brister ut i fula miner och håller mig för brösten..

• mammsen
    Xericax skrev 2012-02-23 09:31:20 följande:

Hur känns växtvärk i magen, och hur mycket brukar ni känna av er mage?

Jag är 13+6 idag, och efter att jag började blöda för över en vecka sedan så har har det fortsatt att komma brun blödning/flytning varje dag. De sa åt mig då jag var och kollade om allt var bra att jag ska höra av mig om det börjar blöda på nytt och om jag dessutom får kramp/värk i magen. Så jag har varit jättenervös för att känna av något i magen, har inte vågat ta värktabletter mot huvudvärken för jag är orolig att jag inte ska känna av magen isåfall. Hittills har det gått bra, men inatt och i morse har jag känt av lite värk i magen, ingen kraftig värk utan bara typ molnande värk, kan det vara växtvärk?

Det behöver inte vara någon fara med blödningarna, tycker med det låter som växtvärk, på mig kan det huggatill lite när jag typ ställer mig upp och sånt med,, Men om du oroas av detta så tycker jag endå att du ska ringa och begära att du får se att allt är bra med barnet, då brukar man känna sig lugnare och tryggare sedan igen =)
  • mammsen
    Sommaren12 skrev 2012-02-23 09:38:50 följande:
    Ska vädra brösten hela dagen. Tack! :)
    Jag har inte haft bh på flera dagar, det hjälper inte allts för mig :/ 
    Kanske får testa med någon salva, jag har inte ont hela tiden utan det bara bränner/hugger till plötsligt och håller i sig max en min, men jobbigt endå, har ni på samma sätt eller annorlunda?
    Fler tipps?? 
  • mammsen
    fru Elle skrev 2012-02-23 09:56:23 följande:
    Tror att nya prinsessans namn kommer bli ett populärt namn i år. Samt barnvagnen de väljer.
    Troligtvis, jag skulle säkert kunna ta ett prinsessnamn i andranamn om det blir en flicka, men vad gäller barnvagn kommer jag nog inte påvärkas,, har ju redan min favorit i sikte =)
  • mammsen
    Xericax skrev 2012-02-23 10:43:04 följande:
    Tror jag fick min första riktiga hormon-gråt-attack just. Tänkte bara "usch va jag e trött" så började jag stört-lipa. Nåja, det är vid såna tillfällen det är guld värt att jobba hemifrån, gick raka vägen till sängen drog täcket över huvudet och lipade en stund. Vill bara att det ska vara kväll så min man kommer hem, saknar honom. Och jag kan inte koncentrera mig på jobbet, även om jag borde för jag har en hel del jag skulle behöva få gjort.

Jag blev lite gladare av att se klippet i alla fall, Daniel ser så glad ut.
    Naaw, så gulligt endå =)
    Jag tycker det är skitjobbigt ibland om sambon bara gåt till affären och är borta för länge, haha
    Längtar efter han och blir stressad och irriterad.. Helt sjukt så larvig jag känner mig,,

Ja, Daniel såg riktigt lycklig och stolt ut, han värkade nästan målös =)
    Längtar efter att se min sambos reaktion när han håller sin aldles egna bebis första gången <3
Svar på tråden Augustibebis 2012