• mammsen

Augustibebis 2012

Grisefia skrev 2012-01-10 12:51:44 följande:
    Men det är ju helt sjukt! Hon måste ju informera om det i god tid. Det är ju inte säkert att man känner till en sån sak. Speciellt inte om man är ny på jobbet! Om du är med i facket borde man väl kunna vända sig dit? Eller prata med försäkringskassan eller nåt. Är till dålig hjälp i såna här fall. Har verkligen noll koll. Men det är nog dit jag hade vänt mig. (Eller till min mamma, hon är HR+ fd fack-människa och har bra koll på sånt).

Hoppas verkligen det löser sig! Jag hade blivit helt vansinnig om jag var i din sits!
    Ja, alltså jag är ju inte direkt med i facket.. Och försäkringskassan kan bara hjälpa när det är så att man inte får sjuklön när arbetsgivaren nekar sjuklön pga anställningsformen.. Så jag är helt lost!
  • mammsen
    EttMirakelTack skrev 2012-01-10 13:04:17 följande:
    lång historia, men ska göra den kort. 
    Med mitt ex, så provade vi i nästan 2 år.. inget fel på hans spermier, så det var mig det var "fel" på, vi påbörjade utredning. Men, det var en märkligt förhållande där jag mådde väldigt dåligt & jag tog mig ur det!

När jag träffade min nuvarande så sa jag det från början och vi hade vant oss vid tanken.
    Då vi blev gravida dec-11 så hade jag inte ätit p-piller sen april-10. 

Så, vi hade inte försökt, men vi har nånstans hoppats...  
    Gud vad kul! Det kanske bara var så att din kropp visste att den andra mannen inte var rätt ;)
  • mammsen
    Stövelkatten skrev 2012-01-10 17:44:06 följande:
    Vi bor i Sthlm, Handen.

Vi har mycket problem med att få ihop det med hushållsarbetet här hemma. Det känns lite som att min sambo tror att allt är ursäkter för att slippa göra saker. Vilket gör mig jävligt sur... för jag gör i princip allt som det är.
    Jag vet vad du menar, ibland ligger jag bara utslagen och orkar inte upp ur sängen, att stå i köket tar emot, med disk, matlagning osv.. Min sambo gör allt nu för tillfället =) (Skönt med lite omväxling) Men han vet hur man klagar också,, fast jag tycker han får klaga lite, han gör ju allt..
  • mammsen
    Strossel skrev 2012-01-10 18:35:25 följande:
    Anneh- nä du får inkomstbaserat på den lönen du har oavsett om du arbetar 75%, det måste inte vara heltid! Däremot ska du ha arbetet sammanhängande i 6 månader för att det ska räknas!
    Eller ha en anställning.. om man får en provanställning två månader innan man blir mammaledig räknar de med den lönen man "har och skulle ha" om man inte var mammaledig =) Så man måste inte ha jobbat i sex månader =)
  • mammsen
    Randiga Rut skrev 2012-01-10 18:52:30 följande:
    Jag är lite lättad nu, det syns inte mer blod å jag kräks! Hoppas bara att vul ser bra ut också!! Går in i 9+0 imorgon, blir det vul då?

Jag bor också i Malmö, Möllan. :)
    Om du kräks blod måste du söka hjälp akut!
    Jag blev inlagd pga det i min första graviditet, jag fick inte äta eller ens dricka vatten innan jag var läkt i magen, 16 kilo förlorade jag! och låg med dropp och kräktes hela tiden! Vill inte skrämmas! men har du sökt hjälp? Det kan vara farligt för dig!
  • mammsen
    Augustimamman skrev 2012-01-10 21:19:11 följande:
    Mammsen: tror randiga menade att det inte kommit mer blod och nu kräks hon. ;)

Nu har vi bokat resa till NY!
    Aha, fy vad pinsamt!! Förlåt!!
    Jag har inte fått riktigt bra koll på historiken än ;) Är smått förvirrad haha

Men vad skönt, att kräkas efter en blödning måste ju vara jättebefriande =)

Haha, tack för hjälpen Bullen85, tur att vissa har koll =)
  • mammsen
    Stövelkatten skrev 2012-02-01 12:15:38 följande:
    Jag bheöver hjälp... vi har ganska passionerade diskussioner om vagn just nu, min sambo envisas med en tysk kloss... Hur som helst... för en augustibebis: är separat liggdel eller mjuk/hårdlift att föredra?
    Iomed att våra bebisar kommer att vara ett par månader vid vintern så är det ju mer plats i en separat liggdel, en vän till mig hade an mjuklift och deras bebis fick inte plats där med alla kläder och overaller och allt när han var 7 månader så de blev tvugna att köpa en ny vagn.. Dock är det ju så j*vla opraktiskt med separata liggdelar.. Så jag kommer endå satsta på mjuklift, när min dotter var liten så bytte jag vagn välldigt regelbundet, så hon (jag) har haft i princip vagnar av alla de vanliga märkena.. Emmaljunga är ju klart bäst,, alla de modeller av emmaljunga jag klart varit mest nöjd med!! Denna gången kommer det att bli en av emmaljungas duo kombi vagnar,, de är lixom gott om plats i dem och mjukliften görs ju om till åkpåse sen..
  • mammsen

Fast sammtidigt när bebisen är så stor att den växt ur mjukliften/hårdliften borde ju en varm och go åkpåse duga utmärkt =)

Nackdelen med de fasta liggdelarna är ju att man inte kan luta barnet uppåt lite om de vill se något.. och om de vill sitta upp måste man hem och byta delen lixom.. Vad gör man om man ska på semester?? tar man med både liggdelen och sittdelen i bilen då?? Så onödigt och otympligt när man kan både sitta och ligga i en sittdel.. Jag bara förstår inte.. Någon som haft separata ligg och sittdelar till vagn och varit nöjd med det som kan förklara??

• mammsen
    novaunique skrev 2012-02-18 16:32:07 följande:
    Vagnsnacket håller jag mig utanför, vågar knappt läsa för då blir jag sugen på en ny! Jag får nog vackert nöja mig med dotterns vagn (en Hartan, köpt i Tyskland när vi bodde där) som fortfarande är fräsch

Hörrni, hur mår ni nu? Jag blir emellanåt helt sjukt utmattad, orkar knappt uppför trappen till övervåningen! Så knäppt, för senast i torsdags var jag hos BM och alla värden var top notch. Jag vill ju orka GÖRA grejer!

Jag är enligt ul i v 13+5 (14) och igår sov jag typ 2 timmar på dagen och somnade kl 8 på kvällen. Idag har jag varit pigg hela dagen, så jag hoppas det börjar ge sig.. I min första grav så var jag bara trött i en vecka ganska tidigt sen gick det över,, Vilken vecka är du i?
  • mammsen
    Millas skrev 2012-02-18 17:49:39 följande:
    Jag försöker också blunda för vagnsnacket.. Ändå så hamnar jag på Google när det är nått jag känner igen :p men men, får bli vår emmaljunga som vi har, är nöjd med den, har ju aldrig haft nått annat så jag vet inte bättre Mår skit rent ut sagt! Illamåendet är äntligen borta men jag är så sjukligt trött.. Måste vila efter jag ätit, efter jag duschat.. Ja efter ALLT! Äter järn, dock missar jag nog för ofta sonen på 4 år frågar hela tiden varför jag är så trött känner mig som en usel mamma..

Jag har haft många vagnar till min dotter, var vagntokig!!! Men Emmaljunga var endå alltid favoriten, varenda gång jag köpte någon annan sort blev jag beviken och tänkte på hur emmaljungavagnarna alltid är bättre, Favoriten är duokombin, så denna gången blir det en sån, och jag har bestämt mig att inte köpa något annat då jag vet att jag alltid blir besviken haha
Svar på tråden Augustibebis 2012