-
Det blev så när jag skulle lägga till mig med så jag tryckte på citatknappen " och skrev in mig själv i ett citat, hade hjälpt dig om jag kunde men det blir ju lika knasigt för mig,, kolla lite längre upp på sista sidan hur jag gjorde =)Gulli skrev 2012-02-23 11:07:52 följande:Men 17 gubbar också. Nu har jag försökt så många gånger att lägg till mig i BF-listan men det går inte. Allting hamnar som i en enda text och inte i en spalt... Någon som känner för att lägg till mig eller berätta vad jag gör för fel? 19/8 - Gulli, 28 år, Stockholm (1:a barnet) Suck =) -
Åh, vad fint det låter =) Supermysigt =)Xericax skrev 2012-02-23 11:08:12 följande:Min man far på jobb på måndagmorgnar och kommer hem på tordagkvällar, det brukar nog annars funka bra men just nu saknar jag honom så otroligt. Sedan då han är hemma brukar vi vara ganska oskiljaktiga, vi bor bara i en 2:a med kök men om den ena går till köket följer den andra oftast efter vi ska jämt vara i samma rum. Då har vi ändå varit tillsammans i snart 10 år
Tråkigt att han är jobba så länge såklart, men härligt att ha ett sånt tight förhållande efter flera år tillsammans =) -
För mig fungerade amningen nästan på direkten, men jag hade nästan tagit för givet att det skulle fungera och bli jättemysigt så jag var aldrig nervös eller så..Stövelkatten skrev 2012-02-23 12:32:57 följande:Välkommen!

Jag undrar om det är någon som hade stora problem och inte ammade med första barnet, men ammade utan problem med senare barn? Jag ammade i totalt 3 veckor sist, och hela den första bebistiden var kaos- idag har jag läst massor om ammning och känner mig jättepeppad! Verkar ju som att det kan vara riktigt mysigt.
Men har ni några bra tips? Vad gjorde ni annorlunda så att det gick bra senare?
Kan bröststorleken ha något med greppet att göra? När sonen föddes och mjölken rann till var en tutte lika stor som hela han, vet inte om det liksom täppte till för mycket. Han fick aldrig något bra grepp och åt sig alltså inte mätt. Det funkade ett par ggr. med ammningsnapp, annars var det bara skit allt ihop.
Men jag har hört av många både från de som haft det lättare och svårare att amma att det varit mycket skillnad från barn till barn, en del barn har lixom bättre "hugg" från start osv -
Kan man hämta ut det på apoteket? behöver man beställa först? kostar det något?anneh skrev 2012-02-23 15:23:56 följande:Hämtade ut en babybox idag från apoteksgruppen!
Den innehöll 3 tidningar (gamla), nappar, sked, tuggummi, omega 3 provtabletter, och krämer -
Hej! V 14+5 idag (15:e veckan)
Vi var och vårhandlade lite igår, nya solglasögon och vårjackor och sånt till mig, sambon och Lova,
Varpå vi passade på att gå in på babybutiken så jag kunde visa emmaljungan jag redan bestämt att jag absolut vill ha. Min sambo trivdes inte alls med vagnen han tyckte den var ganska stor och klumpig (och jag tycker de nya modellerna blivit ganska stora och klumpiga nu när jag väl varit inne i affären)
Däremot gillade han cresentvagnarna (typiska pappavagnar enligt mig) Billiga men bra kvalitet..
Jag glömde väll inte nämna att de reade ut nästan alla vagnar ca 2000-3000kr billigare vilket resulterade i att vi gick hem med en cresent classic som är svart med orangea detaljer med mjuklift för bara 3999:- (innan rea 5999
På tok för tidigt kanske men!
Vi känner nog att vi inte kan gå och oroa oss för allt som kan hända utan vi räknar med att allt ska gå bra =)
I värsta fall får vi väll sälja vagnen eller spara den tills allt skulle gå väl =)
Hittade en toksöt rosa vårjacka till lilltjejjen samt badräckt och bikini med hellokitty på (rosa såklart)
Sedan stoppade hon oss när vi var inne på ica och gick förbi barnhyllan och ropade på mig som fortsatte gå, "Mamma måste vi inte köpa blöjjor med?"
Hon har just fått veta att hon aka bli storasyster och hon har längtat sedan grannens flicka blev storasyster för ett år sedan =)
Ni som har fler barn, hur brukar ett barn i 5 års åldern reagera på att få ett syskon, jag tror inte hon kommer bli så svartsjuk, jag kommer värkligen försöka få egentid för bara mig och henne och försöka få henne att känna sig delaktig med bebisen såklart, men,, har ni några bra tipps?? -
Gud vad härligt!lillakotten skrev 2012-02-25 13:42:07 följande:Mammsen: jag blev med med vagn idag! Då är jag bara i v13+5. Men de reade ut vagnen jag ville ha så det blev en svart teutonia spirit s3. Dock så väntar vi med att köpa mjukliften till då mannen vill kolla vad det blir för en kotte först. Men jag är jätte nöjd! 4995 istället för 7200! Vi hade tänkt att beställa från Tyskland först men med denna rabatt så kostar det ungefär samma och då behöver man inte oroa sig för försäkring osv.
Jag v ar ju helt inne på Emmaljunga duokombi eller vad den heter, men modellen skiljer sig jättemycket från den jag hade 2007, och som min sambo tyckte så var den jävligt stor och klumpig irl..
Men det kändes toppen endå, sambon var väldigt intresserad och delaktig och skaffade sig snabbt en favorit, tror du/ni han blev lagom stöddig när vi gick ut genom affären med "hans favorit" och när vi stod där och skulle välja färg ville han ha svart/orange och jag ville ha svart/röd, jag gav mig och lät han bestämma!!
Det är hans första barn så det känns toppen att få låta han bestämma lite extra =)
Det är den cresentvagnen med vändbart handtag, luftdäck och bromsar på båda sidor.
brukar ligge på 5999:- eller om det var 6999:- mins ej men vi fick den för 3999:- med hårdlit och åkpåse =D
Skulle vi ångra oss kan jag sälja den för samma pris om några månader när alla vagnar är som dyrast.. :P -
Ah, härligt =)lillakotten skrev 2012-02-25 14:38:01 följande:Min man var inte intresserad för 5 öre. Han ville bara veta hur man fäller ihop den. :) men nu är det stora köpet avklarat iaf och nu fattas bara mjuklift, babywatch och en bärsele. Vi har ju spjälsäng kvar från dottern.
Vi har allt kvar i princip!
Har inget kvar sedan sist.. eller jo! jag har en stor utvikbar furubyrå som blir skötbord upptill, sedan har vi handlat lite kläder och lite smått och gott, men saknar fortfarande bilbarnstol, spjälsäng, bärsele och en massa kläder..
Men vi har ju så gott om tid så jag hinner nog köpa allt flera gånger haha!
Mår sjukt illa idag (har inte gjort det på ett par dagar) men vi ska ta oss ut i friska luften med Dottern så hon får leka lite på någon lekpark eller något =)
Igentligen vill jag bara lgga och tycka synd om mig själv i sängen men jag får inte någon ro till det haha
Ha det gott nu alla! -
Jag tycker vagnen var riktigt stabil, kanske har bättrat på den nu, jag har haft flera av emmaljungar varianter, en brio, herkules och några till så jag tyckte vagnen hade allt jag ville ha, dock ville jag igentligen inte ha luftdäck men det finns många som föredrar det så jag ger det en changs =)Kampis skrev 2012-02-25 15:34:39 följande:Vi var helt inne på crescent vid första barnet. Men vi bor på landet och då är det ju bäst med luftdäck, men classicen som hade det är så liten tycker vi, och låg, medans den större vagnen (comforten) som de själva sa i butiken skulle vara bäst på landet hade massiva däck och det gick inte skifta. Sen tycker jag de är så gungiga redan som nya.
Min kompis köpte en nyclassic i somras men hon är inte nöjd, gungig som sjutton och hennes son låg så trångt i liften, men emmaljunga edge är lika stabil som ny fortfarande efter 2 år.
Mina vagnar blir oftast inte långvariga endå jag gillar att byta regelbundet =)
Sedan gör det inte så mycket om hårdliften inte är så rymlig, bebis kommer ju bara ligga där på sommaren och hösten, sedan är det ju lagom med en varm och go åkpåse istället, hade barnet varit planerat till nov/dec hade jag nog tänkt annorlunda,, Jag hade emmaljungar mjuklift första månaderna till min dotter som är född i sept det fungerade utmärkt och jag tror emmaljungans mjuklift -07 modellen var 1 eller 1,5 cm bredare bara än vad cresents hårdlift är, så det blir nog toppen =) -
Jag tycker alla emmaljungas vagnar har blivit mycket större och klumpigare än vad de varit innan jag har haft en modell från -07 och två från -08, tråkigt tycker jag!! För jag älskar emmaljunga om nu de nya modellerna är smidigare igen kommer jag garanterat skaffa mig en emmaljunga innom snar framtid =)anneh skrev 2012-02-25 15:43:05 följande:Var och tittade på vagn igår, och har nu bestämt mig efter mycket velande! Det blir en emmaljunga city cross med citykorg. Stod mellan den och edgen.. Tyvärr var edgen såå stor och klumpig, och sp tyckte jag det var tråkigt att man inte kan fälla ihop den utan att ta isär den, vilket man kan med citycrossen. Ska beställa den efter rul!
Nån här dom har den? -
Idag (den 27:e) 16+3 (alltså 17:e veckan) om jag inte räknat fel, du byter väll vecka på torsdagar va? =)Aprilia1977 skrev 2012-02-25 19:18:03 följande:Förvirrad som alltid, någon som kan hjälpa mig?!
BF den 9 augusti, vilken vecka är jag i... nu har hjärnan verkligen lagt av..... är jag i v. 16 el. 17?? Här på FL är jag i v. 17,.....
När man räknar det tidigare alternativet som man gör i vården ex så räknar man i dagar och då är ju första veckan v 0 +1dag sedan v0 +2dagar osv, då är ju vecka ett först andra veckan ..
Men det andra alternativet då räknar man ju veckor, som man oftast gör i tidningar och på nätet osv, och då räknar man ju första veckan som v 1..
Jag tror jag förklarat det bra, jag försökte iallafall,, :PJag gick ned 8 kilo i min andra grav pga illamående, min dotter är född i v 40 och var en flicka på 52cm och 3630g (lite över medel) Jag fick bristningar först efter graviditeten, jag hade världens vackraste gravidmage änta tills jag hadde fött :P Så jag tror inte det påvärkar..Aprilia1977 skrev 2012-02-25 19:25:44 följande:En fråga till...
Har fortfarande inte gått upp ett gram (har ju gått ner en del i vilket sedan början av gradiviteten). Kommer detta innebära (om jag nu har en liten knodd i mig) att det kommer att ske en explosion och att jag därefter kommer att få fullt med bebistatueringar (bristningar) runt midjan i och med att magen växer?Nej, jag har haft så många vagnar vså jag vet precis vad jag stör mig på efter ett tag, och jag tycker inte den är svajjig, snarare en av de stabilare och rejälare vagnarna som trots allt är såpas lagom smidig och stor. Många däremot brukar tror att det är plastiga rangliga vagnar, antagligen för att de inte är så dyra, men jag tycker att det är en av de vettigare vagnarna jag haft, men jag hittar nog säkert något jag blir missnöjd med förr eller senare :PMamma070912 skrev 2012-02-25 19:34:39 följande:mammsen: Vi har en cresent classic och är jättenöjda
Köpte ny till dottern 07 och hade kvar den som sittvagn och sen till dottern 09 och nu står den här och väntar fortfarande
Kan vara lite krånglig att fälla ihop om man inte "vet" hur man gör (typ svärfar;-D). Annars kan jag inte säga något negativt. Inte alls gungig eller svajig, kanske de senare modellerna har blivit det...
Köpte även en cresent city, tror jag den heter att ha i affärer och i stan. Liten och lättstyrd. Negativt är att den är ganska liten i sittdynan när de blir större och att inte ryggstödet går att fälla upp så mycket som man vill. för mycket bakåtlut ibland.