• Ari Gold

Augustibebis 2012

Ellenbmt skrev 2011-12-28 18:46:46 följande:
    Ari gold- vi krakar får le åt det lilla! Min dotter sa precis " varför spottar du ut maten i toaletten?" "var den inte god"

Ja herregud...jag hade en hel uppsättning ytterst förvånade höns och ankor som publik igår när jag kräktes på väg ut för att mata hönsen. De skrockade vältigt beklagande inbillar jag mig.
  • Ari Gold

Ja det ska bli härligt att kunna njuta av mat igen...nu vill jag bara äta glass eller rostat vitt bröd med smör.

I vanliga fall lagar jag mat flera timmar varje dag... är en sådand är som gör ALLT själv från grunden tom. odlar det mesta själv. Men nu får familjen leva på blodpudding och gröt om inte sambon orkar fixa något för jag klarar inte ens av tanken på att stå i matoset.

Vi som köpte en halv gris precis innan jul.. men det håler ju ganska länge i frysen.     

• Ari Gold

Jag har också kapat till mig en bunt mammakläder begagnat. Köpte en del redan när jag planerade barn och var på höstens kvartersloppisar/bytardagar för 10-20 kr plagget. Har också fått överta fem par mammatights av en kompis...perfekt!

Sedan har jag köpt ett fåtal nya plagg på rean. 

Mammakläder har ganska bra andrahandsvärde på Tradera så köper man billigt kan man få man igen pengarna sedan.

Jag har faktiskt  även köpt några babykläder...det låter ju galet tidigt men det var halva outletpriset...typ 20-30 spänn för en body som kostat 225.

Vi köper alltid saker långt i förväg...overaller och skidor på våren och utemöber på hösten osvosv... så det känns inte så galet för oss som det kanske låter för andra. Vi har bra med förvaringsutrymmen (egen lada bla.) så man kan stuva undan saker.

• Ari Gold
    05091112 skrev 2011-12-29 11:56:14 följande:
    Ja alltså, läkarna och barnmorskor räknar ju den veckan du är i på ett annat sätt, dvs "du är i vecka 7" då betyder det 7+.
    Jag antar att gravida tycker det är drygt och därför säger de att de är i vecka 8 när de är i 7+. Jag gör inte det för att slippa missförstånd osv.

Så när du gått 12 veckor och är i vecka 13, 13+, så är den där läskiga gränsen passerad.

Nja...jag skulle vilja nyansera det där med den "magiska v.12",

Det finns två kritiska "steg" för missfall...det första är när hjärtat ska börja slå, kring vecka 7. Detta är det största steget dvs de flesta missfall sker redan nu. Har man sett hjärtslag på VUL minskar missfalsrisken från ca 30% till 10%.

Nästa steg är när moderkakan ska ta över näringstillförseln runt vecka 11-12 men detta är ju inga exakta datum utan lite individuellt från person till person. Efter v. 12 sjunker missfallsrisken därför med ytterligare några procent men det första steget (hjärtslag) är en viktigare markör. 

Allra vanligast är mf direkt efter att man bivit gravid, vecka 5-6 ungefär.

Men en viss risk finns ju hela graviditeten ut.   

• Ari Gold

Idag mår jag förresten mycket bättre och har kunnat ta med min yngste son på badhuset. SKönt, känns inte som om jag fixar roligaste jullovet just nu¨och sambon jobbar. Igår tog mormor med dem på bio så det är bra att man har ett närverk runtom. Storbarnen for till sina "andra förädrar" igår så nu blir det några lugnare dagar.

• Ari Gold

Vi väntar ju fyran...men våra stora är gamla nog att förstå och ta hänsyn,

Min största ångest är dock att lillen (5 år) får så ånga dagar på dagis i vår när jag ska jobba heltid för höjd SGI. och storbarnen får ju också klara sig själva mer. Men det är trots allt bara ett halvår peppar jag mig med.

• Ari Gold

Jag har fått recept på lergigan ska hämta ut ikväll tänkte jag. Vill inte ta för mycket mediciner och annat men det kanske kan lindra de värsta dagarna i alla fall.

• Ari Gold
    AnnaSv skrev 2011-12-30 16:01:16 följande:
    Vi ska göra KUB, är gratis här och alla erbjuds. Tänker dock bara se det som ett extra ultraljud och försöka ignorera siffrorna. Bestämde oss för att göra det nu när vi blev tillbakaflyttade 7 dagar på VUL blev lite orolig att nått skulle vara galet då så det känns skönt att ha det att se fram emot nu. 1 månad kvar idag!
    Samma här. Men visar testet dåliga siffror för t18 eller t13 får de titta npggrannare efter det vid RUL. Båda dessa avvikelser är oftast möjliga att se om man vet vad man letar efter. Däremot inte t21/DS men det spelar ingen roll för min del.
Svar på tråden Augustibebis 2012