Jag kommer nog göra KUB för att få det tidiga vul:et, annars erbjuds inget sådant i min kommun. Alternativt försöker jag titta på att få ett privat.
Tidigare har jag valt bort KUB. Trisomi 13/18 är båda extremt ovanliga och kan dessutom i de flesta fall upptäckas på rul. Och DS tycker jag inte är så mycket att ojja om.
Risken/möjligheten att få ett barn med Downs syndrom är ungefär 1,2 per 1000 födslar (1 på 700)
Risken för t18/t13 är ungefär 0,1 på tusen födsar (dvs 1 på 10 000)
Det är sannorlikheten för dessa syndrom som KUB mäter. Man ska komma ihåg att detta är en extremt liten del av alla möjliga funktionsnedsättningar ett barn kan drabbas av. Utvecklingsstörning, autism, CP, ADHD osvosvosv...
Risken för autismspektradiagnos är exempelvis 6 på 1000 och jag skulle personligen säga att DS på intet sätt är ett svårare funktionshinder att möta, snarare tvärtom
Men liksom DS och de flesta andra funktionshinder är det i huvudsak föräldrarna som får ta en extra börda. Den generella upplevda livskvaliten är lika hög hos funktionshindrade som hos människor i allmänhet.
Sedan tillkommer alla andra möjliga sjukdomar och negativa livsförutsättningar man som förälder oroar sig för: cancer, missbruk, kriminalitet, depression, arbetslöshet, bostadsöshet, självmord...det är ju saker som drabbar barnet mer personligen. I första hand vill i alla fall jag ha ett barn som är lyckligt, och det är svårt att få några förhandsgarantier på.
Jag är inte så mycket för att väja och vraka. Jag vill helst inte ha trilingar då det skulle innebära mycket uppoffringar för oss som föräldrar och att syskonen får stå tillbaka. Av samma anledning ser jag helst att barnet inte har Downs Syndrom. Men om det nu skulle visa sig vid en undersökningar det är just detta jag bär på ja då är det vad får, och det blir nog lika bra när jag fått vänja mig vid det.