• Ari Gold

Augustibebis 2012

Augustimamman skrev 2012-01-03 16:37:46 följande:
    Ni som varit på inskrivning, följde era män med? Min jobbar den dagen jag fått tid. Funderar på om det är värt för honom att kompa ut tidigare eller om det ändå bara är massa prover som han inte behöver va med på.
    Nej han kommer inte att vara med på något utom UL om han inte råkar vara ledig den tiden. Det var annorlunda med första barnet, nu är jag inte ens själv särskilt intresserad av alla de där kontrollerna och kan definitivt inte motivera honom att vara med.
  • Ari Gold

Fick en hel kasse babykläder i arv efter syrran idag...mest sånt som jag själv köpt på loppis och gett dom och som de sparat om jag vill ärva tillbaka. Och det vill jag ju såkart!

• Ari Gold
    SälenCia skrev 2012-01-03 19:03:15 följande:
    Vi har tyvärr ingen att ärva ifrån och kommer nog få lägga ut allt själva. Men det löser sig! Vi har båda vettiga löner så nog ska vi kunna köpa lite grejer till pyret.

Men jag avundas de som iaf kan få något i arv...

Vi har också vettiga löner. Eller jag har vä en vettig ön och min sambo ungefär motsvarande två vettiga löner... men jag föredrar loppis ändå. Det är rätt mycket gifter i nyproducerade kläder, räcker inte med att tvätta en gång för att få bort dem.

Dessutom vill jag vara hemma så längre som möjligt och lägger mycket hellre pengar på det än på ett överdåd av prylar. Så just nu sparar jag allt överskott till en rejäl buffert att ta av under min förädraledighet då jag kommer ta ut få dagar.

Bebben kommer få allt begagnat. Men  för en gångs skull har jag folk att ärva av också, det har vi aldrig haft tidigare.

Är kontraproduktivt nog EXTREMT kräsen i smaken men nu var det ju kläder jag själv valt. Har även en väninna med precis min smak som jag kan få ärva lite av och ska nog köpa babybilbarnstol och lite annat av också (bra att köpa av någon man känner).  
  • Ari Gold
    minstörstalycka skrev 2012-01-03 19:37:17 följande:
    Jag rekomenderar alla bytesdagar, loppis! Du kan få fina kläder för otroligt billiga pengar! :)

Ja det är superbra.  Jag går på 7-8 bytardagar och barnloppisar per termin + kvartersloppisar och annat. Köper barnkläder, leksaker, sportartiklar, inredning till barnrum och diverse för småpengar. Brukar dessutom få igen allt jag lagt ut när jag säljer det vidare efter användning.

Bra för mitt miljösamvete också, man kan shoppa lite utan att det tär så mycket på den miljö vi lämnar i arv till ungarna.   
  • Ari Gold

Jag köper mycket hellre barnvagn begagnat. Då ser man mycket tydligare hur den modellen man väljer faktuiskt håller eller slits i verklig användning. Vissa årgångar av Emmaljunga har ju tex en tendens att bli solblekta direkt medans andra klarar sig bra. Detta ser man tydligare när man väljer begagnat.

De flesta allvarliga fel som skett med skador med barnvagnar har varit sådana där en viss årgång haft produktionsfel, tex. vändbara handtag som lossnat ur sitt fäste eller hjul vars blomsar släppt. Detta slipper man också riskera vid ett begagnatköp då sådant brukar uppmärksammas inom viss tid och varorna återkallas.

Man har också mycekt större möjlighet att ändra sig om man råkat välja en vagn som inte riktigt passar ens behov. En begagnad vagn kan man sälja vidare och få igen hela köpesumman, och köpa något annat istället.

Jag köpte ny vagn till första barnet och kommer aldrig att göra det igen. Försökte övertyga min syster när hon fick barn att det inte var så smart att köpa nytt. Hon gjorde det ändå och de har råkat ut med massor av problem med bromsen som råkade vara fel på den modell hon fick. Den låste sig så att vagnen ej gick att köra oh detta hände bla. mitt på spårvagnen så hon knappt sig hem från stan. Trots att de har reklamationsrätt så har hon fått vänta i tre månader på nytt chassi och vara utan vagn under tiden...när det nya chassit kom blev det snabbt ett liknande problem. Nu ska de sälja den och får kanske ut halva köpesumman - dvs har lagt flera tusen på en krånglande vagn.

Visst, man kan aldrig gardera sig och det kan uppstå problem även med en begagnad vagn men  man har inte offrat så mycket pengar på den. Man kan inte tänka att man köper sig fri från problemen genom att köpa nytt bara för att man har reklamationsrätt tyvärr.

• Ari Gold

Själv har jag för övrigt redan köpt en vagn...galet tidigt men man får ju passa på om man hittar något man verkligen vill ha.

Kommer köpa en till vagn med skumpigare fjädring till landsvägspromenaderna här hemmavid. En halvmodern Brio eller Emmaljunga av någon modell med bra gung. Ska försöka hitta en för runt tusenlappen men kan tänka mig sträcka mig till 1500 om jag hittar något ovanligt fint.

• Ari Gold

Tradera tycker jag är dyrt. Extremt mycket dyrare än loppis om man vill ha särskilda märken och designer. Men bor man ute på landsbygden och saknar alternativ är det ju billigare än nytt i alla fall.

Jag brukar sälja på Tradera däremot, eller på Facebookgrupper specifikt för märkeskläder. Där får man bra betalt.

Facebookggrupper är ett tips för att köpa också, men som sagt det är dyrare än loppis i alla fall de som gäller särskilt populära märken. 

• Ari Gold

Man kan fynda barnvagnar på Tradera däremot. Många vill inte köpa en vagn osedd så de kan gå riktigt lågt ibland, särskilt om beskrivningen och bilderna är lite dåliga.

• Ari Gold
    Augustimamman skrev 2012-01-03 20:40:55 följande:
    Vi ska först och främst ta reda på vilken barnvagn vi vill ha och finns det en bra begagnad så köper vi givetvis det men annars blir det ny. 
    Men om det är problem med den nya vagnen har man väl garanti? Min kompis köpte en vagn som det var nåt mindre fel på, minns inte vad, men de använde garantin å så var det löst. 

Ja det har man men det är inte bara att gå in i butiken och knalla ut med en ny barnvagn. Alla jag känt genom åren som fått reklamera (händer väl inte jätteofta men man hinner ju träffa på det en del under 10 år som småbarnsförälder) har fått vänta väldigt längre på sina vagnar då de varit ivägskickade på reparation eller medans man väntat på ersättnigsdelar. En del har fått fula lånevagnar under tiden, andra har inte ens fått det. Många har fått kämpa en hel del för att få igenom sina reklamationer (bla på blekta klädslar som företagen ofta vill hävda är normalt). Så det är ju knappast problemfritt bara för att man kan reklamera.

Köper man en vagn för tusen spänn och den går sönder och det ej går att laga (har aldrig hänt mig men givetvis kan det hända) ja då har man förlorat tusen spänn.

Köper man en vagn för 10 papp som man får fem för efter användning då har man förlorat fem, aldeles oavsett vagnen gått att reklamera tio gånger eller ej.

Har aldrig någonsin, utöver den där första gången jag köpte nytt, lagt pengar på att äga en barnvagn. Har alltid fått igen köpesumman eller mer (ibland mycket mer) när jag sålt dem vidare efter användning. 

• Ari Gold
    05091112 skrev 2012-01-03 21:17:12 följande:
    Vi har haft...18 vagnar nu tror jag
    Blandat av nytt och gammalt.
    Överlag är nya vagnar bäst enligt mig.

Bästa vagnen jag någonsin haft är min bugaboo cameleon.

Just nu har vi fyra st, två i bruk
    Urban jungle och emmaljunga ozone. Ozonen är fulländad

Men men, nu blir det syskonvagn i höst igen, antagligen kör vi på en twin nitro då storebror är liten nog. 

Jag är nog uppe i runt 200 men då har de flesta varit för att tjäna pengar på, men brukar provköra dem ett tag ändå.
Svar på tråden Augustibebis 2012