Augustimamman skrev 2011-12-18 16:48:26 följande:
Man kan ju bara göra så gott man kan nu när man vet att ett pyre finns därinne. Så tänker jag. Är inte så bra på vilka grönsaker som är besprutade. Är det allt från utlandet? Jag försöker köpa ekologiskt sen du skrev det första gången men jag retar mig på att så mycket ekologiskt bara finns i storpack. Typ fyra paprikor i olika färger när jag bara behöver en röd...
Utlandet? Nej alltså all mat som inte är ekologisk är i regel besprutad. Vi är inte bättre på det än något annat land direkt. Potatis är en av de mer besprutade grödorna till exempel, de besprutas upp till 12 gånger på en säsong med olika bekämpningsmedel. Det är förståss inte meningen att det ska finnas kvar i grödan när de säljs men i stickprovskontroller har man hittat rester av bekämpningsmedel i var fjärde potatis.
Även jordgubbar är hårt besprutade och kan innehålla rester av bekämpningsmedel (och därmed allt gjoert av jordgubbar).
Bananer, kaffe och paprika är tre hårt besprutade importerade livsmedel men allra värst är vindruvor (liksom då självklart vin, russin och annat gjort av vindruvor). Vindruvor kan man läsa mer om här:
http://www.naturskyddsforeningen.se/natur-och-miljo/jordbruk-och-mat/jordbrukets-miljopaverkan/bekampningsmedel/besprutade-druvor/
Personligen äter jag helst inte frukt och grönt som inte är ekologiskt eller hemodlat. Tycker inte att det tillför mig något att äta gift och med bla astma, allergi, exem och migrän (och jobbar med autism) är jag lite skeptiskt inställd till vad alla dessa gifter gör med mänskligheten. Det finns många sjukdomar som äkar och ökar utan att man vet varför.