• Ari Gold

Augustibebis 2012

Novalina skrev 2011-12-18 15:33:49 följande:
    Då borde man ju verkligen äta så mkt ekologiskt som det bara går!

Ja det gör jag redan, men tyvärr går ju en del av de miljögifter osv som samlats i ens kropp under livets gång över till bebben både genom blodet och vid amningen så det är svårt att göra en punktinsats under graviditeten för att ändra helt på det tyvärr.
  • Ari Gold
    AnnaSv skrev 2011-12-18 16:50:07 följande:
    Ari gold: om inlägget var menat mot mig så menade jag att göra fvp vid hög risk på kub för kromosom fel kan man väll se då? Men det finns ju hur mycket sjukdomar som helst som man aldrig kan garantera sig mot.. Kromosom felen är ju bara en liten del..

Ja jag menade att även om man vid fvp kan fastställa att barnet har Downs Syndrom så går det ju inte att se om barnet kommer födas friskt eller sjukt, tex med hjärtfel vilket åtminstone för mig skulle vara den största oron. (Downs Syndrom är en funktionsnedsättning, inte en sjukdom).
  • Ari Gold
    Augustimamman skrev 2011-12-18 16:48:26 följande:
    Man kan ju bara göra så gott man kan nu när man vet att ett pyre finns därinne. Så tänker jag. Är inte så bra på vilka grönsaker som är besprutade. Är det allt från utlandet? Jag försöker köpa ekologiskt sen du skrev det första gången men jag retar mig på att så mycket ekologiskt bara finns i storpack. Typ fyra paprikor i olika färger när jag bara behöver en röd...

Utlandet? Nej alltså all mat som inte är ekologisk är i regel besprutad. Vi är inte bättre på det än något annat land direkt. Potatis är en av de mer besprutade grödorna till exempel, de besprutas upp till 12 gånger på en säsong med olika bekämpningsmedel. Det är förståss inte meningen att det ska finnas kvar i grödan när de säljs men i stickprovskontroller har man hittat rester av bekämpningsmedel i var fjärde potatis.

Även jordgubbar är hårt besprutade och kan innehålla rester av bekämpningsmedel (och därmed allt gjoert av jordgubbar).

Bananer, kaffe och paprika är tre hårt besprutade importerade livsmedel men allra värst är vindruvor (liksom då självklart vin, russin och annat gjort av vindruvor). Vindruvor kan man läsa mer om här: http://www.naturskyddsforeningen.se/natur-och-miljo/jordbruk-och-mat/jordbrukets-miljopaverkan/bekampningsmedel/besprutade-druvor/

Personligen äter jag helst inte frukt och grönt som inte är ekologiskt eller hemodlat. Tycker inte att det tillför mig något att äta gift och med bla astma, allergi, exem och migrän (och jobbar med autism) är jag lite skeptiskt inställd till vad alla dessa gifter gör med mänskligheten. Det finns många sjukdomar som äkar och ökar utan att man vet varför.
  • Ari Gold

Retar mig också på att det är svårt att styckköpa ekologiskt, och att allt har jättemycket förpackningar vilket inte känns särskilt miljövänligt. Men bättre än att käka gift i alla fall.

Om det är någon som tänkt prova matkasse kan jag tipsa om Coops ekologiska, den kostar bara typ 10 spänn mer som ekologisk och det är mindre än prisskillnaden mellan ekomat och vanlig mat. Ekokassen är alltså "billigare" i förhållande till innehåll.  

• Ari Gold

Ja så är det här med, att man får kub gratis om man vill och då gör jag nog det den här gången för att få det tidiga ultraljudet. Vill dock inte göra fvp/mkp så om risken visar sig hög för t13/t18 (de två mer alvarliga men extremt sällsynta syndrom som kub också visar) så får de titta extra efter detta på RUL, då brukar man kunna se det om man vet vad man letar efter. 

• Ari Gold

Alltså med läkemedel och naturläkemedel funkar det ju så att om man inte gjort någon forskning som specifikt bevisat att det är ofarligt för gravida, så avråds man i bipacksedeln. Det är väl för att de vill vara på den säkra sidan men man får nog använda sitt sunda förnuft också.

Min allergimedicin är tex. inte testad på gravida och därför avråds man, men enligt mina läkare finns det inga rapporter om biverkningar hos gravida trots att den använts flitigt i många många år  och innehåller substanser som inte borde kunna påverka ett foster. Men det står ändå att gravida avråds i bipacksedeln. Jag har tagit den under varje graviditet i samråd med min allergiläkare.

Att det står avråds för gravida betyder alltså inte att en medicin är skadlig utan om det inte är vetenskapligt faststält att den är ofarlig står det alltid så.     

• Ari Gold

I Örebro får alla som vill göra kub, tror de var först ut med det.

Men däremot är det jättesvårt att få göra ett vul bara för att man vill, det finns ingen sådan utrusning på MVC utan man måste till sjukhuset vilket är svårt och det är dåligt med privata alternativ. 

• Ari Gold

Jag blödde av och till under hela första delen av graviditeten med min yngste son. Dock inga stora blödningar.

När jag fick missfall kändes det helt annorlunda, blödningarna tilltog ganska snabbt och jag fick ont osv. + tappade mina graviditetssymptom. Det kändes helt annorlunda.

• Ari Gold

Jag mår mer eller mindre illa genom hela dagarna nu. Men jag tycker ionte det är så illa att jag behöver ta tabletter. Vissa perioder är det bättre och då oroar jag mig för missfall istället för att njuta av att inte må illa.

Aldrig är man nöjd. 

Svar på tråden Augustibebis 2012