• Ari Gold

Augustibebis 2012

anneh skrev 2012-01-10 18:45:26 följande:
    Vippan: åh gud vad bra, blev lite orolig ett tag när jag fick för mig att man måste jobba heltid :)

Nej men man får ju 80% av sin deltidslön annars dvs jag skulle få 80% av 80% (eller lite mindre för de räknar ut det enligt någon formel). Det är därför jag gått upp i tid.

• Ari Gold
    Ellenbmt skrev 2012-01-11 12:31:03 följande:
    Jag är djur-människa i benmärgen, haft både hästar, kaniner katter och getter, men min sambo är allergiker så nu kan vi inte ha något alls. Jag saknar djur så mkt i mitt liv att jag ofta, utan hormoner, bölar av längtan... Ska nog skaffa en häst som belöning efter kommande mammaledighet :) on jag har fast jobb såklart...

Jag är också allergiker men har massor av djur ändå... en katt som bor ute i ladan (skygg hittekatt vi fått från ett katthem med önskemål från dem att komma till ett hem där hon kunde bo ute), en tupp, fyra höns och tre ankor. 

Skulle gärna ha getter men vi har inte stort nog för det. Rynkar på näsan Det får väl bli om vi flyttar ut på landet.   
  • Ari Gold
    April1977: Jag har migrän i vanliga fall men har inte kännt mycket av det under graviditeten som tur är.

Har fått citodon utskrivet då vanliga medicinen inte är OK. Det är ju viktigt att ta medicin snabbt vid migrän, helst vid de första känningarna, för att få effekt. Så se till att ha tilåtna piller till hands.   
  • Ari Gold

Såg att det pratats DOP Vi är ateister så det kommer inte på tal för vår del...tycker inte heller det är en särskilt trevlig tradition att skriva in ett barn som inte kan välja i en religiös församling. Skulle aldrig komma på tanken att skriva in dem i ett politiskt parti heller och det är precis likvärdigt. Så tänker jag.

• Ari Gold
    Karo77 skrev 2012-01-12 18:57:47 följande:
    Hejsan alla augusti mammor! Hoppas att fa haka pa har aven om Jag ar en aningens sen? Jag ar i vecka 10 (9+5)! Har en son som Blir 6 sommaren och efter en MA i maj2010 sa ar Jag antligen gravid igen

Välkommen. Jag har en pojk som blir 6 efter sommaren (sept), + två äldre. De stora bryr sig inte så mycket om planerade lillasyskonet men femåringen är mycket engagerad!
  • Ari Gold
    fru Elle skrev 2012-01-13 09:19:11 följande:
    Kommer vänta att berätta efter vi gjort KUB, mest för att vi då har en UL-bild som ser ut som en bebis och inte bara en böna som på bilden vi har nu. Sen så har jag passerat vecka 12 då och när vi berättar för dottern snart 4 så kommer alla hon träffar veta om det. Väldigt pratglad liten tjej vi har !
    Vi berättade för våra barn redan när vi planerade ett syskon till. Vi ville veta deras åsikter om saken (framför allt de äldres då, de kan ju resionera kring saken). Det gjorde att vår 5-åring berättade för hela dagis att "mamma ska födda en bebis" redan innan vi hade börjat första försöket. Så vi var outade innan det fanns något att outa ens.
  • Ari Gold
    Gadget skrev 2012-01-15 17:32:11 följande:
    Idag har jag ont på blygdbenet, mest lite till vänster om det. Någon som har så? Ibland molar det lite och ibland nästan hugger det till. Blir ju förstås genast orolig....

Ja jag har likadant! Idag har jag inte kännt något men igår ganska mycket. Först till höäger och sen till vänster, även sticker/hugger.
  • Ari Gold
    Grisefia skrev 2012-01-16 15:08:57 följande:

Vi har börjat fundera lite på vilken vagn vi skulle vilja ha. Helst hade vi velat ha en äldre vagn, typ 70-80-tal. Grejen är att jag är väldigt kort =P 1,54 och jag tänker att de gamla vagnarna kanske är högre än många av de nya. Sambon är inte heller speciellt lång. Någon som vet hur det ligger till? Är de gamla högre än de nya? M.a.o kommer det se ut som jag är 10 år och ute och går med lillsyrran? Annars kan vi skippa tanken på retrovagn direkt haha.

Nej de är inte generellt högre, det varierar mellan märken och modeller. För mig som är 165 funkar det mesta bra. Har redan köpt en liggvagn (70-tal) och en sulky (60-tal) till bebben...har en sittkärra på gång också... bara hon som har den kan slita sig ifrån den. Den hade ännu ägre hantag än de andra så det varierar.
  • Ari Gold
    oxle bo skrev 2012-01-16 15:10:15 följande:
    jaha trodde man måste vara över 35, jag vill också göra. samma för mig 26 nu o 27 i maj..

vilken vecka gör man de i?
    I mitt län erbjuds alla KUB oavsett ålder. Jag kommer göra blodprovet i v.12 och ul:et i v. 13
  • Ari Gold
    oxle bo skrev 2012-01-16 16:47:48 följande:
    jag har inskrivning på onsdag är v 13+0 då
    ska prata med BM då..

men jag vet inte.. vill man ta bort det om något är fel...

Ja om barnet har trisomi 18 eller 13 vill du nog det... det är svåra funktionshinder där barnen oftast dör redan i magen eller efter några år. Väldigt ovanliga men också väldigt allvarliga.

Trisomi 21 (Downs syndrom) är mycket vanligare men också mycket lindrigare. Jag skulle personligen inte göra abort för den sakens skull. Det är mycket större risk att ens barn drabbas av andra funktionshinder som inte syns på KUB. Det finns inget som säger att det barn man sedan får "istället" är felfritt. Tycker inte om tanken att välja och vraka...men när det gäller funktionshinder som troligtvis skulle leda till döden är ju situationen annorlunda.

Vid KUB tittar man efter alla de tre kromosomavvikelser jag nämnt.   
  • Ari Gold

Känner för övrigt till ett par som valde att avsluta sin graviditet pga Downs Syndrom som upptäckts vid fostervattensprov, blev gravida på nytt och fick en son som efter ett par år visade sig ha autism, epiepsi och en lindrig utvecklingsstörning. De hade rätt mycket humor kring sakens ironi själva... Men det är ju ändå rätt talande på något sätt. De allra flesta saker kan man faktiskt inte förutse. Och det brukar bli rätt bra ändå oavsett.

• Ari Gold
    AnnaSv skrev 2012-01-16 20:22:48 följande:
    Idag var första dagen i skolan efter julledigheten.. Hade panik imorse då jag mådde fruktansvärt dåligt.. Så illa så jag kräktes i duschen! Sim tur var hade jag inte ätit på länge så det var bara galla.. Hualigen vad vidrigt men sen mådde jag rätt bra. Borde det inte bli bättre snart tycker det bara blir värre för varje vecka! 10+1 nu! Har förresten berättat för min syster och en vän idag. Känns inte bra nu efteråt :/ varför gjorde jag det? Skulle ju vänta till efter kub 30/1. Nu måste jag berätta för min bror också..

Men är inte familjen och de nära vännerna tänka att stötta en i med- och motgång? Om du skulle få ett missfall ska du gå omkring och låtsas som inget har hänt då? Skulle dui verkligen orka det? Tro mig, man behöver allt stöd man kan få då, att folk vet varför man är frånvarande...undviker att ställa konstiga frågor osv osv. Tycker aldrig man kan berätta för tidigt för de som är menade att vara ens skyddsnät i livet.
  • Ari Gold
    AnnaSv skrev 2012-01-16 21:02:47 följande:
    Ari gold: jo jag skulle berätta för dom även om det "går snett" men jag ville ändå har läget lite under kontroll innan jag berättade.. Vet inte hur jag tänker riktigt.. Om jag överhuvudtaget tänker nuförtiden.. Haha! Är så ångestladdad för ALLT! Har väll med hormonerna att göra :p

När det väl går snett så orkar man inte berätta.Det är min erfarenhet i alla fall. När jag fick mf hade jag bra stöd av de som visste. Då behövde man inte förklara så mycket heller...de räckte ju med att de såg en för att de skulle fatta att allt hade gått åt skogen. Däremot orkade jag inte träffa de som inte visste för det blev liksom så sjukt jobbigt att dra hela historien från scratch. Och att jag inte var som vanligt märkte väl varenda jävel...
  • Ari Gold

Jag har både köpt liggvagn och sulky...och har en sittvagn på gång...bara hon som har den vill släppa den. Är man vagntokig så är man.

• Ari Gold
    jannonym skrev 2012-01-19 17:14:36 följande:
    Här e en till som väntar nr 4 :)

Har tre pojkar äldsta är 11 år och de två yngre fyller snart 8 år.
    Så det här blir en liten sladdis :)

Tror att det är en pojke till... Försöker intala mig det för att inte hoppas för mycket på en tjej. För om jag ska vara helt ärlig så önskar jag mig faktiskt en tjej :/ (nu blir jag väl lynchad).

Hehe....I'm only human....

Samma här..har 3 killar och önskar tjej. Det får man väl ändå säga efter 3 pojkar? Såklart jag blir glad vad det än är.
Svar på tråden Augustibebis 2012