• Ari Gold

Augustibebis 2012

babyhummingbird skrev 2012-01-04 08:35:03 följande:
    Jag måste fråga en sak... Vi som har BF den 1e augusti... Vilken vecka är vi i?? Vissa appar säger vecka 10 andra vecka 11.. Sen såg jag någon skriva vecka 12.. Så nu är jag helt förvirrad! Vilket stämmer? Haha!

Vecka tio är elfte veckan osv. Det beror ju på hur man säger det. Precis som när du nyss fyllt ett, då är du inne på andra året men du är ändå bara ett år gammalt.
  • Ari Gold
    Hejåhå skrev 2012-01-04 09:23:40 följande:
    Ari: skämtar du...200 vagnar? Din man måste vara tålmodig ;)

Han tycker det är OK så länge jag bara köper och säljer dem (vi har en lada så jag behöver ju inte lagra dem inne precis). 

Men jag brukar prova dem ett tag också särskilt när det är modeller jag inte känner till så bra...och det blev han galen på senast. Att när han skulle ut med ungen visste han aldrig vilken vagn som var vår. Så jag har lovat att hålla mig till en vagn privat den här gången...fast det blir nog snarare 2-3.
  • Ari Gold
    Stövelkatten skrev 2012-01-04 09:47:01 följande:
    Var du nöjd med Buggan? De verkar så praktiska, men samtidigt har ju alla en nu... och funkar vinterhjulen tillräckligt bra? Och kan man dra den upp för trappor utan problem?

Svarar fast du inte frågar mig...jag har haft ett par stycken.

De är bra i köpcentrum, i affärer, i stan och utmärkta på buss/spårvagn. Ganska små i bilen, bra om man bor så att man måste lyfta vagnen upp för trappen (lätt) eler har en liten hiss. Den tidigare miodellen "frog" har en något lägre tyngdpunkt än den senaste modelen och är något mer lättmanövrerad men har mindre sittdel.

De är dåliga på grusväg, ojämn landsväg och i snö. Fjädringen är för dålig för skumpig väg (dålig komfort för barnet) och tar sig fram dåligt på oplogad väg både med stora hjulen eler lilla hjulen fram. Även mycket svår att köra i sand.

VInterhjulen är en bra uppfinning i teorin men i praktiken är vagnens tyngdpunkt inte anpassad för dessa hjul och den blir betydligt svårare att svänga och manövrera än en vanlig fyrhjuling.    

Om man bor i stan och framför allt vill ha en smidig och lättkörd vagn i citymiljö är den ett bra val men tar man ockspå mycket skogspromenader kan man komplettera med en skumpig fyrhjuling (går ju att hitta billigt beg.).    

Absolut billigast är det att köpa en begagnad bugga direkt från Holland på holländska motsvarigheten till Blocket. Har som lägst köpt en frog i bra skick för 1500 spänn.    

• Ari Gold

I själva skogen föredrar jag bärsele men går gärna långa barnvagnspromenader i naturreservatet häromkring. 
    Föredrar även bärsele i affärer/köpcentrum...då brukar jag framför allt använda vagnen att lasta i mellan butiker och vill ha STORT packutrymme.

För oss var bugaboo ett väldigt dåligt val... min man höll på att kasta vagnen i diket när vi provade den. Vi bor inte långt ut på landet utan mer villaförort precis i utikanten av stan. Men landsvägar (även asfalterade) lutar ju som en svag kulle från mitten för att få avrinning av vatten från vägbanan... vilket gör att en vagn med svängbara hjul liksom hela tiden drar ut åt sidan så det krävs liksom aktiv kontroll för att få dem att stanna på vägen över huvud taget. Svänghjul är däremot bra i tvära svängar som det blir tex mellan hyllorna i en affärer eller när man kryssar mellan folk på trottoaren i Stockhiolm city. På en långpromenad med barnvagn ute i det fria gör man däremot inte så mycket sådana svängar och har ingen nytta av det.

• Ari Gold
    Juliette skrev 2012-01-04 20:07:34 följande:

Så bra med alla erfarna som kan allt om barnvagnar. Själv hade jag ingen aning om vad det fanns för olika märken ens. Har ju hört Emmaljunga, men annars har jag noll koll.

Har börjar kolla runt på nätet efter mammakläder. Blev förvånad över att Lindex och KappAhl inte har några. Verkar bara vara H&M om man inte vill betala hur mycket som helst. Och så blocket då... Någon som har nåt mer förslag? När brukar man behöva börja med mammakläder, ni som vet?  

Nu för tiden när det är så modernt med tunikor och vida klänningar är det lättare att hitta "vanliga" kläder som funkar lång tid. Först sista två månaderna brukar jag ha svårt att passa i något annat än mammakläder men börjar använda dem tidiagre än så, man vill ju hinna använda det man köpt. 

Nu pratar jag tröjor/överdelar alltså. BYXOR börjar jag med tidigt. Jag använder redan flera mammamjukisar och mammatights. När man är öm över livmodern tycker jag det är jätteobehagligt med en skarv som sitter åt där även om man får plats i dem.

Bonprix.se har biliga mammakläder (lite töntig stil typ ellos, men kanske bra till basplagg).  Har dock inte handlat där själv. Jag är mer för att köpa dyra grejjer billigt på loppis än billiga grejjer billigt i affär, generellt alltså inte bara med mammakläder.

• Ari Gold

Jag berättade på jobbet redan när jag planerade grav. pga att jag ville gå upp i heltid då.

Är fast anställd men just det uppdrag jag har nu tar slut till sommaren så det passar utmärkt bra med graviditeten, behöver inte ha dåligt samvete för att jag försvinner från jobbet. Skönt!  

• Ari Gold
    MrsTM skrev 2012-01-05 11:35:14 följande:
    Oj vad omtänksamt av dig! Glad Själv har jag inte ens tänkt tanken att få dåligt samvete. Inte mitt problem att skaffa vikarie, och att bilda familj är en så central del i livet att jag vägrar ha dåligt samvete för min längtan efter att bli mamma! Solig

Tänker vänta till vecka 14 med att berätta, ett eventuellt missfall är något djupt privat och inget jag skulle berätta för kollegorna i första taget.

Jag jobbar med autistiska barn, det är inte omtänksamt utan realistiskt att inse att det får extremt stora konsekvenser för brukarna om man plötsligt försvinner mitt i ett uppdrag. Det funkar liksom inte riktigt så. Jag kommer jobba våren ut om jag så skulle sitta i rullstol för det är mycket viktigare att just jag är på plats än att jag efgentligen utför så mycket. Går inte att byta person hur som helst.
  • Ari Gold
    Augustimamman skrev 2012-01-05 12:22:31 följande:
    Ari Gold: hur ter sig första tecken på att ett barn är autistiskt?

Frufoxy: föda ensam? Huu! :S kanske en mer lätthanterlig tanke om man redan fött barn innan men som förstföderska är det min stora mardröm! Kan inte sjukhuset hjälpa en på nåt sätt? Nåt alternativ måste väl finnas?

Man kan oftast inte se det hos spädbarn (tydligt nog för att diagnosticera) men tidiga tecken som är vanliga är bla. att barnet saknar sk. kontaktleende, inte söker ögonkontakt, inte föredrar mänskliga ansikten före andra föremål, inte reagerar på sitt namn lika tidigt som andra barn, inte använder skrik för att påkalla uppmärksamhet på ett normalt sätt (endera inte skriker alls eller skriker mycket men lugnar sig inte av förälderns tröst), härmar inte, pekar inte... Alla symptom finns inte hos alla barn och allt det uppräknade är sådant som kan förekomma hos barn som inte har autism. 

När barnet börjar leka syns det tydligare, vid 3-4 års ålder kan man ofta sätta en diagnos. Då kan man se både på kommunikation- och lekbettenden att det avviker ganska mycket om man vet vad man ska titta efter.     

Svar på tråden Augustibebis 2012