Inlägg från: Augustimamman |Visa alla inlägg
  • Augustimamman

Augustibebis 2012

Välkommen Emelinas mamma! Skriv in dig i bf-listan som du hittar i trådstarten!

Har så mycket mat över från igår så det blir nyårsmiddag idag med! Har precis ätit förrätten igen till mellanmål ;)

Nån som vet nån bra kräm/olja/liknande att smörja magen med så man förebygger bristningar?

• Augustimamman

Min kompis använde weleda och fick inga bristningar alls. Kan ju va en slump men jag tror iaf jag ska prova det. Min mage är min stolthet så vill försöka undvika tigerränderna... ;)

• Augustimamman
    eightythree skrev 2012-01-01 16:54:59 följande:
    Hur gör ni med motion och träning? Tycker att det är svårt att hinna med, men känner att konditionen snabbt blir sämre för var dag. Har löptränat tidigare i år och känner att det blir tufft att komma igång med det igen parallellt med graviditeten. Har redan ökat i vikt mot vad jag gjort de andra graviditeterna och jag har inte ens skrivit in mig än... =S
    tips eller tankar från er tack!!!
    Jag tror jag är i samma sits som du. Har också löptränat en del de senaste två åren samt styrketränat lite. Har dock under hösten kommit av mig när jag började studera.
    Jag försöker nu ändra mitt tänk från att ta ut sig totalt vid träning till att göra lugnare saker. Så nu är mitt nyårslöfte att powerwalka trettio min varje dag. 30 min har alla över! Har precis varit ute med sambon nu. :) Ska skriva in mig på ett gym också och köra lite enklare styrkeövningar för jag tror min rygg skulle må gott av det. Tänkte mig två pass i veckan på gymet och då gör jag powerwalken på löpbandet. 

Jag tror inte det är fel att springa under graviditeten men jag tycker det känns skumt bara att bebben ska hoppa upp å ner när jag är ute. Dessutom har jag alltid tyckt det roliga med löpningen är att pressa sig lite längre hela tiden och så kan man ju inte tänka nu. Får ganska snabbt flås och mjölksyra och det känns inte heller bra så nu blir det alltså powerwalks. 
  • Augustimamman
    eightythree skrev 2012-01-01 16:54:59 följande:
    Hur gör ni med motion och träning? Tycker att det är svårt att hinna med, men känner att konditionen snabbt blir sämre för var dag. Har löptränat tidigare i år och känner att det blir tufft att komma igång med det igen parallellt med graviditeten. Har redan ökat i vikt mot vad jag gjort de andra graviditeterna och jag har inte ens skrivit in mig än... =S
    tips eller tankar från er tack!!!
    Här är en länk till en tråd jag startade igår, kanske kan vara nåt för dig med?

www.familjeliv.se/Forum-24-276/m62750351.html

Har en annan fråga; När man ska köpa mammakläder, ska man köpa den strl man brukar ha i vanliga fall? Tänkte handla lite på nätet så där kan man ju inte prova.
  • Augustimamman
    Gadget skrev 2012-01-01 17:12:34 följande:
    Jag har alltid tidigare powerwalkat väldigt mycket och riktigt snabbt, vill mena att jag genom detta hade riktigt bra flås. Men efter pluset tog jag det lite lugnare i början för att känna efter i kroppen och sista månaden känns det som om jag knappt rört mig ur soffan efter illamående, trötthet och annat.
    Jag har lovat mig själv nya vanor från och med nu och åtminstone gå ut 30 min om dagen, tempot får väl bero på dagsformen.
    Började idag med en promenad. Min gamla sträcka men i långsammare tempo. Känner mig dock i fruktansvärd form!!!! Pulsen går upp direkt, nästan som en svag yrselkänsla hela tiden. Ungefär som när man verkligen tagit ut sig fast det idag var en lugn promenad. Mot slutet, kanske efter 45 min, var jag helt slut på energi. Så detta ska jag verkligen försöka fortsätta med, tror det på sikt har positiv inverkan på energin. Ska försöka komma igång och simma kanske en gång i veckan också. Är även lite sugen på att gå någon gravidyoga, vet någon i vilken vecka det är lämpligt att börja med det?
    Hurtigt! Ta det lugnt bara. Vad jag förstått ska man inte alls ta ut sig så som du verkade uppleva efter 45 min. Ta vanliga promenader, eller kanske kortare powerwalks på 20 min i början ist? Har fått rekommenderat att ta med sig banan och/eller vatten ifall man börjar känna sig yr. 

Jag är rätt mycket tröttare än vanligt men inte alls så jag somnar på toaletten som vissa ;) och illamåendet har jag ju sluppit så i princip mår jag ganska bra. Hade jag inte gjort det hade jag tagit det lugnare. 
  • Augustimamman

Jag upptäckte nytt craving igår - citroner! SÅ gott att bara bita rakt i dom haha!

• Augustimamman

Ari Gold: ja det går ju inte att smörja bort redan befintliga bristningar men jag tror definitivt att man kan förebygga så man slipper få.

Ztrit: jag hade fruktansvärd migrän i åldern 2-12 år. Fick gå hem från skolan flera gånger i veckan. Det enda som hjälpte var att rulla ner persiennerna, sova hela dagen tills jag slutligen kräktes. Det var ett rent helvete. Jag åt alla möjliga mediciner som i bästa fall hjälpte delvis. Till slut gick jag på akupunktur. Efter 1,5 år var migränen borta och har aldrig mer kommit tillbaks. Endast ibland får jag vanlig huvudvärk. Vet att inte alla tror på sånt "hokuspokus" men det hjälpte mig, kanske värt att testa om du inte redan har? Dock en långsiktig lösning så det kanske inte hjälper just nu...

Any19877: förstår din oro! Har du gjort vul eftersom du vet att du väntar två? Jag hade kontaktat bm för råd. Jag känner inte heller någonting men tror iofs inte jag väntar tvillingar. Är det så vanligt att man får mycket symptom när man väntar tvillingar? Kanske har det bara inte satt igång än?

• Augustimamman

Välkommen alla nya!! =)

ErikaJohanna: Strongt att sluta röka. Visst är det en självklarhet (iaf för de flesta) men antar att det kan va tufft ändå. Jag slutade röka för fem år sedan och hade många motgångar innan jag lyckades sluta helt. Så grattis både till pyret i magen och ett framtida hälsosammare liv! Jag saknar inte ciggen det minsta!

Har senaste veckan börjat få ont i typ svanken och ut på sidorna, eller mer öm kan man väl säga att jag är. Hoppas det inte blir värre. Har aldrig haft problem med ryggen tidigare...

• Augustimamman
    Saaajmon skrev 2012-01-02 13:39:52 följande:
    Näe, jag tycker att dem är inte så på UM här. Bara för att jag fick ett negativt där så betyder det att jag inte är gravid enligt dem. Men jag har inte vart där på nästan 2 år och då var det förra gången jag var gravid.. Då jag uppsökte hjälp för att mensen inte kom och då visade det att jag var gravid. Men jag gjorde abort då. Och nu uppsökte jag hjälp där för att mensen inte hade kommit. Men då fick jag till svar att jag skulle komma tillbaka efter 6 månader om mensen inte hade kommit igång. 

Jag blir så arg när alla tror att UMs gravtester är så jäkla säkra av sig. Min mor tror inte på att tester kan visa negativt även om man är gravid. Det var som förra gången jag var gravid att jag bara visste att det var något som inte stämde och så är det även denna gång. Undra vad min mor säger när hon har fel? Hon är lite emot detta och sa direkt att hon skulle tvinga mig till en abort. Men hon lugnade ner sig sen! 
    Jag har inte varit gravid tidigare men en gång när jag var 16 misstänkte jag en graviditet. Var på UM och fick jättedålig kontakt med dom. Fick en ordentlig predikan om att vara försiktig och så vidare. Gick aldrig dit mer. Dock var jag inte gravid visade det sig efter testet. 

Tror dock att deras tester är lika tillförlitliga som vilket annat. Ett test kan visa negativt trots att man är gravid. Däremot är det mycket ovanligt att testet inte stämmer när det visar plus. 

Förstår att du är ganska ung eller? Kan förstå din mors oro, ha tålamod med henne. Vad jag förstått av många andra som är så pass unga föräldrar så vill föräldrarna bara skydda en. Det kan vara väldigt tufft att få barn i så tidig ålder, det kan blir jobbigare med skola, pengar och så vidare. Föräldrar har ju också ofta omedvetet förväntningar på sina barn när de går ut i livet och de kan tumlas om av vetskapen att ens barn är gravid. Men tycker också oftast att när de vant sig vid tanken så är barnbarnet välkommet. Visa henne att du verkligen tänkt igenom detta, prata om hur du ser på framtiden så ska du se att hon smälter det så småningom. 
  • Augustimamman
    Sandra1983 skrev 2012-01-02 14:05:13 följande:
    Hej!
    Jag instruerar i Bodypump, spinning och yoga. Har dessutom egen häst som jag rider nästan varje dag. Min plan är också att köra på som vanligt till ca 2 mån innan bf (runt 20 aug) om allt fortsätter att kännas bra självklart. Skönt att höra att detta går att göra Skrattande! Just nu kör jag 3-4pass i veckan som instruktör + att jag rider då. Japp, det är min första graviditet. Är detta din andra?
    Vad kul! Det är tre av de roligaste träningsformerna jag vet! :) Plus löpning då. Jag har varit nervös för att träna under graviditeten, vet egentligen inte varför, men nu blir jag grymt taggad! :)
    Saaajmon skrev 2012-01-02 14:02:05 följande:
    Jag har en sådan tur att jag börjar 3e året till hösten. Då har vi praktik i nästan en hel termin antingen på hösten eller våren. Så jag tänkte att det var smartast och ta hösten som praktiktillfälle och.. att jag får vara ledig den terminen så att jag kan vara hemma med barnet och göra min praktik nästa höst 2013 då barnet går på dagis. Sedan att försöka plugga in så mycket som det går i sommar utav de kurserna som jag har på våren. Och sedan att jag är bara tvungen att gå på det viktigaste lektionerna som är de inviduella valen. Jag vet att de kommer bli tufft och måste planera i detalj för att de ska funka. Men på så sätt så kan jag ta studenten med alla andra i min klass :) 

Sedan beror det på om skolan acceptera detta. Men dem kan inte neka mig min skolgång :)  
     Du verkar ha en bra plan! Glad Det är lätt att vara dömande som vuxen i en sådan här situation. Enligt normen "ska" man ju vänta med barn helst så länge som möjligt typ. Tror att om du visar de som kommer bli involverade i det här, dina föräldrar, skolan, mvc och så vidare, att du har en genomtänkt plan (den du beskriver) så inser de nog att du verkligen tänkt igenom detta. Det visar på mognad och motivation. 
    Tycker det är bra att du vill få skolan avslutad, det är viktigt att ha den med sig ut i livet sen.

Själv kommer jag också plugga eftersom jag går högskolan första året nu och visst kommer det bli tufft men jag tror att det finns fördelar också.
Svar på tråden Augustibebis 2012