• godisbit

Augustibebis 2012

Woohoo!!! Ringde fk för att höra hur det går med handläggning av min ansökan om graviditetspenning och för att höra om det behövde kompletteras med tanke på att mina chefer går på semester.... Fick höra att det inte behövs ngt mer eftersom jag blivit beviljad full gp!!! Kommer iofs fortsätta jobba så länge jag känner att det funkar, eftersom arbetsbelastningen varierar lite beroende på hur brukarna mår och vilka som är på plats och så - men det känns väldigt skönt att veta att jag kommer kunna slopa de tyngsta 13-timmarspassen utan att behöva ta ut komp eller semesterdagar!

• godisbit

Sommaren - din BM kanske har gjort den avvägningen redan eftersom hon rekommenderade just Pevaryl? 

• godisbit

Så jobbigt Ninime! Antagligen är allt väl på insidan och du fick ta värsta smällen, men det kan ju vara säkrast att ringa fl och resonera med ngn där. I övrigt gissar jag att det är samma varningstecken som alltid... blödningar, smärta, sammandragningar, värkar, vattnet... etc.

Hoppas du/ni känner er bättre snart! 

• godisbit

Ang. Halsbränna så ska blekselleri och vanliga sötmandlar vara sånt där gammaldags knep... Kan ju inte skada att testa för er som har mkt besvär!

• godisbit

Verkligen goda nyheter Angelica! Vad skönt för både dig och Sofia att det går framåt och att ni kommer närmare varandra och hemgång. Grattis!

• godisbit

Passar på att fixa undan lite tvätt här hemma innan jobbet... Sköljde upp några nya bebisplagg vi fått och fascineras av hur mkt överskottsfärg de klämt in i de små pyttiga plaggen! Ville gärna tro att det var mindre sånt i plagg av eko-bomull, men det ser ut att vara minst lika illa som vanligt.

Är det ngn som vet om det är andra färger de använder så man kan trösta sig med att det är mindre skadligt trots överskottet? Tänker på t.ex. H&Ms organic cotton och de andra vanliga kedjorna....

• godisbit

Mammsen - kollade lite på H&Ms sajt och så här står det om deras bomull:
    Organic cotton is cotton that, among other things, is grown without chemical pesticides or fertilisers. Organic cultivation also reduces the potential negative impact of cotton production on local water quality and biodiversity. The farmer must comply with thel principles and standards for organic farming, and the applicable standards (EC 834/2007 and NOP) do not allow the cotton to be grown using genetically modified organisms (GMOs).

Så det är ju bättre än en hel del... men som sagt var, det står inget om färgerna....

Jag sköljer upp plaggen för hand först för att bli av med överskottsfärg och sedan får de åka ett varv i tvättmaskinen, så i princip är de ju tvättade 2 gånger redan där. Vissa plagg med väldigt mkt färgöverskott kan jag nog tänka mig att tvätta en gång extra.

Baralillajag - jättegrattis till bebis och nu till hemgång också! 

• godisbit
    EmelieOfGbg skrev 2012-07-04 11:49:38 följande:
    Jag fixar inte att gå på järntabletter så jag undrar om ni har några andra bra förslag för att få i sig järn? Huskurer eller nåt?Glad Jag ska köpa hem blutsaft med tänkte jag.
    Var det här i tråden ngn tipsade om det eller läste jag det ngn annan stans.... hmm... men i alla fall ska det vara bra med svartvinbärsdricka. Alltså "riktig" dricka som Jokk, inte bara saft som man blandar (det blir väl för utspätt). Tänk även på att äta järnrik mat tillsammans med c-vitamin och undvik koffein och mjölkprodukter vid samma mål (det gör det svårare för kroppen att tillgodogöra sig järn).

Blodpudding och leverpastej är ju andra alternativ. Jordgubbar har många redan tipsat om här i tråden,  grovt bröd och flingor är också bra källor till järn - och självklart kött!
  • godisbit

Häromdagen var jag förbi på Po.P och såg deras skötväska på en hylla. Hann inte titta närmare då, men tänkte att här i tråden finns det kanske erfarenheter? Vad säger ni ris och/eller ros?

• godisbit

Magnesium och kalium kan vara värt att testa om man ofta har kramp. Och stretcha både förebyggande och när krampen sätter i. Och dricka mkt vatten...

Svar på tråden Augustibebis 2012