• godisbit

Augustibebis 2012

Igår var det bm-besökj igen (31+5) och allt såg bra ut. Hade inte gått upp ngt på de sista 2 veckorna, blodsockret var lite lågt (3,4 - men så var jag också hungrig) och trycket var lite högre än tidigare (120/70) men bm tyckte att det var ok då det ju var varmare nu än tidigare. Det var en annan bm vi fick träffa den här gången och jag missade att fråga vad sf-måttet hamnade på (men det låg lite under övre linjen i diagrammet). Inte heller den här gången kollade de järnet eftersom jag legat så bra och hade så bra "reserver" förut. Bebis låg fortfarande med huvudet ner och enligt bm är det ovanligt att de vänder sig om de redan nu har lagt sig till rätta.

För övrigt så passade vi på att sätta upp en hylla i badrummet igår. Kommer ha det till alla bebispryttlar man vill ha inom räckhåll vid skötbordet. Idag passade jag på att shoppa lite fler grejer inför bebis ankomst, så nu har hyllan fått lite blöjor att bära upp =) Hämtade även ut BigBabys gravidbox - och det var verkligen mycket i den! Både blöjor, en nappflaska, napp, produktprover och mer jag inte kommer på just nu. Och dessutom rabattkuponger både hos BigBaby och hos Ica Maxi i Häggvik. 

Idag tog jag min första dag med graviditetspenning, kändes riktigt gött att slippa ett 13-timmars pass på jobbet faktiskt!  =)  Blir lite försäkringskassebyråkratiblanketter att tampas med men så får det väl vara. Fick lite olika besked om vad som gäller bara... en person jag talade med sa att men får ersättning per dag och att det i mitt fall var 630:-... vilket skulle innebära en förlustaffär om jag avstår lön för 13 timmar! Nästa person jag talade med sa att de räknar ut procentuellt och då även räknar in de lediga dagarna i förhållande till min arbetstid och att de sen gör utbetalningar utifrån det?

Är det ngn annan här som har olika långa arbetsdagar som får ut gp som vet hur det funkar? Jag tar ju än så länge bara ut enstaka dagar, beroende på hur tungt det ser ut med planeringen på jobbet. 

• godisbit
    anneh skrev 2012-07-10 18:21:14 följande:
    Godisbit: måste tillägga även att jag har hel graviditetspenning, och den betalas ut för alla dagar i veckan.. Så man får betalt för en hel månad, inte bara arbetsdagarna..
    Mmm... det låter ungefär som det den andra personen sa när jag ringde. Får väl helt enkelt hoppas att det löser sig när jag skickat in all info om hur jag jobbat/varit ledig och hur schemat skulle sett ut.
  • godisbit

Grattis frumii!! Wow! Betyder det att vi ny fått trådens första fullgågna bebis, eller... ?

Angelica - jag kommer att tänka på det där de säger på säkerhetsgenomgången på flyget. Du vet..."ta först på din egen mask innan du hjälper ngn annan", du får nog se det som att ett mål mat (om det så bara är en smörgås) är det du kan göra för att hjälpa Sofia ibland. Förstår att det är jobbigt, kan nog inte tänka mig en värre känslomässig bergodalbana. Men jag tror att du är bättre rustad för att ta både med och motgångar om du också får lite mat och vila.

Vi är många som tänker på er!

• godisbit

Babygruppens senaste uppdatering står det att man inte ska ladda ner... Så de vet nog om att det strular, fast att de har ändrat hur de räknar/anger datumet är nog inte ngt de ser som strul!

• godisbit

Ang appen - ta bort ev skal el bumper på telefonen, använd vanliga hörlurar utan mic, jag brukar sätta tel i flygläge (mest för att det känns olustigt med strålning när jag trycker telefonen mot magen). Jag brukar ställa in appen på clear sound-läge för att leta fram mig fram till ljudet, sen när jag vet var jag ska lyssna brukar jag gå över till "hjärtfiltret". Höj volymen och lycka till!

• godisbit
    capy skrev 2012-07-11 16:16:13 följande:
    Här händer inte mycket. Sitter i ett rum på förlossningen och bara väntar... lite molvärk men ingen direkt action. Blir igångsatt imorgon eller fredag om inget händer. Hoppas det kan komma igång av sig självt.
    Håller tummarna för er Capy att det startar upp av sig själv - stort, varmt lycka till!
  • godisbit
    Bellatrixx skrev 2012-07-11 22:04:06 följande:
    Har en liten fråga, om någon vet, har sett att flera i tråden köpt en Bugaboo. Imorgon ska jag iväg och kolla på en begagnad som kostade väldigt lite (2000kr!) och då ingår ligg och sittdel + regnskydd. När vi pratade via telefon skulle den vara fräsch men använd så alltså lite solblekt och då är min fråga till er, är det något särskilt man ska kolla på på just Bugaboo? Något jag ska kolla lite extra eller så?
    Fråga säljaren om vagnen och hur de tycker den funkat, om de är nöjda, om de haft några problem med den, etc. Ta reda på vilket land vagnen ursprungligen är köpt i, en del vagnar är amerikanska vagnar som i princip ser lika ut som de vi kan köpa här hemma (tror att alla europeiska vagnar är samma som de svenska dock), men fästena för selen på sittdelen är placerade lite annorlunda, vilket betyder att du kan ha svårare att köpa nya textilier här hemma som passar. Kolla var säljaren har köpt vagnen och hur många barn/vilken omfattning den är använd. Garantin gäller bara första köparen oavsett hur gammal eller ny vagnen är, men om de har köpt den begagnad en gång i tiden så får du ju ta med det i beräkningen.

Kolla även vad det är för modell - frog och cameleon har stora likheter och har för mig de har ngn mer äldre modell som är närbesläktad. Det är bra att veta exakt modell för att kunna avgöra hur lätt/svårt det blir att få tag i reservdelar och tillbehör. Googla på olika modeller så du känner igen dem när du ser dem ifall säljaren inte skulle veta.

Bugaboo har egentligen inte olika årsmodeller, men efter 2007 så ändrade de handtagens konstruktion.  Vissa äldre vagnar så justeras teleskophandtaget med skruvar och på de senare så är det ett "snabbspänne" eller vad man ska kalla det. I början fick en del snabbspännen problem med att de gled ut till handtagets högsta läge. Vissa har fixat detta med att helt enkelt fixera handtaget - så kolla att det går att justera och kolla att det i så fall håller för normal användning!

Testa att köra runt med vagnen och känn att den rullar lätt, att den inte drar åt sidan. Testa att fälla ihop vagnen och fälla upp den igen och känn att sitt/liggdelsramen klickar ordentligt på chassit. Kolla att bromsen tar ordentligt. 

Kolla att du får med manualer. På buggan monterar man ligg och sittdel på samma ram, dvs du kommer antagligen inte kunna växla direkt (som de gör på reklamfilmerna på youtube). Kolla att alla delar följer med så att du har allt du behöver när du ska motera den andra delen. Till liggdelen på cameleon ska det t.ex finnas med två plaststag som stabiliserar kanten mitt fram och bak. Till vår begagnade bugaboo ingick det även ett myggnät, så kolla att du får med alla delar (eller en bra förklaring ifall ngt saknas).

Du vill nog också kolla så att det är en original-bugga (http://www.familjeliv.se/Bloggar-3-50/b128262p1319985.html här finns en del tips på vad man kan kika på för att avslöja en kopia), dels vet man ju inte om vagnen är säker om det är en kopia och dels kan du få svårt att få tag i tillbehör och reservdelar...  

Ett sista tips är väl att åka till en butik och känna på hur en ny bugga känns och hur den är att fälla ihop och montera igen. Bugaboos chassi är en aning rörligt, det är en del av fjädringen och ska vara så men det kan ju vara bra att känna hur den känns för att kunna avgöra om den begagnade är i bra skick eller väldigt sliten.
  • godisbit

nu kom jag på det! bugaboo gecko heter den tredje modellen som är ganska lik frog och cameleon!

http://www.familjeliv.se/Bloggar-3-50/b128262.html hittade en till länk där du kan jämföra fakta om olika modeller och lite tips om att köpa begagnat!

Vagnen på bilden ser ut att ha den gamla lösningen på teleskophandtaget och bör i sånt fall vara från 2007 eller tidigare. Jag skulle nog inte säga att deras uppskattade nypris på 11000:- är helt korrekt i så fall... =) 

• godisbit
    DetGodaLivet skrev 2012-07-11 23:02:13 följande:
    Jag bor på landet och kör helst stora vagnar med fyra fasta hjul och bra fjädring (gärna från 70-80-talet)  men då dessa blir rätt stora i bilen och vi är många i familjen har jag alltid kört med någon mindre modell att kunna ha med i bagaget.
    Man kan köpa sk vinterhjul till buggans framhjul, de är större och inte svängbara för att enklare kunna ta sig runt i snö och modd och lera...  så får man en vagn med fyra fasta hjul de gånger man behöver det =)
  • godisbit
    Ellenbmt skrev 2012-07-12 08:39:28 följande:
    Mina armar är helt avdomnade och fingrarna är tjocka å hårda!! Så otroligt jobbigt!! Tips?
    (mer vatten, mindre salt)....
    svullnad kan också bero på att kroppen försöker behålla salt om den tycker det är knapert... du kan ju testa t.ex. ramlösa eller annat mineralvatten så får du i dig lite salter samtidigt som vattnet - kan hjälpa =)

på jobbet brukar jag ibland spola händer och underarmar under kallvattenskranen, känns skönt om inget annat och kan hjälpa blodkärlen dra ihop sig så funkar cirkulationen (som också transporterar bort sånt kroppen inte vill ha kvar) bättre ...

testa lite armgympa - typ de gamla hederliga "plocka äpplen" och flexa med fingrarna - igen, för att hjälpa upp cirkulationen... 
Svar på tråden Augustibebis 2012