• godisbit

Augustibebis 2012

Då har vi gjort ett nytt ul för att stilla nyfikenheten och det är en liten TJEJ vi väntar på!

• godisbit

Stövelkatten - testa att dricka mkt vatten och ta lite mer salt på maten. Både för lite vatten och för lite salt kan få kroppen att binda vätska.

Kroppen har lättare att transportera bort vätska från händer och fötter när man ligger ner (stödstrumpor håller emot så att vätska får svårare att samlas i benen), så det kan vara bra att vila även av den anledningen.

Funkar inte det så ta upp det med bm, har för mig att det kan vara ett tecken på havandeskapsförgiftning...

• godisbit

Besök hos bm (26+5 idag). Allt såg bra ut m bebis. Mitt socker var 4,8 och hb uppfattade jag inte men det var också bra. Blodtrycket var 110/65 och sf var 28, dvs precis på övre linjen i diagrammet. Hjärtljuden låg på 142 och det var också bra för en sovande bebis

• godisbit
    LiJon skrev 2012-06-06 09:59:08 följande:
    Tack för era svar om vändningsförsök! Försöker tänka bort det tillsvidare, är ju inte alls säkert att det blir så.

Har också kört en liten inventering av bebiskläder, har tyckt att vi haft så mycket men när jag gick igenom så insåg jag att det nog behövs lite mer av basplaggen i varje storlek. 

Byxor strl 50 (även 50-56) - 6 st
    Långärmad body strl 50 - 4 st
    Kortärmad body strlk 50 - 2 st.

Byxor strl 56 - 5 st.
    Långärmad body strl 56 - 3 st.
    Kortärmad body strl 56 - 4 st. 

Sen har vi strumpor, klänningar och pyjamasar. Och flera byxor & bodysar i större storlekar men det känns inte lika viktigt att fylla på innan det är dags. Det är ju så svårt att veta hur mycket man behöver i storlek 50 tillexempel? Tror ni man klarar sig på det här om man kompletterar med lite fler bodysar i varje storlek? Byxor känns som att det räcker ett tag, men känner jag mig själv rätt så kommer jag nog hinna fylla på hennes garderob ytterligare innan det är dags ändå ;p 
    Har också börjat tvätta och inventera och fy sjutton vad svårt det är att veta vad vi kommer behöva! Jag gissar att vi kommer få en del, men min släkt (och en hel del vänner) bor en bra bit bort och då vet man ju inte när man ses så det kanske inte blir de första veckorna... Min mamma är smått bebistokig just nu och hamnar hon på en bebisklädesavdelning har hon svårt att gå tomhänt därifrån låter det som. Har fått mms lite då och då med olika "oufits" hon har plockat ihop =) men det kan ju lika gärna vara storlekt 50/56 som 68 eller större som hon har fallit för ! 

Har skaffat väldigt lite i strl 50, det är nog bara en body och en liten kofta/tröja. Har lagt några bud på tradera iofs så det kanske fylls på med lite mer baskläder i minsta storlekarna om jag har turen med mig =)  Har lite mer i strl 56 och enstaka plagg i större storlekar (men det hinner vi ju fixa med tiden).

Nåja - vi har ju tid ännu... och vi har ju tvättmaskin i lägenheten så det behövs kanske inga jättemängder... och plan B (om vi efter förlossning inser att det är en liten skrutta vi fått) är väl att vi får skicka ut morsan på jakt med en lista (det tror jag tom att hon skulle tycka var kul!). =)

Hoppas ni får en trevlig nationaldag - själv ska jag strax plocka ihop mig och bege mig mot jobbet! 
  • godisbit

27+0 idag och så läser jag i en gravidapp att bebis är stor som ett blomkålshuvud! Jag blev så fnittrig, den jämförelsen går bara inte ihop för mig I början kunde jag föreställa mig embryo stort som en ärta och så vidare, men blomkål?? Jag får inte ihop en 37cm stor blomkål liksom vilket är den måttuppskattning som samma app uppger...

• godisbit

Min tur att ha otur idag... ! I jobbet skulle jag åka och möta en brukare för att sen ledsaga henne i färdtjänsttaxi. Jag gick tidigare från kontoret för att inte behöva stressa och ha marginal - men - missade bussen. De nästa två bussarna är sena kommer precis fram till stationen så jag rusar ner till tunnelbanan... Bara för att upptäcka att det är förseningar i tunnelbanan! Kommer med ett tåg och kommer fram precis samtidigt som den buss jag ska hinna med avgår!! Stannar och ber spärrvakten leta upp en annan förbindelse, varpå han börjar ifrågasätta varför jag inte sprang för att försöka hinna med bussen?!?! Tycker iofs inte att han har med saken att göra, men förklarar att jag är gravid och inte kan springa utan att få besvär! Då passar det helt plötsligt att börja kolla tidtabellen och han föreslår en resa som tar dubbelt så lång tid med en buss som går 2 minuter senare! Inser att jag inte kommer få ngn hjälp av den snubben och rusar för att leta upp vilken hållplats den andra bussen ska gå från... Försöker ringa och få tag i de jag ska till för att be dem be färdtjänsten att vänta på mig. Missar bussen och får vänta 25 minuter på nästa... Blir uppringd av de jag ska till med besked att färdtjänsten inte kommer kunna vänta och att jag behöver boka en ny bil. Förklarar att jag är ensam på jobbet med kontoret på fickan i form av jobbmobilen och att jag inte har med mig personnummer eller kundnummer för att kunna boka ny resa. Inser i samma veva att jag heller inte har med mig brukarens färdtjänstkort vilket nog kommer behövas eftersom vi nu får boka en annan typ av resa än det ursprungligen var tänkt!

Så nu sitter jag på bussen och hoppas att vi får åka med genom att bara uppge kundnummer och att kollegan som hinner börja tills dess kan möta oss när vi kommer fram och då visa upp kortet!

Och så klart händer allt detta när jag bara sovit 3-4 timmar inatt!! Stressad och frustrerad är bara förnamnet...

• godisbit

Det här med att inte sova på rygg/höger sida kommer väl av att vissa gravida får problem med att magen trycker mot vena cava och att det då kan göra att man känner sig yr till exempel. Så om kroppen redan är ansträngd ska man underlätta cirkulationen och därför säger de på första-hjälpen-kurser att gravida ska ligga på vänster. Märker man att man mår dåligt av att ligga på rygg/höger så är det ju bara att välja vänster sida, men känner man sig inte dålig så ska bebben heller inte må dåligt av det enligt det jag har läst. I sömnen så vänder man sig eller vaknar om kroppen känner att allt inte står rätt till (såvida man inte tex har druckit alkohol eller tar starka mediciner). Så som jag har förstått det så krävs det rätt mkt för att man ska få problem av att ligga på fel sida.

• godisbit

Efter gårdagens maratonlopp i stress (för självklart fortsatte resten av arbetspasset i samma anda) var jag helt slut i kropp och knopp, så idag tog jag ut komp. Kändes inte rätt att behöva "slösa" en karensdag på att vila upp ryggen efter ett überslitigt jobbpass men samtidigt ville jag inte sabba helgen totalt med att fortsätta jobba ytterligare en dag.

Så här sitter jag nu i morgonrock med tvätt- och diskmaskin surrande i bakgrunden och en bröddeg på jäsning.... Vet inte hur bra jag är på att ta det lugnt, men även om jag pysslar på flera fronter här hemma är det ju inte stressigt som på jobbet iaf =)

Hoppas alla får en skön helg!

• godisbit

En fråga...

Jag har handlat en del bebiskläder på tradera, dels blir det billigare och dels kan man hitta saker som är lite roligare än i vanliga butiker. Har aldrig haft problem med traderasäljare tidigare, men nu är det en säljare som gör mig lite fundersam. Jag vann en auktion på 50:- och satte in det och porto (40 till säljaren. Sen fick jag ett mail om att kläderna är postade, men att portot gick på mer än beräknat (84:- istf 40 och att säljaren har lagt ut detta och vill att jag ska sätta in mellanskillnaden. Jag tycker det känns knasigt lite hur jag än gör! När jag budade på auktionen la jag mitt maxbud på 60:- för jag tyckte att totalt 100:- var min absoluta  gräns för vad jag ville betala för auktionen. Nu var det bara jag som budade så auktionen gick för utropspriset 50:-... Så om jag nu ska betala in mer porto så kommer hela kalaset att gå på mer än jag varit beredd att ge och dessutom tycker jag det är konstigt att inte säljaren tar kontakt INNAN sakerna skickas så att jag kan svara om jag är beredd att betala mellanskillnaden! Det är ju trots allt nästan 50% mer som säljaren vill ha nu... Även om det inte är några jättebelopp så tycker jag rent principiellt inte att man gör så. På en loppis går ju bebiskläder för nästan ingenting (det är inga superpopulära märken det är tal om) och även om nypriset är högre så är det ju faktiskt begagnade kläder det handlar om.... Jag kan förstå att säljaren inte tycker det är kul att få 6:- för plaggen om personen själv ska täcka det dyrare portot, men det är väl ändå säljarens sak att kolla upp faktiska portot?

Hur hade ni resonerat? 

• godisbit
    tjockisbullen skrev 2012-06-11 16:29:10 följande:
    Hej!

Jag handlar MASSOR på Tradera och har aldrig råkat ut för detta. Vanligtvis sätter man ett högre porto om man inte tar reda på porto innan och så får man tillbaka mellanskillnaden.
    Jag tycker inte det är rätt så som din säljare gått tillväga.
    Hur mkt kläder är det som ska skickas? Det måste ju va MASSOR om portot stämmer! 
    Mest råkar jag ut för sånna som tar för mkt i porto o försöker komma undan med det, vilket jag inte heller uppskattar! 
    Enligt beskrivningen i annonsen är det följande (jag har inte fått hem kläderna ännu så jag vet inte om säljaren har packat sakerna onödigt skrymmande eller tungt):

- 2 st mjukisdressar (en i fleece)

- 4 st  pyamaser med tryck

- 3 par taights

- 2 par mjukisbyxor

- 1 body

- 3 par strumpor

- 1 st tunn mössa

Svar på tråden Augustibebis 2012