• godisbit

Augustibebis 2012

Tjusigt det blev, Sommaren!  Värsta vrålåket =)  Stort grattis!

• godisbit
    fransyskan skrev 2012-07-05 11:35:15 följande:
    Maken ska börja operation "Storstädning" nu på söndag. Köket blir första krigszonen. Efter allt är rent och fint skulle han ge sig på 'freezer cooking' så att frysen är full med mat och jag har lovat att hacka all lök. Man måste ju göra sig nyttig på nått sätt!

(Någon som råkar ha erfarenhet av riktigt goda storkok?)
    Förutom köttfärssås som du fick förslag på ovan...

När du gör grillad kyckling kan du slänga in en extra kyckling i ugnen - perfekt att ha färdiglagat i frysen (i portionsförpackningar) som bas för soppor, sallader och matiga mackor. Koka buljong på skroven så har du det förberett till en god soppa (till de där kyliga sommardagarna man inte vill kalla höst), bara att slänga i grönsaker och det där kycklingköttet du har färdigt i frysen... lite nudlar går också bra om man vill ha ännu matigare.

Köttbullar är perfekt att göra storkok på (kan stekas i ugnen på plåt om man inte orkar stå i stekoset), frys in med lite sky så kan du göra en snabb sås medan potatisen kokar eller så får pastan lite extra smak om ni föredrar det.

Paj - i min ugn får jag in två pajformar om jag lirkar lite så går det snabbt och enkelt. Brukar frysa in i portionsbitar. Blir bäst om den får tina i kylen först innan den värms, men går att micra från fryst om det är kris.

Lasagne - igen, blir bäst om den får tina i kylen, men går att micra direkt i nödsituation.

Grytor av olika slag - chili, stroganoff, och allt sånt. Om det ingår potatis i grytan kan man dra ner lite på mängden och sedan låta grytan få i sig lite ny tärnad potatis vid uppvärmning, annars är risken att det blir väldigt grötigt och mosigt...

Piroger - perfekt som en snabblunch med lite grönsaker till och fyllning kan varieras efter fantasi! köttfärspiroger med tacokryddning brukar vara gott tycker jag, eller lite samosainspirerat med grönsaker och curry. Pizzabullar är ju en annan klassiker på pirogtemat (med pizzafyllning i pirogen har du ju minicalzone) som kan funka som både mellis eller lunch beroende på tillbehör och hur många man äter.

Fiskgratäng kan man ju förbereda helt och bara gratinera när den ska ätas. Kan med fördel göras i folieform isf så blir det lika smidigt som de där färdigköpta, men så otrooooligt mkt godare!

Köttfärslimpa och frysa in bitarna med sås eller sky så blir de inte torra när man värmer dem.

Jag brukar förbereda tillbehör också, en ratatouille kan piffa upp tallriken lite och i slutet av sommaren är man ju inte alltid lika sugen på vanlig tomat-gurka-sallad längre. Tomatsås är ju också gott till både pasta, grillat och som pizzabas och blir godast av att få puttra ihop länge - bara att frysa in i portionspåsar sen! 

Har du tillgång till färska bär nu på sommaren kan du ju mosa tex jordgubbar och frysa in för att kunna göra kräm eller sylt senare, eller bara värma som sås till glass! 

Vill man ha förberett fika för att enkelt kunna bjuda när det kommer bebisbesökare kan ju mördegskakor vara smidigt. Frys in degen i rullar och ta upp och tina lite, skiva och grädda en stund innan du ska bjuda på hembakt! Rulltårta går ju iofs att göra på 15-20 minuter, men kan ju också vara bekvämt att ha i frysen. Kan ju serveras som det är eller som en bakelse med lite frukt och grädde om man vill slå på stort! 

Lite bröd kan ju också vara trevligt att ha redo! Jag brukar göra små frallor som går snabbt att tina och är kanon till både frukost och som tillbehör (till soppa, gryta, sallader...) eller mellis!

Hoppas du hittar inspiration - kan nog vara roligare att göra ett par extraportioner av flera olika saker än att ha halva frysen full av köttfärsås Man vill ju ha omväxling även om man är bekväm och lagar mat ur frysen tänker jag. Tänk också på att fetare mat och fisk inte håller lika länge i frysen (fett härsknar även i frys).

Tips! Om du inte har stapelbara frysburkar så du kan gödsla med dem kan ett tips vara att packa maten i fryspåsar, men lägga dem i frysburkar tills de har fryst så får du jämnstora paket som är enklare att rymmas med om du har begränsat utrymme! 
  • godisbit
    Challelotten skrev 2012-07-05 13:09:23 följande:
    Ni som har sytt era egna babynest vad har ni använt för vadd i? Tänkte att panduro hade men det enda jag hittar är fiberfilt och mellanläggsvadd.
    jag tog 2 cm tjock skumgummi till bottenmadrassen för jag hoppas det ger lite mer stadga om man ska bära sovande bebis i nestet från t.ex. soffa till säng. Till kanten tog jag vanlig quiltvadd/mellanläggsvadd  och rullade till en korv som jag stoppade med.
  • godisbit
    fransyskan skrev 2012-07-05 13:51:20 följande:
     Du är min nya frys-guru! {#emotions_dlg.flower} Tack, tack, tack! Ska rapportera tillbaka senare hur det gick!
    Hihihi! Något har jag ju lärt mig på mina många år som student med matlådor i ryggan (och välförberedd frys)!   =)

Borde kanske själv börja förbereda frysen. Första steget blir nog att äta upp en del vi redan har där så det finns plats inför storkok. Jag har ju nästan 9 veckor på mig innan beräknad bebis så det ska jag väl hinna tycker jag.
  • godisbit

Vi gjorde ett extra ul för några veckor sen för att kolla kön, kostade 350:- har jag för mig (sibyllekliniken)... har för mig att de som gjorde vårt kub-ul och rul tog 750:- för ett tul om man bokar själv (ultraljudsbarnmorskorna i Liljeholmen). Borde ju inte vara omöjligt att boka själv för er som vill tjuvkika igen

• godisbit

Även jag sov dåligt i natt, vaknade vid fyrasnåret och somnade om först en halvtimme innan klockan ringde. Sitter på jobbet nu och hoppas det blir en lugn dag... Känner mig onekligen ganska seg!

• godisbit

Usch!! Trött som skrutt och varm som bara den. Tungt att andas och dessutom är det kvavt så det känns som luften knappt innehåller syre! Segt och långtråkigt på jobbet och det är 3 timmar kvar till jag slutar.... Och skoja inte att jag skulle ge rätt mkt för en svalkande glass nu!!!!!

• godisbit

Ojojoj! Var så trött igår att det fick bli en tidig kväll och som jag har sovit! Inte ens varit uppe för toabesök och det är ju som ni vet sällsynt numera Hade alldeles missat bebisspänningen som ninime bjöd på, så lagom till jag läste ikapp o började hålla tummarna kom jag till ninis meddelande om att även hon sovit gott. Snopet på ngt vis men i brist på bebis unnar jag er alla en god natts sömn! Nåväl - det blir nog bebis i den här tråden tids nog ändå.

Hoppas alla får en bra dag, kram på er mysiga gravidpinglor!!

• godisbit
    fransyskan skrev 2012-07-08 09:49:19 följande:
    googlar lite för att hitta rätt ord -- pelvisen (?) 
    bäckenet
  • godisbit

Och här har bf landat på 5/9, så jag är nog definitivt sist i det här gänget! Läser ibland i en septembertråd, men känns inte som jag vill lämna er i den här tråden även om vi blev flyttade från augusti till september på RUL

Svar på tråden Augustibebis 2012