• godisbit

Augustibebis 2012

Ellenbmt skrev 2012-05-19 08:39:49 följande:
    Godisbit, så har vi med, restaurangare bådat vå, denna helgen är första gemensamma sedan februari. Sjukt! Fast vi har haft några vardagar, men då har han renoverat.. Lyxhelg idag med andra ord :) loggar kanske rent av ut från familjeliv idag ;)
    Så illa är det inte för oss, men det är första lediga dagen på en månad! Ibland om jag jobbar kväll på helgen har vi haft sovmorgon med lugn, mysig frukost och det är ju lyxigt det med (på en arbetsdag liksom).

Önskar er en härlig lyxhelg! 
  • godisbit
    Svipp skrev 2012-05-19 13:19:40 följande:
    Eftersom det varit så stilla i min mage några dagar och magen varit stenhård så ringde jag förlossningen och de bad mig komma in. Jag hann bara ringa och ordna barnvakt så startade världens diskodans i magen. Så idag vilar jag mig istället och njuter av alla sparkar. 100 dagar kvar idag!
    Härligt med disco =)
  • godisbit

Gjorde några småfynd på loppis idag - dels en babysitter för en 50-lapp och ett badstöd för en tia. Ska tvätta och fräscha upp grejerna lite och i värsta fall syr jag ett nytt överdrag till babysittern =) Inte så att de är fläckiga och ofräscha, men tvätta vill man ju ändå göra. Och sen kommer sambon ha synpunkter på färgen på babysittern (rosa och brun) ifall bebis visar sig vara en kille! 

Nu laddar vi om lite efter att ha fixat några ärenden och lunchat på stan - sen blir det grillpremiär i solen! =) 

• godisbit
    Sandra1983 skrev 2012-05-19 18:38:58 följande:
    Kanske kan vara en idé att köpa en kombo tvätt/torktumlare? Någon som har erfarenhet av det?
    Vi har en sån och det är skönt att snabbt  kunna få saker torra, men oftast har man ju en blandning av kläder som kan torktumlas och sånt som ska hängas så antingen får man planera tvättandet eller så får man gå igenom och plocka ut sånt som behöver hängas innan man startar torkningen. Det kan dock vara värt att kolla så att en kombomaskin har möjlighet att köra både tvätt och torktumling i "samma vända", så att man har möjlighet att starta en maskin och sen plocka ut torr tvätt direkt. Vissa maskiner måste man tömma luddfilter och ändra inställningar på innan de funkar som torktumlare och då har man förlorat en del av finessen i mitt tycke. 
  • godisbit
    tjockisbullen skrev 2012-05-20 02:15:05 följande:
    Jag har ett par crocs ballerina skor som är  GRYMT sköna även om de inte är de snyggast så är de heller inte fula.
    De är lätta och de masserar nästan foten lite lätt när man går!  
    Jag har crocs på jobbet, men det kanske är läge att beställa ett par nya (snyggare?) till vardags också. Problemet är bara deras konstiga storlekssystem och att det inte (enligt deras hemsida iaf) går att prova i ngn butik här i närheten. Hur är passformen på ballerinamodellerna? Jag har ganska breda och höga fötter så ofta får jag ont på ovansidan av fötterna... och nu inför sommarvärmen så kanske det blir ännu trängre i skorna??
  • godisbit
    Angelica1991 skrev 2012-05-20 09:11:29 följande:
    jag känner att jag inte riktigt vet hur jag ska köpa in allt som fattas till Sofias hemgång och fixas och dona. jag har ungefär samma tid kvar som hon skulle kommit till att fixa. men jag är på sjukhuset hela tiden för jag känner att jag inte vill lämna henne. se om jag kan åka hem 1 dygn och fixa det jag hinner och sen ta ett till dygn någon annan dag så kan pappan få vara med henne själv för han har vart hemma 2 nätter nu men kommer tillbaka idag ;D
    Kolla på nätet - det finns ju både blocket, tradera och massor med butiker! Eller gör upp en inköpslista och be familj och vänner att hjälpa dig? Och som Ellenbmt sa - du hinner skaffa resten när ni har kommit hem! 
  • godisbit
    7eHimlen skrev 2012-05-21 21:51:15 följande:
    Ja det finns ju definitivt brister, men det mesta har ju blivit bättre de senaste åren.  Det finns ju lite olika sätt att bli gravida på för oss. Vi valde att hitta en anonym donator och genomföra en heminsemination. Donatorn och vi var alltså överrens om att han inte skulle ha något med barnet att göra alls och vi bytte inga kontaktuppgifter. Han vet inte vilka vi är och vi vet inte vem han är. När så bebis kommer så kommer det därför genomföras en faderskapsutredning, och den kan se ut lite hur som helst. Förhoppningsvis/oftast så påskyndas denns process om det finns en adoptionsansökan också. Min fru blir alltså inte laglig förälder förrän närståendeadoptionen godkänts/faderskapsutredningen lagts ner. Förhoppningsvis så tar inte detta alltför lång tid, men hon har alltså inga rättigheter alls innan den gått igenom. Men hade vi inte varit gifta så hade hon inte fått adoptera/bli förälder. 
    Går man däremot via landstinget så måste man först bli godkänd för hjälp, sen stå i kö i ca två år och sen blir båda föräldrar på en gång när barnet tittar ut. Vi valde inte den här metoden eftersom jag i år fyller 34 och kände lite stress.
    Om man åker till ett annat land och genomgår insemination så får man ett kvitto som visar att man gjort detta och processen att få närståendeadoptera går då snabbare. Men då kostar det ju istället massa pengar.
    Närståendeadoptionen  verkar vara gå till lite olika beroende på vem som är handläggare på familjerätten och i vilket landsting du bor. Förhoppningsvis så går det här i Sthlm lite snabbare än om vi bott i nån liten by på landet, men det kanske bara är jag själv som är fördomsfull. Jag menar bara att här händer det ju kanske lite oftare att samkönade par blir föräldrar och de på familjerätten kanske är lite mer insatta i hela grejen. Åtminstone hoppas vi att det är så.
    Vi vill ju ha samma rättigheter/skyldigheter så snart det bara går, både som trygghet för oss själva, och för vårt barn. Tänk om något skulle hända mig i samband med förlossningen liksom? Vi håller tummarna för att det går snabbt och enkelt iaf, så hon oxå får bli mamma även juridiskt.
    Blev det jätteinvecklat eller förstod du mitt svammel? :P 
    Det här med att fastställa faderskap gäller ju för oss som är ogifta också. Jag vet inte om det funkar för er (kanske är värt att kolla?), men vi kommer kontakta socialtjänsten under sommaren så att sambon kan erkänna faderskapet i förväg och anmäla gemensam vårdnad för att på så sätt dels skynda på byråkratins kugghjul när bebben väl är ute (går tydligen snabbare att få föräldrapenning t.ex) men också som en trygghet ifall ngt skulle hända mig (eftersom bebben annars inte skulle ha ngn förälder eller vårdnadshavare rent juridiskt). Dessutom slipper man ha ett besök på soc som väntar en strax efter man kommer hem efter förlossningen!
  • godisbit
    Sommaren12 skrev 2012-05-22 10:27:45 följande:
    Förresten, har nån av er s.k. restless legs? Det ska ju vara vanligt under graviditeten. Det känns som det är det jag har fast i vänstra armen/handen. Håller mest på när jag gått och lagt mig. Kan man ha det i armarna ens?! 
    Japp! Har det vanligtvis när jag blir trött men nu under graviditeten kan jag få det lite när som om jag är stilla! Magnesium är det som jag har hört ska funka och när jag glömt ta kosttillskott med magnesium så brukar det bli värre... Även kalcium och kalium ska väl kunna hjälpa, men främst magnesium i min erfarenhet.
  • godisbit

Hörde precis några tjejer snacka på tunnelbanan. En av dem förklarade att det godaste hon visste var skållheta pommes med iskall mjukglass och kolasås. Är det bara jag som tycker det låter som knäppa gravidcravings!?

• godisbit

Efter era svar om "glass och pommes" igår skrattade jag högt när den här länken dök upp i min pinterest-lista idag www.thekitchn.com/recipe-buttered-popcorn-ice-cream-171392 recept på glass och popcorn!?!

Annars väntar jag nu på att höra av bm. Har de sista dagarna märkt att bebis har ändrat rörelsemönster. Från att de de sista veckorna har blivit mer, oftare, tydligare och längre omgångar är det nu svagare och enstaka buffar. Har inte varit några kullerbyttor heller de sista dagarna. Antagligen har väl bebis hittat ett bekvämt hörn där inne, för fortfarande kommer ju buffar, men när jag vaknade i natt och insåg att jag låg på mage och det inte kom några "protester" så blev jag ändå lite orolig. Så nu har jag ringt och lämnat meddelande och ska försöka igen på telefontiden om jag inte hört av henne tills dess. Bebis rör ju sig fortfarande, men det stämmer ju inte med det bm sa på senaste besöket om att rörelserna skulle bli tydligare och starkare liksom...

Svar på tråden Augustibebis 2012