• godisbit

Augustibebis 2012

7eHimlen skrev 2012-07-16 20:31:40 följande:
    Förresten, funderar på det där med amningsbehåar, jag har ju två stycken som funkar nu, men när mjölken (förhoppningsvs( rinner till så lär ju brösten bli mkt större? Hur vet man vilken storlek man ska ta? Hade 85D innan jag plussade, sen blev det obekvämt med det, så nu använder jag 90D istället. Hur har ni gjort ni som redan köpt? 
    Jag fick köpa större bh för länge sen och köpte då lite större för att ha utrymme att växa ytterligare. Jag köpte även bh-förlängare då för att kunna reglera hur bh:n sitter runt bröstkorgen, vilket har varit sååå skönt när bebis tryckt uppåt och det varit tungt att andas.

Fick rådet att komma tillbaka ca 2 veckor innan bf för att prova ut amningsbh då. (Det här var på min favvobutik, Samiras underkläder här i Stockholm.) Vet inte hur de resonerar kring storlekar på amningsbh då jag ännu bara är i v 33 har jag ännu inte varit tillbaka för utprovning =)
  • godisbit

Skönt med så pass goda nyheter Ellen! Förstår att det tar på krafterna och det är oftast efteråt när man kan andas ut och adrenalinet har släppt som man känner hur man faktiskt mådde av pärsen. Vila både dig och magen (och din pappa) så blir det bättre hoppas vi!

Grattis Bella! Härligt med frukost på sängen

• godisbit

Lycka till inför morgondagen Nova!! Och stort grattis, minstörstalycka!! Och om jag inte har fel för mig så har därmed trådens första kille tittat ut nu väl? också ngt att fira

• godisbit

Jättegrattis Novaunique! Nu kommer visst killarna och jagar ikapp trådens redan födda tjejer =) 

Härligt med så många bebisar som "trillar in", själv är jag bara 33+0 idag så jag får vänta ett bra tag ännu och glädjas å era andras vägnar. 

thesa2 skrev 2012-07-18 14:54:16 följande:
    Hej allihopa :)

Ny här men har läst tråden ett tag :) har bf den 2/9-12 så jag är i vecka 34 just nu, bor i vingåker tillsammans med man och barn.
     Välkommen till tråden! Efter att vi blev flyttade över månadsgränsen på RUL så tycker jag det är extra kul när det dyker upp fler som (kanske?) blir kvar till sluttampen =)
  • godisbit

Hejochhå - lycka till! Snart får du nog träffa bebis

Katten - om du inte tycker att det funkar i kontakten med din bm så tycker jag du ska säga ifrån. Förklara hur det är för just DIG att gå länge och ha ont med just dina förlossningserfarenheter! Lyssnar hon inte kan du ju ringa runt och se om fl eller ngn fristående gynekolog är beredd att undersöka dig och se om en hinnsvepning går att göra. Har vårdpersonal goda argument för att inte göra dig till viljes är det ju en helt annan sak än att känna sig ignorerad (?), orolig och ha ont och inte få vila.

Astro - guldstjärna till karln!

Hemma hos oss har sambon semester och jag jobbar (men tar enstaka grav.penningsdagar). Jag började tidigt idag och gick och la mig igår när sambon fortfarande kollade på tv. Efter ngn timme var det dags för toabesök och jag tassar upp och hittar sambon (som tror att han väckt mig) förläget gapskrattandes in i en soffkudde! Han satt och kollade på stand-up på tystaste volym och hade hur kul som helst Och i morse när jag gick upp såg jag att han har städat köket i natt och diskat allt!

• godisbit

Funderar lite kring min viktökning. Jag har gått upp ca 10 kg sen plusset (ca 8 sen inskrivning enligt bm:s våg) vilket nog är ganska bra med tanke på att jag startade på BMI 28. Men... Nu sista månaden är det knappt ngn viktökning alls (går uppngt hekto som sen är borta ett par dagar senare) och det tycker jag känns konstigt med tanke på att bebis nu, enligt olika appar, lägger på sig för varje dag som går, 2-300 g i veckan har jag för mig. Är 33+1 idag. Jag äter iofs mindre portioner nu för jag blir snabbare mätt, men jag äter desto oftare ju! Och det blir både glass och fika mellan varven.

Förra gången träffade jag en ny bm som varnade för att dricka juice och läsk och äta godis och glass trots att jag låg på samma vikt som besöket innan. Min vanliga bm har hittills varit nöjd med både viktkurvan och min kost, så jag var inte beredd på att fråga eller få frågor. Nu på måndag är det ännu en ny bm vi ska träffa... Enligt vågen här hemma har jag i princip legat på samma vikt i 4 veckor nu, får väl se om det visar samma hos bm också.

Vad säger ni, är det ok att viktökningen stannar av bara så där? Det heter ju att det inte är bra att gå ner i vikt under graviditeten...

• godisbit

Mamsen och ninime - tack för lugnande ord! Att man ska bli så krokad på saker hela tiden när man är gravid I hela mitt vuxna liv har det handlat om att kontrollera vikten och eftersom jag gått upp i vikt bara av att passera godishyllan i affärerna har jag numera lärt mig vad jag kan äta och i vilka mängder. Men, såklart, inget sånt gäller i gravidkroppens land

Min vanliga bm har mer varit noga med att jag ska äta kolhydrater då jag innan graviditeten har ätit lchf-kost, så hon har väl inte tyckt att just jag behövde upplysas om vad som innehåller socker!

Så mkt vätska har jag ännu inte lagt på mig (peppar, peppar). Känner ibland hur fingrar och fötter pöser över men hittils har jag kunnat hantera det med att dricka mkt vatten och lägga upp fötterna/vila.

För övrigt var det på decimalen samma vikt i morse som de senaste dagarna!

Kram på er alla gravidpinglor!!!

• godisbit

Grattis Saftmedbulle!! 

Mamsen - det där med oxytocin/syntocinon låter ju aningen skumt, får nog läsa på om det - tack för tipset!

• godisbit

Gnällvarning....
    Alltså... jag som sov så gott i natt och kände mig pigg när jag knatade iväg mot jobbet i morse.... nu är jag heeelt slut! Vet inte varför, men det är plötsligt som att ingen av våra vikarier kan jobba längre! Antingen har de timmar på andra enheter, eller så har de semester eller så åker de på bröllop och annat skoj.... Inte så att jag missunnar ngn egentligen, men det blir så bökigt när det inte finns någon som kan hoppa in. Igår hade jag bestämt mig för att ta graviditetspenning eftersom jag var inbokad på ett 13-timmars pass och det blir lite för mkt för mig numera.... men vi fick inte in vikarie så jag fick jobba halva mitt pass ändå (jo, jag vet att jag har rätt att ta ut gravledigt, men samtidigt vill jag inte sätta kollegorna i klistret liksom). Idag åkte jag på 3,5 timmars beordrad övertid utöver mitt eget arbetspass... =(  

Alla pass var bemannade när chefen gick på semester, men sen har en kollega blivit tvungen att vabba i flera veckor och folk har bytt pass för att täcka upp när det var kris då... vilket betyder att det är en massa tomma pass nu istället! 

Som tur var fick jag tag på en handläggare på försäkringskassan så jag kunde få koll på vad som gäller för mig som blandar jobb och graviditetspenning när jag blir beordrad att jobba över!

Men sen (slut på gnällvarnignen) kommer underbar sambo och hämtar mig efter jobbet och samtidigt som jag halvsover i badkaret  steker han pannkakor till middag så jag bara går ur handduken och in i badrocken och sätter mig vid dukat bord!!

Vissa dagar blir man liksom lite extra kär bara =)

Svar på tråden Augustibebis 2012