• NiniMe

Augustibebis 2012

Jag mätte mitt sf mått nu eftersom jag tycker magen har stannat upp med växten, livmodern har nått upp till naveln några veckor nu  Obestämd Jag är i vecka 21+3 och mitt sf mått ligger på ca 20 cm, samma som för någon vecka sen.. Betder det att sessan inte växer or what? Trodde sf-måttet brukade bli större efter en första grav, men första sonen var det i vecka 25+ 27 cm och låg lite över kurvan...

• NiniMe

Det sägs att om man har en rand från naveln och ner så är det en pojke, har man en rand hela magen så är det en tös.. Jag hade från naveln och ner med pojkarna, denna gången har jag inte fått någon ÄN ..

• NiniMe
    mammsen skrev 2012-03-19 13:54:06 följande:
    När man är sjukskriven så räknas det som inkomst =)
    Dock får man ju inte lika mycket som om man arbetar heltid när man är sjukskriven heltid och det kan ju påvärka..

Men som ex hade min syster varit arbetslös ganska länge när hon fick barn och fick därför lägstanivån på mammapenningen, sedan blev hon gravid ganska tätt efter och med nästa barn så höjdes mammapenningen till barn 2 eftersom den var baserad på hennes inkomst (mammapenning till barn 1)

Och när jag pratade med försäkringskassan om detta eftersom jag varit sjukskriven för graviditetsillamående så sa de att sjukskrivningen räknas som inkomst och påvärkar därför föräldrapenningen =) 
    Usch då får jag hoppas att jag slipper det.. Jag jobbar bara 75% och har inte den fetaste lönen, tycker mammapengen är snål redan :/
  • NiniMe
    Naimis skrev 2012-03-20 07:53:43 följande:
    Igår eftermiddag åkte jag på yrsel, liksom ganska många eftermiddagar under denna graviditet.
    Det är otroligt jobbig för de känns som jag ska svimma när som helst, och jag känner mig nästan lite full när synen inte riktigt vill hänga med.
    De känns som man inte har kontroll över sin egen kropp.
    Lågt blodsocker tror jag inte att de är då jag tryckte i mig både äpple, banan och choklad och inget hjälpte.
    Däremot har ju blodtrycket legat på 111/70 och 106/70, vilket jag anser är lite väl lågt (framförallt eftersom jag just nu är i en ganska stressig period både hemma och på jobbet).
    Kan de hänga ihop?
    Med Neo låg jag iaf över 120/70.
    Finns de något jag kan göra för att höja mitt blodtryck något? Eller ska jag behöva leva med detta resten av denna graviditet?

Usch känner mig verkligen gnällig. Tycker synd om maken när jag kommer hem och bara gråter för att det både är läskigt och oerhört jobbigt att må så.
    I mina andra graviditeter så har mitt blodtryck också varit låg och det ända jag fick höra att det var bättre det var på det hållet än andra Obestämd Kändes dock att det var lågt och det var inte kul... Jag hade ungefär som dig... Men i slutet så höjdes det litegrann (inte åt det farliga hållet men det blev mer normalt)
    Har hört att lakrits och salmiak kan höja blodtrycket, kanel sänker så ät inte det.. Någon kopp kaffe i veckan kan också höja blodtrycket
  • NiniMe
    Naimis skrev 2012-03-20 09:48:10 följande:
    Tack för svaren! Messade min kompis som pluggar till usk, och hon tipsade om att fetma höjer blodtrycket. Då fick jag mig ett gott skratt.
    Ninime- Kanske därför jag är så sugen på lakrits?! De låter trevligare än fetma iaf.
    De med att jag har ett lågt "bra" blodtyck och att de är bättre än åt andra hållet har jag också fått höra. Hjälper inte så mkt
    Det där md fetma stämmer inte i alla fallen. jag var kraftigt överviktig när jag var gravid, låg på fetma tror jag och min bm var chockad att mitt blodtryck var så lågt hahaha.... Testa med lakrits och kaffe
  • NiniMe

Usch jag har börjat få kraftigare molvärk.. Har haft lite sammandragningar lite då och då men idag har det kommit och det går bak i ryggen... Plus att fogarna blivit värre, går verkligen som jag är konstant skitnödig typ... Ja man glömmer snabbt vad en graviditet kan innebära, nu blir man påmind sakta men säkert.....

• NiniMe

Jag ringde bm förra veckan ang moderskapsintyget och hon skickade hem det till mig.. Hon sa att allt som behövdes var att man hade varit på ul.. Så nu ligger det här redo att skickas in

• NiniMe
    jguz skrev 2012-03-22 06:13:43 följande:
    2 timmar och 20 min till RUL.
    Har inte kunnat sova alls i natt :(

Tänk på mig vid 8:30....

Puss
    Lycka till idag Skrattande

Så då ska jag till bm en snabbis idag och lämna urinprov eftersom jag hade lite förvärkar häromdagen, tror dock inte det visar ngt, men fick lite igårkväll med Obestämd Måste fråga hur man ska gå tillväga när man har foglossning och jobbar för detta håller inte, jag fick gå hem från jobbet igår för det slutade med att jag knappt kunde gå, lyften är en pina och fy jag fasar för att ha det så här i nästan 20 veckor till eller ännu värre att man ska behöva dras med det efter förlossningen med... När jag väntade tvåan så hade jag detta dom sista 10 veckorna men då jobba jag inte för jag var mammaledig med storebror så jag har ingen aning...
Svar på tråden Augustibebis 2012