• NiniMe

Augustibebis 2012

Sommaren12 skrev 2012-03-08 09:28:00 följande:
    Vaknar deppig idag. Lite panik. Rädd för att sakna friheten utan barn, rädd för att bli en dålig mamma och rädd för att jag och min man ska glida ifrån varandra. Vi älskar varandra så mycket. Usch det är ingen rolig känsla det här, vill bara vara lycklig. Det är jag med mest hela tiden men idag känner jag mig orolig för allt som kommer att förändras. :(
    Saker och ting kommer att förändras, och det är mycket, MEN det behöver inte bli till det dåliga... Angående friheten så ja, jag kan sakna den ibland, friheten att kunna göra vad jag vill när jag vill, men det krävs lite mer planering nu istället.. Vi har ju några stycken i familjen som hjälper till lite då och då med barnpassning, så jag och min sambo kan gå ut och ha biokväll eller dylikt... Ska jag bara snabba ärenden så kollar jag med barnvakt, nu har jag en systerdotter som är utmärkt till detta Hon kommer mer än gärna in och hjälper ett par timmar om jag ska till doktorn eller ngt annat snabbt...

Och det kommer komma småtest eller stora test för ert förhållande, men ni måste verkligen förstå att den första tiden ÄR/eller kan vara tuff så prata om det, prata om känslor som kan komma upp under första tiden som föräldrar, ex rädslor ensamhet, frustrationer (ex över amning)... För mig var den största frustrationen att jag inte blev stimulerad på det viset som man varit innan, och det kunde mycket väl gå ut över min man när han kom hem från jobbet... Jag kunde gapa på han för småsaker, som varför han inte slängde diska sin egen jävla disk osv...
    Sen är det viktigt att veta att bara för att barnet är fött så tar det lite tid innan man kommer i en hormonell balans igen, för mig gick det upp och ner under en 3 årsperiod...

Så glöm inte att prata mycket med varandra, det är jätteviktigt och har ni den kärleken till varandra idag så tror jag inte att det kommer vara ett problem....

Jag tyckte det var jättetråkigt att gå hemma, så jag försökte kombinera med lite jobb då och då... Sen började jag träna, jag fick lite egentid och blev smal på köpet hahahaha...

Och trots all känsloberg och dalbana så är det värt de, för kärleken till ditt barn växer något otroligt för varje dag som går...

När min första son föddes och han las på min mage så titta jag på han och tänkte, jaha nu är man mamma... Jag fick inget lyckorus eller tårar som man sett på tv osv och jag tänkte att fy vilken värdelös mamma jag är som inte känner den lyckan man ser på tv och som alla pratar om, men det växte fram, och en dag satt jag där och titta på mitt mirakel och gud vilken kärlek som växt fram...
  • NiniMe
    Sommaren12 skrev 2012-03-08 09:56:01 följande:
    Tack för de fina orden! Är nog lite hormonsvajig idag. Gråter nu för andra gången denna morgonen.
    Älskar det lilla livet inom mig så fruktansvärt mycket. Vill att h*n ska få det allra bästa. Tror jag oroar mig en del eftersom min bästa vän och hennes pojkvän nyss separerade. De har en pojke på snart två år. De var så himla kära och lyckliga när de väntade barn och nu pratar de bara skit om varandra. Tror vårt förhållande är starkare än deras, allt gick så snabbt när de träffades, jag och min pojkvän har varit tillsammans i nio år och redan gått igenom tuffa grejer som gjort oss starka och trygga i varandra men ändå är jag livrädd för att barn ska förändra allt.
    Det är väl bara en sån dag...  
    Mitt tips, glöm inte varandra, ge er egentid lite då och då.. Ni är inga dåliga föräldrar för att ni hittar på ngt själv tu man hand en kväll osv....
  • NiniMe

Påtal om olika känslor osv under graviditeten.... När jag gick min Doulautbildning så pratade vi mycket om det här om känslor och saker som händer under graviditet och föräldrarskapet som att när man blir gravid, man påbörjar en resa i en labyrint,

Läs detta så förstår ni hur jag menar....
    http://forlossningskonst.wordpress.com/2011/09/27/resan-ut-ur-labyrinten/

När jag fick reda på denna labyrint så kände jag igen mig till 1000 och det var nästan lite obahgligt på ett bra sätt.. Man fick liksom reda på att man var normal i den känslomässiga vilsenheten...
  • NiniMe
    Sommaren12 skrev 2012-03-08 11:49:51 följande:
    NiniMe: intressant! ....och lite skrämmande Förvånad
    Du ska inte se det som skrämmande, se det som en ny resa i livet, en helt naturlig resa, se det som en utmaning... Jag mena inte o skrämma, tänkte bara att det kan vara bra o veta hur det kan vara och kännas och att allt är normalt...
  • NiniMe
    NiniMe skrev 2012-03-08 11:53:13 följande:
    Du ska inte se det som skrämmande, se det som en ny resa i livet, en helt naturlig resa, se det som en utmaning... Jag mena inte o skrämma, tänkte bara att det kan vara bra o veta hur det kan vara och kännas och att allt är normalt...
    Det var min tanke när jag fick reda på om denna labyrint, det var liksom skönt att få det bekräftat, alla känslor och berg och dalbana man åker, att det är normalt...
    Jag vet inte om jag kände det mer än någon annan eftersom jag fick barn så tätt, och därmed gick runt i två labyrinter samtidigt...
  • NiniMe
    Sommaren12 skrev 2012-03-09 11:47:45 följande:
    Waaah! Fick nåt konstigt ont i magen i några sekunder och när jag kände med handen var magen hård som sten. Kan det varit en sammandragning? Nu har magen mjukat till sig igen. Kändes obehagligt!
    Låter som sammandragning.. Jag har börjat få lite ibland..
  • NiniMe

Så då har vagnen kommit... Trodde verkligen inte den skulle komma redan eftersom det var att man skulle boka den.... Tänkte de skulle ta flera veckor hahaha... Men nu är den rosa lilla vagnen här, såå himla skön o köra

• NiniMe

Jag kommer köpa en bärsjal eftersom baby sitter bättre i en sådan..

Det är bättre för babyns höfter att "hänga i"

En bild som förklarar

"Image from the International Hip Dysplasia Institute showing the importance of using a carrier that places a baby in a seated position, not hanging by their crotch. There are plenty of carriers that place baby in the correct position, including but not limited to Ergo, Boba, Beco, Olives & Applesauce and Babyhawk, as well as wraps and ring slings when used correctly. Baby Bjorn and Infantino front packs are of the first type in this image that is not recommended."

Svar på tråden Augustibebis 2012