• NiniMe
    Sommaren12 skrev 2012-03-28 19:49:25 följande:
    Hur känner man förresten skillnad på kullerbyttor, hicka och boxningar i magen?! För mig är allt sparkar liksom...
    Hickan känner du på samma ställe ungefär och den kommer precis som när vi hickar, rytmiskt är ett mycket bra ord Kullerbytta känner du som en lång tjockare dragande känsla mot din mage, svårt och förklara, boxar är precis som boxar
  • NiniMe
    irruz skrev 2012-03-28 20:55:11 följande:
    Är det någon som vet hur det har blivit med lustgasen?! Det pratades ju om att man skulle ta bort den helt från förlossningen..??
    2014 läste jag att dom ska börja avveckla det... Så vi hinner hahahaha
  • NiniMe
    Grizabella skrev 2012-03-29 05:57:16 följande:
    Dags för RUL idag 11.00, kul med nevös, känner sparkar varje dag, de både syns och känns utanpå, så denna gång borde inte moderkakan ligga i framvägg, sist kände jag inte det ordentligt förrän efter vecka 20, typ 22 eller nått när moderkakan låg i framvägg
    Lycka till idag Hjärta Jag hade moderkakan i framvägg med tvåan och jag kände han i vecka 17, små buffar

V.24 idag
  • NiniMe
    jguz skrev 2012-03-29 06:32:16 följande:
    Jag tror det eror lite på hur i framvägg man har moderkakan oxå.

När jag var på ul så sa hon att jag hade min i högframvägg. Och så sa hon, du har inte känt bebis ännu va? Hon sa att för mig kan det dröja någon/några veckor till och när jag börjar känna så kommer det att bli på sidorna först.
    Är i vecka 20 och har inte känt bebis sparka nått ännu.

Lycka till alla som har ul idag!!!

Kramar
    Jenny
    Nja jag tror det är lite pga muskulatur mm.. Med ettan hade jag den som du, höger fram och med tvåan helt fram och nu denna gången har jag den i bakvägg, jag märker ingen större skillnad, tösen nu är visserligen lugnare än vad pojkarna var
  • NiniMe
    Fyran2012 skrev 2012-03-29 15:29:18 följande:
    Med första barnet tog jag EDA & med tvåan & trean hade jag bara lustgas..får se hur det blir denna gångenFlört

Är det någon av er som varit hos läkare för foglossning? Ska dit på måndag & undrar hur diagnosen sätts, får man lyfta ben hit & dit eller trycker de på speciella punkter eller berättar man bara?
    Jag var där igår och jag är sjukskriven.. Jag kände mig som en jävla idiot som bönade och bad om att slippa gå till jobbet, plus att just den dagen jag var hos henne hade jag inte jätteont direkt.. Men jag har varit hos sjukgymnast så gå dit först så du har de klart för läkaren kommer säkert skicka dig dit om du inte redan varit där.. Besök i sig var frågor var det gör ont osv, sen upp på britsen där hon börjde benen osv... Idag har jag däremot skitont hahaha men inte igår
  • NiniMe

Ang förlossning så har jag använt mig av lustgas, så jag är JÄVLIGT glad att jag hinner få ut tösen, annars får dom se till att öka vården inne på bb... Med ettan gick jag hemma lääänge och jag var lyckligtvis öppen 6 cm när jag kom in, dom visa mig lustgasen sen gick dom, 4 timmar senare fick vi kalla på dom för då skulle jag krysta.. Dom 4 timmarna var jag helt klubbad av lustgasen..... Jag hade inte så jävla ont så jag hade behövt den men ajja jag sov på den istället hahaha.... Men jag tyckte det var skit att inte en kotte kom in och fråga hur man hade det...
    JO kom på nu att bm la en bedövning där nere som gjorde mer ont o lägga, fy fan.. Jag var helt vit i huvudet, den tvinga hon på mig för hon trodde jag skulle spricka jättemycket (det gjorde jag inte)

Andra gången sa jag vad jag ville, ingen bedövning i kissen och jag vill ha stöttning och hjälp osv, så jag fick min helt egna lilla studerande bm ja det var bra, hon var en stöttepelare, bm såg jag knappt röken av.... Men jag fixa det bra själv utan henne.. Jag kommer ha min syrra med mig denna gången och jag kommer gå hemma så länge jag bara kan.... Jag upplevde att man fick mer ont när man kom in på förlossningen, alla sladdar, klockan som tickar framför en, massa tjatande om hur mycket öppen man är blablabla.... Föder jag hemma så gör det mig inget..

Jag känner ingen speciell stolthet över min förlossning på det viset att jag ser ner på andra som inte klarat sig utan bedövning (ex ryggmärgsbedövning osv) Men jag är stolt över mig själv... Och en jävla känsla, empowering, verkligen..

• NiniMe
    Hejåhå skrev 2012-03-29 20:57:05 följande:
    Jag tänker ta förlossningen lite som den kommer och låta barnmorskorna guida mig till vilken smärtlindring, ställning osv som är bäst. Det känns inte som det är någon ide att försöka måla upp en bild hur man vill ha det, eftersom det är svårt att föreställa sig hur ont det gör och hur lång tid det tar samt eventuella komplikationer som kan dyka upp och läkningen efteråt.
    Jag förlitar mig på proffsen och känner mig lugn med det!
    Med dottern var jag sjukt påläst och taggad inför förlossningen. Sedan blev det snitt pga sätesbjudning i v39. Så den här gången tar jag det lite som det kommer.
    Ett tips är ändå att läsa på om dom olika sakerna som finns.. Barnmorskan är givetvis där för dig men många gånger har jag upplevt folks upplevelser att barnmorskan har gett och gjort det som blir enklast för dom.... Ex att dom rekomenderar eda ganska omgående eftersom dom har lite tid att vara hos dig, födande ställning, liggande på rygg för det blir enklast för dom att se och hantera... Jag hade inga krav överhuvudtaget när jag fick ettan och jag tänkte som dig... Men nu så vet jag vad jag vill och jag vågar mer och det är min förlossning inte deras...
    Så läs ändå på, för och nackdelar med sakerna....

Många gånger litar man alltför mycket på vården/barnmorskan och absolut ska man det eftersom man ligger i deras händer, men man måste tänka på det som är bäst för en själv....

Jag rekomenderar mycket rörelse och stående under förlossningen, det hjälpte mig jättemycket och det var och är så mycket mer smärtsamt o ligga ner, ex när man ska kolla ctg, så vill dom gärna att man ligger ner och det var den värsta tiden..
    Har du mycket smärtor i ryggen så rekomenderar jag att stå framåtlutad, ex på alla fyra eller på knä och luta över ngt, ex din man, den ställningen tar bort lite av trycket från ryggen, och man kan få en liten paus i ryggen... Tänk logiskt, står man så kasar barnet ner fortare och detta gäller även vid kryst och själva födandet ner i kanalen...
    Om ni tänker er en naturlig (djurriket) förlossning så ligger inte något djur ner på rygg, inte människor i andra kulturer (äldre kulturer) utan dom står upp eller halvsittande när dom föder..

Jag VET att det är svårt att tänka på andningen, men försvinn in i andningen när värken kommer, fokusera på den och försök samarbeta med värken, SKITSVÅRT men det hjälper, så det är verkligen något jag tycker man kan skriva i sitt förlossningsbrev, att man vill ha hjälp att fokusera på andningen...
     Där hade jag mycket hjälp av lustgasen... Tappar du fokus under förlossningen är det viktigt att man har någon där som rycker en in i fokus igen.... säg till er partner att när du börjar få panik, så måste han ta tag i dig, få ögonkontakt och prata lugnt men bestämt, tagga dig att du fixar detta...
  • NiniMe

Där är en diskussion i bildtråden ang klänning till nyfödda.. Dock så missuppfattades den där hahaha, så jag bara undrar här, eftersom jag har två pojkar så har jag ingen aning, men vad är det med en kläning på en nyfödd som är bökigt? Att den kasar upp eller?
    Jag tyckte det kände så bra eftersom det är sommar och tjejen får ha klänning med söta trosor på sig, men kanske inte? Eller? Låter ju lätt o ha eftersom man bytar blöja hela tiden eller e jag helt ute o cyklar?

• NiniMe

Tack för tipset Hejåhå jag har ju köpt lite omlottklänningar och någon bodyklänning så jag har inte jättemycket av det men det är såååå sött hahahaah.....

Svar på tråden Augustibebis 2012