• godisbit

Augustibebis 2012

Kom hem från cykelvasan sent igår. Heelt slut efter en lång dags äventyr och grymt stolt över sambon som cyklade! Själv fick jag "graviddispens" och fick parkera bilen bland elitens bilar för att komma så nära startområdet som möjligt (började gå från vanliga parkeringen, men det var en bra bit på soooolig och ojämn skogsväg så det kändes som ett väl ansträngande sätt att börja ett så pass långt äventyr). Fick första molvärkskänningarna i torsdagskväll när vi packade inför resan så för säkerhets skull packade vi med oss babyskydd och bb-väska, men det blev ingen dalkulla som tur var (sambons telefon hade dessutom fått slut batteri under cykllingen så det hade ju varit spännande att få kontakt om allt hade dragit i gång med buller och bång)! =)

Stort grattis till alla nya bebisar och nyblivna mammor - jag har bara scrollat mig igenom allt från de sista 2 dagarna så ingen nämnd och ingen glömd - jättegrattis!

• godisbit

Ännu fler bebisar -grattis Makkinje!!

Sitter med frukost och läser ikapp allt som skrivs. Fick skjutsa sambon till läkaren igår då han hade så himla ont, visade sig att det var en fraktur på ett revben efter helgens mountainbikecyklande då han  hade kört emot ngt och lyckats få styret mot bröstkorgen. Så nu får vi väl hoppas att bebis inte har jättebråttom eftersom han inte får köra bil med de smärtstillande tabletterna han fick!

Lycka till till er som är på gång och grattis till alla nya bebisar! 

• godisbit
    Aprilia1977 skrev 2012-08-14 08:44:52 följande:
    Men oj!!! Usch, styre i bröstkorgen är jättefarligt! Jag hoppas iaf att ni på något sätt kan ta er in till fl om något skulle hända.
    {#emotions_dlg.flower}
    Jo, stackarn hade/har ordentligt ont! Inatt kunde han sova ordentligt i alla fall så förhoppningsvis orkar kroppen läka ihop sig snabbare när han blir bättre utvilad! Blir det förlossning får vi ta en taxi, men det känns ju lugnare att få åka in i egen bil och egen takt. Taxi brukar dessutom ha lite svårt att hitta hem till oss eftersom adressen inte alltid finns med i deras gps:er!
  • godisbit

Ååhhh... nu måste jag bara få spy ur mig lite!! Pratade precis med försäkringskassan ang min graviditetspenning. Hade vad jag trodde var bara en snabb fråga, men... när jag pratade med handläggaren visade det sig att jag fått fel info tidigare eller om det är jag som missförstått eller... jag vet inte! Hur som helst så börjar jag nu undra vad jag faktiskt kommer få i ersättning... Jag jobbar ju inom omsorgen och har ett ganska oregelbundet schema, då vi har ett rullande 6-veckorsschema och har väldigt olika långa pass. Jag har främst avstått från de längsta passen och arbetat de kortare passen, så det blir ju en väsentlig skillnad på löneutbetalningen. Tidigare hade jag förstått att FK skulle räkna ut hur mkt gp jag skulle få genom att ta hänsyn till hur mkt jag har använt gp procentuellt i förhållande till schemalagda timmar. NU visade det sig att de helt och hållet kommer räkna arbetade dagar (och del av arbetad dag ifall jag har jobbat bara en del av mitt pass).

Blir genast en aning orolig för ekonomin... Om jag har svstått från ett 13-timmarspass som ger ca 1800 före skatt så kommer jag ändå bara få ut en dags gp-ersättning på 630:- före skatt.... Känns som att det är en bra bit ifrån den där 80% som det heter att ersättningen ska ge! OK, jag kommer även få ersättning för de dagar då jag skulle varit ledig, men jag undrar hur det kommer sluta trots allt. Får väl sätta mig och räkna igenom allt nu...

Lite surt att få reda på detta nu när jag har 10 dagar kvar att ta ut gp och inte precis kan gå tillbaka och planera om sommarens arbete =(

Fy för byråkrati!!!!! 

• godisbit
    Challelotten skrev 2012-08-14 10:56:34 följande:
    Tråkigt med försäkringskassan de ska alltid vara krångliga så jag dubbel kollar och är extra noga när jag skickar in något.
    Jo, det var ju det jag tyckte jag hade gjort redan... men, men det kanske inte blir sån himla ekonomisk katastrof trots allt när jag räknat lite mer på det. Det får bli vad det blir ändå, kan ju inte ändå inte gå tillbaka och ändra hur jag jobbat och nu fixar jag inte att jobba mer än jag planerat både med tanke på orken och carpal tunnelsyndrom i högerhanden. Får försöka tänka på att det är ett bra system trots allt som ger möjligheten att få ersättning alls! =)
  • godisbit

aprilia - jag fick tips av arbetsterapeuten om en enkel övning som kan minska svullnad i händerna. det gäller ju främst vid carpal tunnel syndrom, men svullnad är ju svullnad tänker jag...

Sitt rakt och ha händerna i höjd med axlarna med löst knutna händer. Samtidigt som du räknar till 5 så höjer du armarna och rätar ut fingrarna, håll en kort stund och sedan sänker du armarna och knyter händerna löst igen samtidigt som du räknar till 5. Det ska alltså vara en långsam och mjuk rörelse, inte några pumpande armar och hårda knytnävar. Gör övningen 10 gånger på förmiddag och 10 gånger på em/kväll som ett minimum, men du kan ju testa oftare om det känns bra.

undvik dessutom att skölja händerna i varmt vatten (inte handdiska t.ex.) så motverkar det också svullnad. 

• godisbit
    lillakotten skrev 2012-08-16 11:07:15 följande:
    Har roat mig med att googla mönster på en sån där söt ugglemössa som jag sett att många av bebisarna har! Hittade ett fint och frågade min mamma lite snällt om hon har lust :). Det hade hon så nu ska även vår sötnos få en sådan :) om han behagar komma ut dvs..
    Ooo... är det ett stick- eller virkmönster?
  • godisbit

Grattis till Gipsy! Och lycka till till er som är på gång idag... hoppas det inte är fler luringar nu utan att det verkligen blir bebisar efter värkarna! =)

Ellen - hang in there och ha det skönt på beachen!

Önskar oss alla en skön dag! 

Svar på tråden Augustibebis 2012