• LiJon

Augustibebis 2012

Men... tyckte jag skrev ett inlägg här men det måste fallit bort. Iaf, stort grattis livelovelaugh! Vad skönt att allt gått bra fast hon kikade ut några veckor för tidigt

Varit hos BM och min bebis hade fattat galoppen och vänt sig nu! Fast hon måste verkligen gjort det nyss, för bara ett par dagar sedan kände vi båda tydligt fötterna mitt på vänstra sidan magen. Sen var det typ igår kväll jag kände att det rörde sig som fötter nästan ut i ryggen på högra sidan istället.
    Skönt iallafall! Så slipper man oroa sig för vändningsförsök (om hon stannar kvar i den här positionen nu då ;))

Vecka 32 (31+5); Sf-mått 30, hjärtljud 132/min och mitt bl tr 95/55. Vikt och sånt övrigt kollar hon ju aldrig så det har jag ingen aning om... kanske slipper väga mig helt innan förlossningen, inte mig emot haha ;)

En annan sak på tal om svällda ben som många har - jag har sista veckorna börjat få vita prickar/fläckar på benen, fram på smalbenen och vaderna... ser jättekonstigt ut. Det sitter inte ytligt i huden utan mer som under, om man gnuggar mycket på dom försvinner de och sen kommer de tillbaks. Som om det vore nåt vajsing med cirkulationen... Någon som har märkt liknande? Skulle ju frågat bm idag men glömde helt bort det.  

• LiJon

Sommaren; Ja precis så... har googlat lite men hittar inte så mycket, hittade nån tråd om nån annan gravid som haft det. Tycker inte jag är såå svullen men kanske har man mer vätska i benen och det är därför de dyker upp på nåt vis, att blodet inte kan cirkulera riktigt. Mina syns nästan hela tiden men mest när jag stått eller gått länge... Ska höra med bm nästa gång om hon har någon teori

• LiJon

Sommaren12; fy vad tråkigt, förstår besvikelsen... och vad jobbigt att inte veta vad det är. Åk in tycker jag så att du åtminstone får smärtstillande. Hoppas det ger med sig snabbare den här gången!

• LiJon

Märks att det varit midsommar och folk har fullt upp när det skrivs såhär pass lite i tråden! ;) Har haft en fin midsommar på sjön med klockrent väder för en gångs skull, och riktigt gammeldags dalafirande i byn min farmor växte upp i. 

Sommaren; ja jag har sett att mina fotsulor kan bli alldeles sådär vitprickiga också, har ju garanterat med cirkulationen att göra, men de på mina ben är liksom "permanenta", syns hela tiden men olika mycket. Hoppas de försvinner när bebisen kikat ut bara! ;)

Ja det här med hårfärgning... Jag färgade inte under de fyra första månaderna av graviditeten, min barnmorska sa att man absolut kan färga utan att jag ens frågade men jag var så himla nojjig med allt i början. Till slut tog visst fåfängan överhanden så jag blekte slingor, men då har man ju ingen direktkontakt med huden så det känner jag borde vara helt lugnt. Däremot slängde jag i en vanlig hårfärg i hela hårbotten nu kvällen innan midsommarafton, det blev i sista minuten så jag hade ingen som kunde hjälpa mig med slingor & slinghätta. Mådde lite dåligt av att det luktade lite starkt och vädrade så mycket jag kunde, var nog sista gången men vanliga slingor blir det nog iaf innan förlossningen.

• LiJon

Här sjönk humöret helt i botten nyss. Har gått och sett framemot kvällens "Barnmorskan" heeela dan (äntligen nåt annat än den j-la fotbollen liksom) och så är det nån film istället? Nästa avsnitt visas tydligen nästa söndag, förstår inte varför de gör ett glapp mitt i....

Så då stack jag ner till "vår" affär för att hyra en film istället, men då är hela stan redan invaderad (inför P&L-festivalen som drar igång nu i veckan) och de har gjort om helt i affären och plockat undan "hyra-film-maskinen". Så jag köpte en tidning och en Loka och tänker vara grinig resten av kvällen ;) det enda positiva är att jag får fotmassage av karln nonstop när han tittar på fotboll, hihi.

• LiJon
    bez imena skrev 2012-06-24 23:35:04 följande:
    LiJon; Så du är i blänge!:)

Ja jag är ju det ;) bor du också i närheten?
  • LiJon

Så vi är några dalkullor här, hihi!

Det verkar som att det är mycket på gång i tråden, dröjer nog inte så länge tills bebis nr 5 kikar ut känns det som. Samtidigt är det väl bra om de stannar inne några veckor till, men ni som ska ha redan i slutet av juli kanske inte har nåt emot att de kommer snart..

Idag är det dags för föräldrakurs! Träff ett av tre. Lite spännande och nervöst men kul att sambon får vara delaktig i lite mer.  

• LiJon

Intressant att läsa om era förväntningar inför förlossnignen och erfarenheter sen tidigare. Jag vet faktiskt inte alls hur jag är inställd. Eller, jag tänker på det mycket och läser massor men man har ju ändå ingen aning. Det jag är mest rädd för är att jag ska panika av smärta och tappa kontrollen liksom. Har fått för mig att jag är smärtkänslig, när jag tidigare haft hemsk mensvärk har jag undrat vaarje gång hur jag ska kunna föda barn som lär göra mint tusen gånger ondare... Det är lite skräckblandad förtjusning, ser nästan framemot när det sätter igång och första delen av förlossningen, men är mer orolig för den aktiva fasen och utdrivningsskedet.

Ang trött på att vara gravid; så både ja och nej   Inte sådär superless som jag kan tänka mig att jag kommer vara på slutet, men börjar känna att jag vill ha min vanliga kropp tillbaka. Har börjat få så sjukt ont i knäna när jag reser/sätter mig, ont i svanskota, rygg, revben, trött på att få kvävningskänslor i nästan alla liggställningar, på att inte kunna gå i tempo utan att få sammandragningar - oooch så vidare Samtidigt är jag så tacksam över att få vara med om det här och tycker det är mysigt att komma på varje morgon att "justja, jag har faktiskt en bebis däri". Så jag känner mig inte riktigt färdig med att vara gravid... än :)

Samtidigt så förstår jag inte hur den ska kunna växa mer därinne, i nästan sju veckor till!? Tycker det känns som att bebisen fyller upp precis hela magen nu, den är enorm och hård och det känns som att bebisen ligger så ytligt, precis under huden. Så fort jag lägger på handen känner jag ett knä, en fot eller rumpa tydligt. Börjar bli rädd att det är en bjässe därinne, haha.   

• LiJon

Oj vad mycket att läsa, skummat igenom lite bara! Här är peace&love-festivalen i full gång och jag har fullt upp att hålla lite tempo, blir helt slut av att gå omkring därinne och att behöva stå länge eller sitta på hårt underlag är liksom pest eller kolera... Hade jag vetat hur jag mått när jag fick biljetten hade jag nog hoppat över i år, även om det är lite kul också och "hör till" när man bor här. Har blivit tidiga kvällar dock, skulle aldrig orka vara där till 02:00 som man gjort innan.

Ang mjölk så läcker jag, har gjort sen vecka 25 nånting. Ingenting så länge jag har BH men så fort jag tar av mig börjar det droppa, som att det rinner till när de får hänga fritt, haha. Men man behöver nog inte vara orolig om det inte börjat komma, det har nog ingen betydelse alls för hur det kommer gå med amningen.

Måste höra om en annan grej; det här med barnvagnen. Har lagt handpenningen på den men tror ni man kan gå dit och betala hela fast man inte tar hem vagnen än? Tänkte vänta tills ett par veckor innan BF med att hämta.

Skrev ju förut om att sambons pappa ringde och sa att han och hans fru ville betala vagnen ( i mars) och det blev väl liksom bestämt så. Sen har vi inte hört nånting mer om det alls, de har inte frågat om vi ens tittat på vagn och nu är det ju bara 1,5 månad kvar. Så jag har sagt till sambon att vi får väl kanske betala själva ändå om vi inte hör nånting. Vi har ju beställt och betalat handpenningen på 2500:-.

Så var sambons pappa hit för ett par dar sen och sambon frågar om de fortfarande ville hjälpa till med vagnen (jag höll på att döö, det fick han ju inte fråga!). Men pappan kom bara med nåt svävande svar och bara " ja får vi inte se då, vi får väl kika på det där". Så nu känner jag att jag absolut INTE vill att de betalar vagnen, det kommer ju kännas som att vi har bett om det typ nu när det lät så motviligt. Samtidigt tycker jag det är dåligt av dom att först ringa och erbjuda sig och sen tydligen inte alls tänkt göra det? Förstå mig rätt, jag betalar gärna vagnen själv men man har liksom gått med en lite falsk förhoppning. Så jag vill bara betala den illa kvickt innan de kanske erbjuder sig för att "de måste", kommer inte kännas bra isf.

• LiJon

Mammsen; Allt sammanlagt för vagnen blev runt 8500:-, vi har betalat 2500:- i handpenning så det är ju runt sex tusen kvar då. Vi har lagt undan pengar till den så vi åker nog dit nu i dagarna och betalar så vi har det gjort, de borde väl gå lika bra fast den får stå kvar där en månad till.

Sommaren; Ja det är svårt det där! Vi hade ju redan kikat ut vilken vagn vi ville ha och ville ju inte ändra oss och ta någon som är mycket billigare för att de skulle betala. Så vi tänkte att tycker de att det är för dyrt så kanske de kan ge ett bidrag bara och vi betalar resten, men inte ens det har de sagt nånting om och skulle inte ens vetat att vi beställt en vagn om inte sambon sagt det nu i veckan... Haha så nu blir jag helt anti istället, kommer de om ett par veckor och erbjuder sig att betala så har vi redan gjort det, så slipper det kännas påtvingat liksom. Nu är vi klara med alla dyrare inköp också så vill de bidra med något så är det väl typ babygym som är kvar att köpa och de kan de väl få göra ;) Förstår lite det där med tvättmaskinen, vi har ju också köpt en nyss just för att vi ska ha barn men det är ju inte samma sak som att låta någon köpa vagnen som är specifikt till bebisen liksom.

Svar på tråden Augustibebis 2012