• LiJon

Augustibebis 2012

Idag tog jag äntligen tag i att ringa vårdcentralen för sjukskrivning, foglossningen har blivit mycket sämre så jag kan knappt jobba, har dragit på det i det längsta. Först positivt överraskad av att bli vänligt bemött och fick en tid direkt, nu är jag så sjukt frustrerad.

Fick träffa en utländsk läkare och när han undrade vad jag hade för problem och jag svarade foglossning sa han "vad sa? vad betyda?" så fick jag sitta och förklara för honom var foglossning är och hur det stavas. Sen klämde han tio sekunder bak vid bäckenet, och sen fick jag sitta med när han skrev sjukintyget, dock inte se vad han skrev.

Fick intyget med mig och jag tror knappast det kommer bli godkänt hos FK. Under diagnos har han skrivit "ryggvärk". Wtf!? Det är väl inte det jag har. Under status "gravid med stor mage". Nähä? Och sen på given ordination har han skrivit "vila, akupungtur och bälte". Det är ju inte alls det han ordinerat, jag förklarade att jag redan har provat akupunktur och foglossningsbälte utan resultat. Känns som att det är relevant att det står med i intyget att jag provat olika saker innan jag sjukskrivs.

Åh jag är så less. Tror ni det finns någon chans att det blir godkänt hos FK?   

• LiJon

7eHimlen skrev 2012-05-09 14:25:56 följande:
    Gå till en annan läkare! Jag har ingen egen erfarenhet av sjukskrivningar, men av vad man har hört så ska det ju vara svårt att få till det och den där läkaren verkade ju inte ens förstå vad som var problemet! usch, gud vad jobbigt sånt där är! Men gå till nån annan så ska du se att du får ett "ordentligt" intyg med de rätta kommentarerna!
    Ja jag borde kanske det, men kommer de inte bara säga då att jag redan har fått intyg? Jag kan ju bara vända mig till min vårdcentral så jag vet inte om jag kommer få nån bättre hjälp. Kankse ringer imorgonbitti och ber att min ordinarie läkare skriver intyget istället. Har inte heller nån erfarenhet av sjukskrivning sen innan så jag känner mig helt lost, men det känns inte som att det här kommer gå igenom :(
  • LiJon
    fru Elle skrev 2012-05-09 14:43:58 följande:
    Vad jag har förstått så verkar det handla mycket om hur utförligt läkaren skriver läkarintyget och hur det påverkar din arbetsförmåga. Är ju med sjukskriven, dels för prematura sammandragningar men även foglossning och mitt läkarintyg är lite utförligare än så. Men jag har varit hos läkaren som finns på MVC som jag går på. Han har nog haft en hel del patienter med mina besvär tidigare och vet hur tydligt man behöver beskriva symtomen samt hur de påverkar och begränsar mig.

Ja och han skrev i princip ingenting om det, bara korta oväsentliga meningar på alla punkter. Jag skriver mycket sjukintyg när jag jobbar som läkarsekreterare och jag har då aldrig skrivit nåt som är så kortfattat som det här... Jag tog upp andra besvär jag hade också men inget av det tog han med, bara "ryggvärk". Ångrar att jag inte tittade på det på en gång och lät honom ändra det jag inte håller med om.
  • LiJon

Angelica1991; håller också tummarna att allt går bra!

Tack för era tankar om  sjukintyget, såhär idag kan jag nästan skratta åt det. Status; gravid med stor mage. :P
    Ska ringa strax och be att en annan läkare skriver om det, som du skriver sommaren så hade jag tänkt säga att jag inte vill betala för det besöket, hoppas de håller med om det. Annars är det väl så, huvudsaken jag får prata med någon som är lite mer kompetent och får ett riktigt intyg.

• LiJon

Hoppas verkligen det går bra för Angelica1991, usch vad orolig man skulle vara.

Har träffat en mer kompetent läkare idag som skrev om intyget, inte helt nöjd men det känns som att det är större chans att det godkänns. Blir hemma två veckor men han var stenhård på att jag skulle kräääva av min chef att hon skulle ge mig andra arbetsuppgifter när jag kommer tillbaks (har bara två veckor kvar att jobba då). Och jag skulle gäärna hålla på med något administrativt där men jag tror inte det finns något sådant att göra på en vårdavdelning för sjuka. Vi har liksom antingen kök (tungt) städ (tungt) eller vårdarbete som också är tungt. Jaja, vi får se hur det löser sig!

Har varit in på förlossningen idag. Det har varit jättelugnt i magen senaste dagarna och idag i princip ingenting. Så jag ringde mest för att höra vad de tyckte och de sa att jag skulle komma in på en gång. Först letade barnmorskan hjärtljud säkert tio minuter utan att hitta, då slutade man ju nästan andas... så hon sa att hon skulle hämta doktorn och att det var bäst att göra ultraljud. Då såg vi hjärtat slå direkt, såå skönt. Precis när jag la mig där började jag känna ryckningar i magen så fick vi se att hon hade hicka därinne, haha. Jättegullig läkare som var noggrann och sa att man skulle komma in så fort man var orolig, man är aldrig till besvär. Skönt att höra! Fick ligga med CTG sen en stund men det var fortfarande svårt att få in hjärtljuden. 800 gram uppskattades hon väga nu!

När vi var där hörde vi en kvinna i rummet bredvid som födde och skrek för kung och fosterland... Kändes så på riktigt och nära på nåt sätt, att man kommer vara där själv relativt snart. Fick nästan lite panik när man hörde henne. Har varit rätt lugn inför för förlossningen än så länge men tror jag kommer bli rätt orolig ju mer det närmar sig. Hur känner ni inför förlossningen? Det är ju inte såå lång tid kvar tills dess.

• LiJon

Sommaren12; Ja de är väl enligt lag skyldiga att ge en andra uppgifter som jag förstår det. Försökte få tag på chefen idag men ska prova imorgon igen. Han sa att många arbetsgivare direkt bara lämpar över på FK att betala sjukskrivning för att själva slippa krångla och sen också betala dubbelt, dels ha mig kvar och sen en ersättare som måste göra mina uppgifter. Och det är ju sant, jag är ju inte så dålig att jag inte kan jobba med något lättare fysiskt, och jag VILL ju verkligen jobba så länge som det är tänkt. Är redan rastlös hemma, haha.

• LiJon

Jag är mest rädd att jag ska bli så chockad av smärtan att jag liksom inte kan ta till mig barnet sen... Eller att bebisen liksom ska fastna och att folk ska hålla i mig i dra med sugklocka för att få ut henne. Men nu ska vi tänka positivt! ;) Får man någon slags förberedelse via mvc? Skulle nog gärna gå typ en profylaxkurs, ladda upp med böcker men framförallt lita på kroppen.

Funderar också på det här med besök! Jag vill gärna att mina föräldrar kommer under tiden vi är på BB, men sambons föräldrar är skilda och har varsin ny, med två yngre systrar på varje sida, alltså fyra tjejer mellan 6-12. Det är första barnbarnet för både mina och hans föräldrar så de är nog spända på att få komma direkt, men det känns lite mycket med sex vuxna och ev syskon. Men hur säger man nej till någon? Tänker att det är okej att antingen mamman eller pappan med familj kommer, så får de andra komma när vi är hemma igen. Tror inte någon tar illa upp, men ändå.

• LiJon

Anneh; fy vad tråkigt, Daisy är såå fint och ett förslag jag försökt med på sambon utan resultat. Nu har vi ju ett annat det antagligen blir, lite halv-ovanligt och det skulle inte vara kul om någon annan "hann före". Hoppas du kommer på nåt som känns lika rätt!

Vet att fler av er andra har börjat läcka bröstmjölk. Har inte tänkt så mycket på det där och trodde nog att det skulle komma först efter förlossning för min del. Men så idag när jag bäddade sängen såg jag två fläckar på min sida, fattade inte alls vad det var och trodde nästan jag hade dreglat eller nåt, haha, tills jag kom på - boobsen! provade klämma på den ena och det rann direkt, typ som vatten. Grejen är att jag nu haft ont i dem hela dan!? Inte ömma som typ innan mens utan mer huggande och spänningar, äre normalt tror ni? :P  

• LiJon

Åh stort grattis Angelica, härligt att höra att allt gick bra! {#emotions_dlg.flower}

• LiJon

Beklagar rocktherebel! :(

Har precis varit hos BM. Vikten ligger på +12 kg sedan inskrivningen (nu v. 26+2), men har stått still senaste två veckorna. Hjärtljuden låg på 139 på bebisen som låg tvärs över magen och SF-måttet var 24.

Åh hoppet väcktes här! Vi har letat större lägenhet sedan vi plussade utan resultat, anmälde mig på två senast idag men muttrade att det här var minsann dom sista, börjar bli för sent nu när inflyttningsdatumen börjar närma sig 1/9 och det är ju inget alternativ. Men så ringde det nyss och vi blev erbjudna en trea mitt i centrum med inflytt 1/8. Lite väl sent det också men det får gå, familj har lovat ställa upp och hjälpa till. Så vi ska på visning ikväll och hoppas nu verkligen att den är fin och känns "rätt"! Ligger visserligen på andra våningen och jag antar att det inte är hiss, men det får gå ändå isåfall

Svar på tråden Augustibebis 2012