• LiJon

Augustibebis 2012

Tack ska ni ha!

A R; ja du har nog rätt! Det är nog en vanesak också men det jag oroar mig mest över är att behöva ställa en alldeles ny vagn nere i vårt cykelförråd. Vi har ju valt vagn med quadrolift så att vi bara behöver bära med liften upp. Ska kika hur det ser ut med förvaringsmöjligheter i den här nya ikväll

• LiJon

Usch, det där med att tappa hår skrämmer mig lite... har supertunt hår och vill behålla det lilla jag har, haha. Har haft extensions sen jag var 15 för att jag har såna komplex för håret (nu bara litegrann så det ser "normaltjockt" ut.) Men jag vet att mamma inte tappade mer än vanligt när hon ammat så jag får hoppas att jag ärver det  

Nu har vi tittat på lägenheten iallafall! Pluslistan väger definitivt över minuslistan.

Plus; Jättestor och fräsch med öppen spis i vardagrummet, balkong med kvällsol (nu har vi ett par timmar sol på morgonen), stor diskmaskin (har nu liten bänkdiskmaskin man måste koppla fast på kranen = kranen kan inte användas på tre timmar) stort helkaklat badrum färdigt för att installera tvättmaskin. I vår nuvarande kan vi inte installera tvättmaskin och har typ två veckors väntetid i tvättstugan, känns inte som det kommer funka med bebis och nerkräkta/-bajsade kläder...  Och i badrummet skulle vi även kunna ha skötbordet, som vi tänkt nu skulle vi haft ett i sovrummet. 

Minus; Cykel/barnvagnsförrådet var rätt litet och FULLT med cyklar, kommer inte kännas okej att ställa en ny (vit) vagn därinne. Kan man ha nåt typ av skydd över kanske? Eller höra om hyresvärden kan fixa nåt annat alternativ? Det andra minuset är hyran som är rätt rejäl, 2600:- mer än vad vi har nu. Men det är det nog värt med tanke på att det är så mycket annat som väger upp.

Men den stora frågan; orkar man flytta några veckor innan BF? Haha, vet kanske inte vad jag ger mig in i om vi tackar ja. Man vill ju hinna komma iordning också och känna sig "hemmastadd" när man kommer hem med bebisen. Vi har världens huvudbry nu härhemma ;) Förlåt om det blev tjatigt och är lite OT men det hör ju ändå lite ihop med tillökningen, och jag är jättetacksam för alla åsikter :)

• LiJon
    Naimis skrev 2012-05-14 20:53:22 följande:

Ingen hiss? Jag skullr säga hellre flytta då än med en liten bebis. Har iofs gjort.varken eller men de är vad jag har fått höra. Vi flyttar ju nu i helgen och jag är i v 30. Får se hur de kommer kännas. Tack och lov har vi massa hjälp så jag slipper både bära och städa.

Nej det var ingen hiss, så vi kommer ha lika många trappor upp ändå... Men om vi ska få någon på bottenplan eller en med hiss kan vi nog få vänta länge. Ja eller vi har sagt att antingen flyttar vi innan barnet kommer annars om runt ett år. Flytta med liten bebis är nog ingen höjdare som du säger. Så tackar vi nej till den här blir vi nog kvar. Spännande med flytt för er! :)  Vore ju skönast att flytta nu och inte så nära BF. Vad skönt att ni har hjälp! Föräldrar på båda sidor, syster med sambo och kompisar har lovat ställa upp om vi flyttar så det blir nog inga problem här heller, hade aldrig klarat bära/flyttstäda som det är nu ens.
  • LiJon

Bm sa att min låg på tvären i måndags men det kanske bara var tillfälligt. Hon sparkar och boxas överallt, ibland högst upp i magen och nu har hon börjat sparka på sidan, nästan i ryggen. Däremot har ingen spark gjort ont än? Hade nästan förväntat mig det när man närmar sig v 30 men det kanske kommer senare ändå. Lite obehagligt har det känts ibland om hon prickat urinblåsan men inte ont.

• LiJon

Sommaren12; Som de andra håller jag med om tvättmaskin om ni har möjlighet, och ha skötbädd uppepå!  Vi har lite samma problem med litet badrum. Antagligen tackar vi nej till lägenheten vi var och kikade på tidigare i veckan och blir kvar här, och det blir nog ohållbart med vår tvättstuga. Har alltid över en veckas väntetid, nästan två, och det känns inte som att det funkar om man behöver tvätta ev. nerkräkta kläder osv. Problemet är bara att det inte finns något uttag för tvättmaskin i badrummet så vi måste prata med vaktmästaren här om det går att ordna på nåt vis.

Är det någon mer som har ont i fötterna? Nästan direkt på morgonen får jag ont i dem som om jag skulle sprungit på stan i obekväma skor en hel dag. Antar att det beror på den relativt snabba viktökningen, att fötterna inte riktigt "hänger med" tyngden? Har köpt någon typ av tjockare sulor och det hjälper skapligt, stödstrumpor har jag också fått lov att börja med då benen pangpoff blev jättesvällda. Man känner sig lagom glamourös! ;P  

• LiJon

Har också tur och får fotmassage varje kväll, tar igen för de veckor jag inte vågade i början ;P Hade också läst/hört att man skulle vara försiktigt med massage, vet inte hur allvarligt man ska ta på det. Är inte lika nojig nu när man känner bebisen och har blivit lite tryggare liksom.

Vet att jag och min förra sambo hade kombinerad tvättmaskin/torktumlare, grejen var bara att det aldrig blev riktigt torrt? Kanske vi som gjorde feldå iofs, haha. Men vi kör nog vanlig maskin och tvättställning, vi kommer fortfarande använda tvättstugan till "stortvätt" och använda oss av torkskåp & tumlare då. Men vi kommer att ha skötbord i sovrummet, även om det är lite mer opraktiskt med avstånd till kran osv. Vill försöka ordna någon typ av förvaring precis bredvid skötbordet, vet inte men jag tycker det verkar lite läskigt att ha grejer ovanför bebisen? Med min klantighet skulle jag säkert råka tappa ner en flaska eller nåt på stackarn, haha.    

• LiJon

Hur tänker ni andra kring föräldrautbildning? Är det "värt" att gå?

Jag fick info om det först för en vecka sedan hos BM, och hon ska att vi kunde börja fundera på att anmäla oss. Det fanns en pärm utanför att kika i och jag såg en kurs som började 5 juni där många som skulle ha samtidigt hade anmält sig till. Tänkte att jag ville höra med min sambo innan så att han kan komma ifrån jobbet osv. Bestämde att vi skulle gå, sen jobbade jag två dagar och hade ingen möjlighet att åka dit och skriva i oss, så jag åkte dit i fredags när jag var ledig men då var lappen bortplockad... Skittråkigt! Tänkte att jag ska försöka ringa och höra om det finns någon möjlighet ändå. Eller om de tar in ett maxantal bara? Sen verkar det vara sommaruppehåll och nästa kurs börjar i slutet av augusti, känns ju inte aktuellt... 

Även om man såklart kan ta reda på själv känns det som att det är BM som ska informera i tid, det står med i min broschyr om saker vi ska ta upp under besöken hos henne.

• LiJon

7e himlen; jaa jag blev lite i valet o kvalet här, haha. Tänker om de informerar om såna självklara saker liksom, men samtidigt... frågade sambon en extra gång och han ville gå och det vile han, om inte annat är det ju ett sätt att få honom mer "delaktig" också, som en mental förberedelse för honom, haha. Har ringt och väntar på att bli uppringd nu iallafall, så det lutar ju åt att jag anmäler oss. Det kostar ingenting för våran del så det är ju bra iallafall.

• LiJon

Sommaren12; ja jag har pratat med BM nu och det var tydligen jättemånga som ville gå i sommar så de skulle göra en extragrupp, så jag får gå dit och kika om ett par dagar om det finns en ny att anmäla sig till. Nej fyy, rollspel och grejer? Haha det är INTE min grej heller. Nej det kostar inte för oss heller, sen kunde man välja att gå på föreläsningar också men det känns som att det kan bli mer segt att sitta och lyssna på än att sitta tillsammans i grupp och diskutera. Dock är våra bindande så har man väl anmält sig 'måste' man gå. 

Nu tycker jag min mage stannat av i växten litegrann här! Tycker den varit lika i storlek säkert tre senaste veckorna... Bebisen kickar på för fullt så jag är inte orolig så, kanske exploderar den i storlek igen snart. Däremot förstår jag inte hur den lilla ligger!? Är säker på att fötterna är långt ner ut åt höger, nästan ute i ryggen och det kittlas så in i h-e när hon kickar där. Samtidigt rör det sig som tusan både över och under naveln åt vänster sida - en dec. ovanför naveln buktar det ofta ut en stooor hård knöl som jag tänker är huvudet, kan de pressa ut huvudet så? Haha, det märks att de är stora nu iaf när det känns som att de är "all over the place" :P

• LiJon

">

Vet inte om det funkar men ett videoklipp på magen nu i v. 28. Inga direkta karatesparkar, mer massa "bökande"   
Svar på tråden Augustibebis 2012