• LiJon

Augustibebis 2012

Lycka till ni som ska få hinnsvepningar idag!

Är på BF-2, ska till bm imorgon. Vet inte om jag vågar be henne om en hinnis, men är rädd att gå över tiden alltför länge med tanke på bäckenträngseln. Att jag ska prova föda vaginalt var ju delvis för att bebisen beräknades vara lite mindre, men vi var ju in till FL förra veckan och då beräknades hon väga 3,2 kg (bara typ -5%). Sen ska man plussa på 200g för varje vecka så det kan ju sluta med en 3,8 kg's bebis ändå om jag går över länge. Samtidigt vill jag verkligen att det ska starta av sig självt, det är ju lite av spänningen känns det som, att inte veta. 

Nåja, inga direkta känningar här heller. Lite lätt mensvärk som kommer och går men så har det varit länge nu. Inte en slempropp så långt ögat når heller, suck. Underbart väder så man får väl försöka njuta av det, och så ska vi antagligen köpa ny bil idag - skööönt att försöka fokusera på nåt helt annat.

• LiJon

Åh justja du födde i Falun FruKå? Har ju träffat nån barnmorska och läkare när vi varit in till FL och de har verkat jättegulliga, känns bra att du är nöjd med de du träffat! Lovar att meddela vilka jag hade sen

Fick du förresten eget rum (och papin sova kvar?) eller dela?

• LiJon

Lindhaz; Ahaa, ja då förstår jag att du också är orolig även om det säkert är lugnt!  Har pratat i en mammagrupp jag är med i om tillväxt-UL och ofta har bebisarna kommit ut ibland ett halvkilo lättare, så de verkar ju ha en rätt stor felmarginal. Men man vet ju aldrig, man lär ju gå på det dom säger på UL:en. Kanske vågar fråga om svep imorgon då!

FruKå; Okej, ja man vill ju liksom spendera första natten som familj ihop. Men det är väl inte så mycket att göra åt om de inte har plats, tur de får vara kvar till kvällen och komma in direkt på morgonen    

• LiJon

Makkinje; Usch vad otäckt och tummen ner för dåligt bemötande dessutom :( Men skönt att han är på bättringsvägen!

• LiJon

Hemkommen från BM, min bebis är inte heller fixerad och det fick mig att känna att det är långt kvar... Trossan visst har du också BF imorgon? Jag tappade också hoppet lite om att det kan hända närsomhelst men enligt min bm spelade inte det någon roll, det kan köra igång ändå. Och här har vi också två veckor över innan de sätter igång en, så jag känner lite att inom två veckor är hon ju faktiskt här, så man får väl försöka se det som att varje dag är en dag närmare bebis... fast det är svårt!

Var iallafall skönt att få träffa min ordinarie idag efter att ha träffat en annan sist. Vi pratade igenom det här med bäckenträngsel och planen för förlossningen ordentligt, så skönt och det känns som att jag kan se framemot förlossningen på ett helt annat sätt istället för att vara spänd och orolig. 

Frågade också om alla dessa sätt att få igång förlossningen på egen hand och hon sa att det man kan göra hemma är att massera och klämma på bröstvårtorna för att frigöra oxytocin (om jag fattade rätt), sen också att röra på sig ordentligt för att det kan sätta igång sammandragningar och sen föreslog hon också färdknäppen, men då krävdes det också typ tre färdknäppar ganska tätt. Känns ju lagom genomförbart när man knappt fått till det en gång i veckan på senaste tiden ;) Men ikväll har jag iallafall beställt en färdknäpp av karln så kan man ju bara hoppas på ett BF-barn lagom tills imorgon.

Håller tummarna för dig sommaren, att det kör igång igen! Vad skönt det vore om förlossningen bara startade med en rejäl vattenavgång, då vet man ju liksom att det är på gång på riktigt.

• LiJon

Grattis Bubbs!

Mammsen; Nej man ska väl inte ge upp hoppet helt för det, det kan ju starta pang-bom ändå. Haha jag provade bröstvårtsmassagen direkt nu när jag kom hem, med massageolja. Höll på kanske 15 minuter (sved rätt rejält mot slutet, haha) och magen drog ihop sig till världens sammandragning som höll i sig konstant, sen tog det säkert tio minuter innan den släppte helt. Så någon slags inverkan har det ju definitivt på kroppen även om det inte kör igång förlossningen på en gång. Man kanske ska upprepa samma procedur ett par tre gånger om dagen så kanske det händer nåt   

• LiJon

Blomsterfröna; åh låter positivt! Det resulterade iallafall i kraftiga sammandragningar som fortfarande kommer med typ 10 minuters mellanrum, däremot gör de inte ont och jag känner liksom inget annat. Men kan ju lätt tänka mig lite tuttmassage till kvällen igen, haha :)

• LiJon

Grattis till er som fått på senaste, missat skriva det tror jag!

Bf+2 här, ända sen eftermiddagen har jag haft ett sånt sjukt tryck neråt som gör ONT, och ont ut i ljumskarna... Blir ju helt slut! och bävar lite för the real deal om man säger så ;p men är det normalt? Det gör så jäkla ont men jag kan ju inte ringa FL bara för att det trycker på, har ju inga värkar...

• LiJon

Är det någon som har erfarenhet av att förlossningen startat med blödning? Började blöda rätt mycket inatt och har varit inne på förlossningen sen 05, blev nyss flyttad till BB och ligger här fastandes för observation...

Läkaren sa att det blödde mer än det borde göra än om det vore en s.k teckningsblödning och vill utesluta att det är nåt med moderkakan. Orolig

• LiJon

Jguz; ja det är skönt! Fick ligga med ctg länge och det ser bra ut med bebisen. Fått dropp också. Inga värkar men konstant ont. Sängläge här resten av dagen, får bara stå upp för att gå på toaletten. Man vill ju bara veta vad det är och slippa oroa sig... :/

• LiJon

Tack hörrni! Challelotten; aha hur gick det sen? Moderkakan har de kollat och den satt inte lågt vad de sa, men däremot kunde de inte se via UL om det är den som lossnat lite.

Första tanken inatt var att det var slemproppen, men det var liksom bara rent blod. Googlade och pratade med fl i telefon och så länge det inte rann blod skulle det vara lugnt, men det var ju precis det de gjorde. Har då inte kommit mer senaste timmarna så jag hoppas på hemgång och att det kommer igång värkar!

• LiJon

Svipp; nej än så länge har jag inte fått det. För mycket för att vara en teckningsblödning sa de. Blir snart ctg igen och sen borde det väl komma en läkare igen, får se vad h-n säger :)

Usch vad jobbigt att kroppen luras sådär. Hoppas det kör igång för dig på riktigt snart!

• LiJon

Challelotten; Okej skönt att det såg bra ut för henne! :) Men som sagt konstigt med olika besked på olika sjukhus.

Träffade en ny läkare nu och hon sa att hon vill att vi är kvar tills det kommit en bebis! hon trodde förlossningen var på gång, men händer inget blir jag igångsatt. Känns bra att inte behöva åka hem men såå nervöst samtidigt, nu känns det på riktigt..

• LiJon

Mrsnoname; hittar inga ord, världen är så hemskt orättvis ibland. Alla tankar till er!

• LiJon

Här blir det nog hemgång utan bebis ändå och vänta på värkar. Hade tänkt gå in och skriva ett uppgivet klag-inlägg på att olika läkare ger olika bud - men när man möts av ett sånt fruktansvärt besked härinne så inser man hur onödigt otålig man är och hur man tar saker förgivet... Huvudsaken att den lilla därinne mår bra, och vad är väl några dagars extra väntan då, egentligen?

• LiJon

Verkar bli utdraget det här. Igår morse sa läkarna att vi nog skulle få åka hem ändå, o invänta värkar. Sen ville de ha kvar mig en natt till, sambon hann inte mer än åka hem vid 23 igår innan jag fick regelbundna onda värkar. Gick upp på toa och då kom en ny färsk blödning.
    Ctg sattes som de inte var nöjda med så vi blev skickade upp till fl (från oförlösta bb) där det började pratas om snitt. Dock hann kurvan bättra på sig så nu är det bara observation och värkarna är lite glesare nu... :( blir nog nerskickade till bb igen om ett par timmar.

Faktiskt hoppades jag lite på snitt där ett tag. Orolig då blödningen förmodas vara från att en bit av moderkakan lossnat, men det är tydligen lugnt så länge det 'bara' är en bit och man övervakar. Vill ha ut bebisen frisk o kry nu.

• LiJon

Hinner inte läsa ikapp, vi har ingen täckning här på bb (jäkla 3!)

Tänkte bara säga att vi fick vår Thelma i onsdags. Det slutade i akut snitt pga misstänkt moderkaksavlossning, men allt gick lugnt o fint. Hela världen har stannat upp och det är helt sjukt att man kan älska någon så mycket!

Grattis till er andra om det är fler som fått senaste dagarna. Imorgon åker bi hem så då ska jag läsa ikapp!

• LiJon

Lycka till mamma070912!

Och hejja er andra, snaaart är det er tur!

• LiJon

Grattis godisbit och bra kämpat på förlossningen! Skönt att allt går åt rätt håll för er lilla tjej!

Svar på tråden Augustibebis 2012