• LiJon

Augustibebis 2012

Hej alla!

Här är en till som gärna hoppar in i tråden, har smygit in då & då sedan början på december men inte velat skriva innan vi gått ut med det för närmsta familj & vänner

Är iallfall i vecka 11 och har BF den 11 augusti, första barnet. Fortfarande mycket oro för om det ska gå vägen, men försöker släppa på det lite och njuta.

Angående trimestrar, kollar man på graviditetsuträknaren här på FL så börjar andra trimestern i vecka 14, till v 27. Ska se om jag kan länka; http://www.familjeliv.se/Vantar_barn/Kalender/graviditetskalender.php.

Ser ut att bli många augustibebisar i Sverige i år!

• LiJon

Hej på er!

Ett nojjigt preggo som skriver här. Var ut och åt med en kompis och syster igårkväll, tog renrostbiff. Kollade direkt jag fick in den att den var genomstekt och så såg det ut, men efter ett tag såg jag att vissa bitar var rätt rosaröda efter att ha hunnit äta av det... Servitrisen frågade inte innan hur jag ville ha den stekt så jag antog att köttet skulle vara genomstekt. Lite dagenefterångest här... på Livsmedelsverkets hemsida står ju att man ska genomsteka kött och däribland vilt. Tror ni att det är lugnt ändå?

Annars känns det bra, var på inskrivning i fredags! Tyckte mycket om barnmorskan, men hon räknar med att jag är två veckor längre gången än jag är, och menar att jag har BF 27 juli (jag har räknat 11 augusti efter ÄL) eftersom hon räknar efter senaste mens. Sa att jag är säker på när jag hade ägglossning och att den var mycket senare än vanligt, men hon menade att det visar sig ju sen vid RUL ändå, och det är ju sant Får ju göra ultraljudet runt två veckor tidigare också eftersom att hon räknar så.

• LiJon

Gadget; ja det är väl så! Har ju läst att det är väldigt ovanlligt och OM man skulle få det så är det inte säkert att det går över till fostret heller, men man känner ju viss oro ändå. Tack för lugnande ord!

• LiJon

Saftmedbulle; haha, jag har också drömt liknande... fast det var en bebis först och sen plötsligt en kattunge. Sen har jag drömt att jag fött barnet flera gånger men det har sett jättekonstigt ut, med stort huvud och alla tänder i munnen redan... så det har mest varit mardrömmar

• LiJon

Vad kul med namndiskussion! Har en känsla av att det kan bli svårt att enas här, jag dras till de lite mjukare pojknamnen, typ Julian, Valentin, Valdemar och sambon åt de lite hårdare namnen, typ Frank Tjejnamn har vi inte pratat om så mycket, båda är så inne på en pojke. Har den känslan.

Jag köpte ett Angelsound på Teknikmagasinet idag, men är såå osäker på om det är hjärtljuden vi hör. Både jag o sambon hörde tydligt men jag kan inte direkt säga att det låter som en galopperande häst som det står i medföljande häftet? Mer ett swoosh-swoosh-ljud... Svårt att förklara. Tänker om det kan vara min egen puls jag hör, är ni andra som har angelsound helt säkra på att det är hjärtljuden?

Hur ofta har ni vågat lyssna? Vad jag förstår är det inte bra att lyssna för mycket så det blev två kortisar idag och nu tänkte jag ha förbud några veckor framöver...

• LiJon

Det kostade 349:-, så man kanske inte kan vänta sig alltför mycket heller Sen sa snubben i kassan att jag var tvungen att köpa både batteri och sån där ultraljudsgel till som tydligen skulle finnas på Apoteket. Var in på två apotek men det fanns ingenstans så jag köpte babyolja som också skulle funka... Sen när jag kommer hem och öppnar kartongen så ingick både gel och batteri... så det var ju bra iaf

Jag tror ju att det är hjärtljuden jag hör men blir så osäker, det var liksom rätt mycket åt ena sidan av magen det hördes.

• LiJon

FruFoxy; ja det var mer så jag hade väntat mig att det skulle låta... men det var tyst överallt där jag flyttade runt den förutom på en punkt där det där pulserande swoshljudet var... men det kanske är min egen puls då. Attans

Millas: Ja kanske, har ingen aning lovade mig själv innan OM vi skulle köpa ett angelsound att inte bli orolig om jag inte hörde något och än så länge är jag lugn Vet att jag har bakåtlutad livmoder och inbillar mig att det kan göra det svårare att höra också...

• LiJon

FruFoxy; Tack för tips! Är i vecka 12, 11+3 idag. Ja jag var nog lite för feg för att lyssna tillräckligt länge, ska vänta någon vecka nu iallafall innan jag provar igen och då kanske man får hålla på lite längre...

• LiJon
    Stövelkatten skrev 2012-01-25 22:55:42 följande:
    Om inte annat borde du väl höra skillnad på din egna puls och bebisens? Alltså, att din är snabbare, helt enkelt. :) Nu blev jag också sugen på att köpa en, om den ändå inte kostar mer än så...
    Ja fast borde inte bebisens hjärtslag vara snabbare än min puls? Som jag har förstått det. Det var ett väldigt snabbt ljud, räknade inte per minut så jag vet inte.. kanske var min egen puls helt enkelt. Nu ska jag inte analysera mer, gör ett nytt försök sen

Ja köp! Var mycket billigare än jag trodde
  • LiJon

Stövelkatten; Nej jag hade nog inte lagt runt 1000:- spänn på det, tids nog får man ju höra ändå. Men nu när det var så billigt är det ju ett enkelt sätt att stilla oron (förhoppningsvis, om man hör hjärtljudet ). Vi har RUL i vecka 18 här i Dalarna och det känns ju som en evighet tills dess. Var på ett akut VUL i vecka 8 men då var inte sambon med, så jag tänker mig att allt blir mer verkligt för honom om han får höra hjärtat. Första barnet så allt känns ju så nytt och overkligt...

3apåGång; ja jag misstänker ju nu att det var typ min egen puls eller nåt jag hörde, swooshandet Spännande att du köpt ett, hoppas du hör! Har googlat runt lite om det nu och det verkar rätt vanligt att inte höra också, vad jag förstår vill ibland inte ens barnmorskor lyssna såhär tidigt för att det kan vara svårt att hitta. Men du får återkomma när du provat, spännande!

Svar på tråden Augustibebis 2012