Novixi skrev 2012-07-12 12:34:44 följande:
Då har vi varit på TUL idag. Bebis räknades vara -10% men är inom "normala" gränser. Så skönt att veta att allt såg bra ut! :)
Hon som gjorde ul hade ingen aning om varför magen var så liten (sf 29 cm) men bebis var normalstor.
Så just nu beräknade hon att lillbus vägde ca 2500 gram och kommer väga mellan 2700-3100 gram när h*n kommer, beroende på NÄR den kommer ;)
Men hon bekräftade vad jag trodde i alla fall, att jag kommer troligtvis inte gå till vecka 40 denna gången heller. Men det återstår att se ;)
Skönt att det såg bra ut!

Vilken vecka är du i nu? Frågade ni om könet?
Det gick bra även för oss och vår läkare fick det också till -10%, så det var inte fullt så mycket minus som den förra sa (17%). Så hon vägde kring 2,2 kg nu och han sa att föds hon på BF och fortsätter följa sin kurva och ligga 10% under så kommer hon väga ca 3150 g vid födseln, och så skulle man räkna 200 g mindre för varje vecka om hon kommer tidigare eller plussa på 200 g för varje vecka man går över.
Usch, bröt ihop på läkarsamtalet

Vi skulle ju prata om ev bäckenmätning för att det är någonting jag oroat mig för hela grav, min mamma är röntgad och har konstaterat för trångt bäcken och fått snittas med oss tre systrar. Vi är jättelika i kroppen, precis lika långa osv och bäckenträngsel är ju ärftligt och jag har väl haft en 'känsla' av att det kommer bli snitt för mig. Berättade allt detta för läkaren men han skrattade och nonchalerade mina frågor, och försökte få fram att jag skulle ha förlossningsskräck. Sa att det inte alls handlar om det, utan att om jag får veta att det är fullt möjligt med en vaginal förlossning så kommer jag kunna se framemot och förbereda mig för förlossningen på ett helt annat sätt. Då sa han spydigt "så du kan inte förbereda dig för att du hakat upp dig på din mammas förlossningar?". Då brast det och jag började grina, kände mig helt dumförklarad. Men då plötsligt tvärvände han och skulle naturligtvis skicka en remiss för röntgen, från att ha menat att det var helt onödigt. Så det var ju skönt på ett sätt även om jag inte hade nån baktanke när jag släppte tårarna fria, haha. Det finns säkert bra manliga förlossnings/gynläkare men jag har en känsla av att de inte kan ha samma förståelse. Må han födas som kvinna i sitt nästa liv ;)