• LiJon

Augustibebis 2012

Haha, här är en till mage som också precis börjat knäppa. Första gången för nån vecka sen och efter det ett par gånger till, också i samband med att hon rör sig kraftigt. Högt låter det också!

Har mått så bra psykiskt graviditeten men nu senaste dagarna har jag känt mig så låååg. Vet inte om det är hormoner eller vad det är, är lättpåverkad av vädret annars och det har regnat konstant och varit grått senaste dagarna så kanske därför.

Vill inte heller att bebisen kommer ut så mycket tidigare trots krämpor nu, men 1-2 v innan beräknat skulle inte göra nåt. Är hon nu lite liten så är det ju dock bäst om hon stannar tiden ut.

• LiJon

Lycka till capy, vad spännande! Och grattis till frumii

Sommaren; "så att säga"? Eller i vilket sammanhang? :P   

• LiJon

Novixi; Vi har också TUL imorgon, spännande! Har också undrat över om man vågar fråga om könet, nu tog ju vi iofs reda på vid RUL och det ska vara en tjej, men när man säger det till folk så känner ju plötsligt alla någon som har fått höra fel kön  Så jag vill mer "dubbelkolla" och fråga borde man ju kunna. Vi var ju in till förlossningen en gång och gjorde UL men då känns det ju inte så relevant att fråga, då var ju huvudsaken att den levde därinne. TUL är ju mer planerat och bara en koll liksom. Däremot sa läkaren som gjorde ULet då "han" (precis som sommaren beskriver) men sa att hon sa så om alla och att hon också gissade på tjej. Inte för att det spelar nån roll, är mest rädd att det ska bli fel mentalt om det kommer ut en kille o man är inställd på tjej :)

• LiJon
    Novixi skrev 2012-07-11 22:04:52 följande:
    Lijon; va spännande. Hoppas det går bra på ert TUL! Vilken tid ska ni vara där? Vi har vårt redan vid 09. Vi var också inne en gång och fick göra ul på fl, tror det var runt v.26 och det är som du säger, huvudsaken var att bebis levde då.
    Detta är ju planerat så känns lite mer "okej" att fråga då.
    Jo den där känslan av "tänk om de sett fel" finns kanske alltid om man kollat innan :) man har ju hört historier om folk som ställt in sig på t.ex flicka och målat rummet rosa, rosa barnvagn, köpt flickkläder - och ut kommer en pojke på fl! Haha, man hade nog blivit väldigt förvånad ;)
    Detsamma! Skönt att ha det direkt på morgonen, vi har det först 13:30. Får försöka sova länge ;) Är lite nervös, har blivit så nojjig på senaste att nåt ska vara fel så jag vill ha det gjort nu bara. Ska prata om bäckenträngsel och ev. röntgen så jag är nervös för det också, om man får det 'beviljat' eller inte. 
    Haha precis, vi har inte målat nåt rum rosa men däremot består bebisens garderob av typ 70% girlish kläder, haha. Måste nog fråga imorgon, ser dom en snopp så har man ju lite tid på sig att ställa om mentalt liksom ;) 
  • LiJon
    Novixi skrev 2012-07-12 12:34:44 följande:
    Då har vi varit på TUL idag. Bebis räknades vara -10% men är inom "normala" gränser. Så skönt att veta att allt såg bra ut! :)
    Hon som gjorde ul hade ingen aning om varför magen var så liten (sf 29 cm) men bebis var normalstor.
    Så just nu beräknade hon att lillbus vägde ca 2500 gram och kommer väga mellan 2700-3100 gram när h*n kommer, beroende på NÄR den kommer ;)

Men hon bekräftade vad jag trodde i alla fall, att jag kommer troligtvis inte gå till vecka 40 denna gången heller. Men det återstår att se ;)

Skönt att det såg bra ut! Vilken vecka är du i nu? Frågade ni om könet?

Det gick bra även för oss och vår läkare fick det också till -10%, så det var inte fullt så mycket minus som den förra sa (17%). Så hon vägde kring 2,2 kg nu och han sa att föds hon på BF och fortsätter följa sin kurva och ligga 10% under så kommer hon väga ca 3150 g vid födseln, och så skulle man räkna 200 g mindre för varje vecka om hon kommer tidigare eller plussa på 200 g för varje vecka man går över.

Usch, bröt ihop på läkarsamtalet  Vi skulle ju prata om ev bäckenmätning för att det är någonting jag oroat mig för hela grav, min mamma är röntgad och har konstaterat för trångt bäcken och fått snittas med oss tre systrar. Vi är jättelika i kroppen, precis lika långa osv och bäckenträngsel är ju ärftligt och jag har väl haft en 'känsla' av att det kommer bli snitt för mig. Berättade allt detta för läkaren men han skrattade och nonchalerade mina frågor, och försökte få fram att jag skulle ha förlossningsskräck. Sa att det inte alls handlar om det, utan att om jag får veta att det är fullt möjligt med en vaginal förlossning så kommer jag kunna se framemot och förbereda mig för förlossningen på ett helt annat sätt. Då sa han spydigt "så du kan inte förbereda dig för att du hakat upp dig på din mammas förlossningar?". Då brast det och jag började grina, kände mig helt dumförklarad. Men då plötsligt tvärvände han och skulle naturligtvis skicka en remiss för röntgen, från att ha menat att det var helt onödigt. Så det var ju skönt på ett sätt även om jag inte hade nån baktanke när jag släppte tårarna fria, haha. Det finns säkert bra manliga förlossnings/gynläkare men jag har en känsla av att de inte kan ha samma förståelse. Må han födas som kvinna i sitt nästa liv ;)
  • LiJon

Novixi; Ahaa, vad tråkigt när man har olika viljor sådär! Men samtidigt är det ju inte långt kvar nu så du får ju veta snart, kanske är lite spännande ändå? Ja jag frågade läkaren om han kunde se (ville egentligen inte, det var efter gråtincidenten så jag ville inte prata med honom alls, haha) men han menade att hade de sagt flicka så skulle vi lita på det, att de oftast hade rätt så han försökte inte ens kolla... Så man får väl lita på det eller ställa in sig på att det KAN vara båda delarna kanske. Ja det var ett hemskt läkarbesök, var inte beredd på att bli sådär ifrågasatt och dumförklarad liksom. Men nu blir det ju röntgen iaf så efter det kommer jag slappna av mer inför förlossningen känns det som.

Grattis NiniMe! 

Här är nog nya vaknatiden 6 verkar det som, oavsett hur länge jag varit vaken. Och sen så sjukt trött på detta väder nu! Det har regnat konstant senaste veckan här och nu är det världens tjockaste dimma. Mitt humör har varit typ lika grått, har känt mig låg och känslig flera dar i sträck. Som om nio månaders utebliven pms kommer i en enda orkan   

• LiJon

Babyhummingbird; Förstår dig också helt och hållet! Även om det är helt lugnt och man litar på varandra så är det klart det inte är kul. Speciellt nu när man är rätt otymplig och inte känner sig sexigast i stan själv direkt.
    Jag vet inte om det hör till graviditeten, jag har inte alls varit svartsjuk när det gäller min karl innan, men nu sista månden har jag blivit helt... galen, haha. Jag visar det inte för honom så jag tror inte han märkt det själv, men om vi t ex. åker bil och åker förbi en snygg brud så måste jag snegla på honom för att se om han spanade in henne, haha. Helt psyko! Det skulle jag inte haft en tanke på tidigare. Man är väl mer sårbar nu kanske, med tanke på att man är den som bär barnet, alla hormoner och kroppsliga förändringar... Längtar efter att få känna mig fit for fight igen! Försök och slappna av iaf, nu står det inte på förrän dom små är här och man så småningom får tillbaks sin vanliga kropp :)

• LiJon

Ellenbmt; Haha vad jag känner igen mig. "Avundsjuk på högern". Fast vi lägger oss oftast samtidigt så jag tänker mest så när jag sticker hemifrån nu när han har semester. Haha stackarn, klart han får om han vill. Men jag har känt mig så bitter för att han knappt försöker få till det längre även om jag egentligen inte klandrar honom, megamage som rör sig och tuttar som läcker... så jag tror inte jag utstrålar någon vidare sexappeal just nu heller ;) Hoppas verkligen den här svartsjukan försvinner fort som tusan sen.

Har ju kört stortvätt av bebiskläder, sängkläder och filtar. Tvättade också de här frottétvättlapparna från IKEA vi köpt, och köpte fler liknande idag på Rusta. Men jag tänker att det kanske är överkurs, om man bara ska ha de som kräkhanddukar på axeln typ, måste de verkligen tvättas då? 
    Sen plastade frottélakan, jag hittar inte det nånstans. Är det nåt som rekommenderas av er som redan har barn?  

• LiJon

Tack för bra tips om sängskydd! Måste googlat dåligt för nu hittade jag på jollyroom, en variant som 'andas' så det borde ju inte bli så varmt. Kanske ska investera i såna där pappers också så får man prova sig fram.

Här har jag tack o lov sovit ända fram till 9 med bara en kissvända. Men annars har jag som fler av er börjat vakna tidigare, kring sex och är såå hungrig så då är det bara att gå upp och äta frulle, och sen somnar jag om igen efter någon timme... 

Åh kul att höra om plussen! Kommer inte glömma vårat. Jag och sambon skulle åka till Thailand den 5e december. Nätterna innan började jag vakna och gå upp och kissa och äta som en tok, nåt jag aldrig gjort förut. Kopplade det till lite flygrädsla och trodde jag bara var uppe i varv, det var nog enda månaden det året jag faktiskt inte hade tankar eller förhoppningar på att vara gravid. 

Dagen innan vi skulle åka sprang jag runt på stan med min bästa vän och skulle köpa med det sista nödvändiga för resan. När vi ändå var på Apoteket plockade jag med ett gravtest, mest för att utesluta då jag skulle haft mens samma dag eller dagen efter. Åkte hem till kompisen och skulle låna bikinis av henne och passade på att springa in och kissa på stickan. Var helt inne på ett minus men kikade på den någon minut senare och det var plus, världens chock! Min kompis var dock helt säker på att det inte var positivt så jag blev helt förvirrad, var tvungen att fota och lägga upp en bild här och genast trillade det in 10 kommentarer att det var solklart plus. Då sjönk det in riktigt. Min sambo skulle hämta mig hos henne och jag hade bestämt mig för att vänta med att berätta tills vi var hemma, men jag kunde inte hålla mig utan kastade ur mig det direkt han börjat köra. Det blev en tvärnit och så blev vi ståendes tysta i säkert en kvart. Och packandet vi skulle ägna oss åt under kvällen blev sisådär, fick nog med mig hälften av det jag tänkt till thailand ;)

• LiJon

En kanske nojjig fråga, men; tror ni det är okej att använda lösögonfransar? Tänker på limmet som är rätt starkt, men det är ju på en så pass liten hudyta så det borde väl vara lugnt...? Ska på parmiddag ikväll och ikväll vill jag gå all in med smink och kläder, passa på när man får och kan klä upp sig lite ;)

Svar på tråden Augustibebis 2012