• LiJon

Augustibebis 2012

7e himlen; Åh förstår frustrationen! Men vaddå moraliska skäl, kan det vara att de typ kände de andra då? Man tycker ju att de borde vara intresserade av att få ut så mycket som möjligt för den... Hoppas det rinner av dig fort och att ni hittar en ny snart som känns rätt!

Åh härhemma är vi segare än segast idag och har bestämt oss för att inte gå in på festivalen idag, sköönt! Inget höjdarväder och tydligen ska det spöregna under kvällen och natten. Mannen som kom med förslaget och jag var inte sen att nappa, det blir jordgubbar och vattenmelon och hyra någon film istället   Var det hit till Borlänge du skulle föresten Naimis? Välkommen isf! ;)

Har suttit och skrivit to do-listor idag, för vad som ska göras innan bebisen kommer, vad som är kvar att handlas och vad som ska packas i BB-väskan. Inte för att det är superakut att veta nu, haha, men behöver man ha med typ hårfön eller finns det att låna där? Duschcreme/schampo? Kan tänka mig att de kanske har vanlig sjukhustvål så det kanske är skönare att ta med sig eget. Blöjor lär man väl få där, men har för mig att jag läst eller hört att på vissa BB:n får man bara typ 4 st och stå för resten själv?

• LiJon

Stövelkatten; Varför tror du inte det? Nä som nån annan skrev så är inte smink och sånt annat viktigt för mig heller att ta med, men just blåsa håret direkt efter dusch måste jag! :P Dels för att jag vantrivs i blött men mitt ser verkligen för jäkligt ut om det får självtorka... det är liksom en orubblig rutin för mig ;) Sen förstår jag att man kanske inte bryr sig om det när man är nyförlöst, vet ju inte alls hur man kommer må. Men jag tänker att man kanske blir kvar några dar så jag satsar nog på att ta med en ändå... ;)

Sommaren; Har heller inte packat alls, kommer nog inte göra förrän om ett par-tre veckor. Har bara börjat fila på listan på vad som ska med :)

Håller med er andra, spännande när det SNART kommer bebis efter bebis här i tråden   

• LiJon

En till sak, vi har ju avhandlat det här med sex, men det som slog mig idag när jag kom på att hon ju faktiskt ligger med huvudet neråt - är det verkligen ingen fara att köra på "som vanligt" ändå? Tänker att har hon huvudet ner så är det ju inte långt ifrån mannens *host harkel* och det blir ju liksom stötar... Tänker ni som säger att ni  kan känna huvudet med ett finger liksom... :P Blev lite nojjig idag efteråt och speciellt när jag läste på Vårdguiden att man ska vara försiktig med hårdare stötar i slutet på graviditeten. Nu var det ju inte SÅ hårt, men ändå...

• LiJon

Sally; hahaha! Ja en smajlgrop är väl inte så farligt ;)
    Ullis; haha det tänkte jag på senast idag. Brukar inte heller ha vattniga flytningar men jag antar att man får ha koll på att det inte kommer mer och i större mängder? Fast jag har hört om folk som åkt in och trott att det varit vattnet fast det varit flytning, så det är kanske inte så lätt att veta alla gånger.

• LiJon

Sommaren; Det är nog ingen fara! Vore det uppenbart farligt så borde det gå att hitta på vilket sätt, nu verkar det ju rätt luddigt och det är väl kanske att man inte VET att det är helt ofarligt som man avråder? Fast jag förstår dig, man blir orolig av sånt där men det är säkert helt lugnt när det är en engångsgrej :) 

Är det någon mer som har hjärtklappning och svårt för att stå upp länge? Står jag still en längre stund får jag världens hjärtrusning och sviminigskänslor, det är väl blodtrycksfall antar jag? Igår hade jag sett fram emot att se Rihanna här på P&L såå mycket, vilat och ätit innan så jag skulle orka stå - men så var hon 45 minuter sen ut på scenen och då hade jag så ont i bäcken och svimningskänslor av allt stående så det var bara att gå hem :( 
    Det märks att blodmängden ökat rätt rejält, mina ådror på händerna & armarna har blivit typ dubbelt så tjocka. Ser ut som riktiga karlhänder, haha.     

• LiJon

Ellenbmt; Jag kan nog förstå lite hur du känner. Har också en mamma som kan säga helt ogenomtänkta saker som inte hjälper alls när man behöver. Nu har det varit bra mycket bättre senaste åren, vi har bra kontakt och hon kan vara bra att prata med också när det är jobbigt, men jag har kommit fram till att det beror på hur hon mår. Kommer ihåg när jag hade haft ett riktigt storbråk med min föredetta sambo för några år sedan, var så sjukt ledsen och vände mig till mamma. Fick till svar att "åh vad typiskt, vad skulle det där vara bra för, nu kommer jag inte kunna sova inatt för det där" istället för att trösta, inte en kram eller nånting. Men jag ser det konstigt nog som ett sätt att hon faktiskt bryr sig, hon blir arg för att hon blir att må dåligt för att jag mår dåligt... om du fattar ;) Det gör ju inte beteendet okej men kanske är det så att din mamma reagerar med ilska och frustration över att du är nere och hon känner sig "hjälplös" liksom. Kram på dig! :)

Nu har jag sen midsommarafton fått 4-5 attacker av sånt sjukt magont. Första gången var jag helt säker på att jag skulle bli magsjuk men det släppte efter ungefär en kvart-tjugo minuter. Jag vet inte hur jag ska beskriva smärtan heller, ungefär som kraftigt magknip men ändå inte riktigt, det sitter mer "ytligt" i magen om man kan säga så. Blir heller inte dålig i magen eller måste gå på toa i samband. Sommaren, vet att du har haft ont flera gånger? Vart sitter det och hur länge? Jag har försökt att googla men det enda jag kan googla är ju typ "gravid ont i magen" och det ger ju 1000 resultat... Det onda sitter i området ovanför naveln och strålar ut över typ hela magen. Gör såå ont när det sitter i att jag inte vet vad jag ska göra men jag vet ju att det släpper efter typ en kvart.   

• LiJon
    Sommaren12 skrev 2012-07-01 20:15:03 följande:

Lijon:  Ajaj, stackare! :( Det låter dock inte som den typ av magvärk jag upplevt. Jag har haft ont runtom själva bebismagen. Strålat ut från maggropen och runt på sidorna. Inte alls nere som mensvärk eller i närheten av naveln. Och så har det hållt i konstant minst 10 timmar. Smärtstillande, vila, bad eller annat hjälper inte. Har bara varit att rida ut stormen... :( Kan det inte va förvärkar då? Du får inte sammandragningar? 

Ah okej! Men det är verkligen inte jag som är en stackare, 10 timmar!? Fy då :( En kvart-tjugo minuter är ju ingenting i jämförelse. Mitt är inte heller som mensvärk, det sitter högre upp i magen. Skulle kanske kunna tänka mig nåt med magsäcken, jag vet inte... Just när det sitter i så är det så pass att jag skulle kunna åka raka vägen till akuten men jag vet ju att det släpper efter ett tag. Sammandragningar har jag mycket, förvärkar vet jag inte om jag haft. Har känt som typ en sammandragning och samtidigt mensvärk långt ner, som att det spänner, antar att det är förvärkar kanske? Det här är en helt annan smärta. Kroppen är knasig när man är gravid! Får höra med bm i veckan helt enkelt, kanske beror på trycket från bebisen mot inre organ eller nåt.
  • LiJon

Sommaren; Vad frustrerande att de ite hittade vad det var, då vet man ju inte heller hur man ska lindra det. Fick en till "attack" imorse, satt i längre och gjorde ännu ondare. Får liksom frossa och blir alldeles darrig samtidigt, och efteråt helt slut så jag slocknade. Tror inte värktabletter hjälper, känns ingen idé att försöka för jag kommer iallafall inte veta om det är tabletterna som verkar, det onda går ju iaf över efter runt 20 minuter. Bad kanske man skulle provat men nu har vi slängt ut badkaret och håller på att installera tvättmaskin ;) måste ringa nånstans idag, vet bara inte vart man vänder sig? Min bm har bara telefontid till 9.45 så kanske vårdcentralen? Svårt att veta nu, vet ju inte om det här är bebisrelaterat liksom så förlossningen är väl inte aktuellt. 

Ser att ni andra sover dåligt, är beredd på att börja göra det snart men för min del har det blivit tvärtom. Brukar alltid vakna tidigt oavsett om det är helg eller inte och klara mig på 5-6 timmars sömn, nu sover jag lätt till 09-10-tiden (med kisspaus vid 05 typ), och sen nästan alltid en powernap mitt på dan. Börjar fundera på om järnvärdet är lågt eftersom jag är så sjukt trött, men det var bra sist så jag vet inte. Kanske laddar kroppen lite nu och så vänder det närmare förlossningen.

• LiJon
    A R skrev 2012-07-02 12:20:39 följande:
    Kan det vara ett gallsten- eller njurstensanfall? 

Jag har googlat lite, njurstensanfall verkar det inte vara. Däremot stämmer faktiskt en del in på gallstens-, kallsvettig & illamående, ont högt upp i magen och riskgrupp gravida. Har dock inte ont under revbenet åt höger men det kanske kan vara olika. Samtidigt så är det inte alltid i samband med måltid det kommer, igår kom det 5-6 timmar efter att jag ätit och idag i samband med frukosten. Har ringt VC nu och blir uppringd senare, så får väl de hänvisa mig vidare om de tycker jag borde prata med en bm :)
  • LiJon

Var in till läkaren i Falun igår och fick göra CTG och ultrajud, mina "magattacker" har fortsatt och sitter i längre. Han hittade dock ingenting och allt såg bra ut med den lilla som tur var. Däremot sa han att min magvägg var väldigt tunn och verkade förvånad själv över hur ytligt man känner barnet, och hade funderingar på om det kunde göra så att det gjorde ondare när barnet rör sig, lät lite luddigt tycker jag... Annars sa han bara att jag skulle fortsätta med Omeprazol om det skulle vara magkatarr vilket jag inte tror själv att det är... Hann precis somna igår kväll innan nästa attack kom, grinade och fick nästan panik för det gjorde så ont. Det sjuka är att när jag får sådär ont drar magen ihop sig som aldrig förr och jag är ändå rätt säker på att det inte är förvärkar.

Iaf så ringde de från spec-mvc här i borlänge nyss, hade en tid nu på fredag för att prata om bäckenträngsel och ev. röntgen, men nu hade de fått en remiss från läkaren jag träffade igår om att göra ett tillväxtultraljud om två veckor. Så de slog ihop tiderna så nu ska jag dit torsdag nästa vecka. Jag undrar bara varför? Han sa ingenting om det igår och han uppskattade då vikten till 1,8 kg ca (v. 33+3 då) och sa att det var fullt normalt. Är det kanske bara för att kolla att den växer som den ska ändå?

Puh förlåt för gnäll, har mått toppen under graviditeten (bortsett från foglossningen) fram till runt vecka 30 och nu är det krämpor till tusen, det får gääärna bli augusti snart   

Svar på tråden Augustibebis 2012