• LiJon

Augustibebis 2012

Oj vad det kommer bebisar, stort grattis till er alla! :D

• LiJon

Spännande Gadget, hoppas det är på gång nu!

Iväntanpådig; Jag får precis som du beskriver vid sammandragningar, får jättesvårt att andas. Inte bara när jag ligger ner, räcker att jag sitter lite bakåtlutat. Har börjat få sammandragningar ofta på kvällarna nu, med typ 5-10 minuter emellan och då blir man lite utmattad när man knappt får luft ;)    

Jag känner att jag inte riktigt kan slappna av inför förlossningen. Har ju varit och gjort en bäckenmätning och ringde själv för att få reda på resultatet igår. Ligger inom "relativ bäckenträngsel". För att inte räknas som bäckentrång ska man ha summa utgångsmått på minst 31,5 cm, jag har 30,5. Har inte diskuterat med någon utan en BM läste upp i telefon vad som stod i journalen, och att röntgenläkaren skrivit att en vaginal förlossning borde vara möjlig om jag har bra värkar. Jag vill ju verkligen prova att föda vaginalt men nu när jag vet att bäckenet är åt det trånga hållet är jag rädd att det ska bli så som jag verkligen inte vill, långt och utdraget och kanske avslutas med sugklocka eller urakut snitt.

När jag pratade med min egen bm innan mätningen sa hon att ligger man på gränsen kan man ha en 'deal', att man låter förlossningen starta av sig självt och märker man tidigt att det inte händer så mycket (att barnet inte kommer längre ner osv) så gör man snitt direkt "utan tjaffs" eller försök med sugklocka osv. Så jag hoppas det är det som gäller! Skulle kunna slappna av på ett annat sätt då. Ska till bm på fredag men då är det inte min vanliga som är på semester, hoppas verkligen att hon jag ska träffa är bra att prata med.

Grattis igen till alla nytillskott! {#emotions_dlg.flower}       

• LiJon

Stövelkatten; tack, jaa jag vill att det ska finnas i journalen, är rädd att min barnmorska säger en sak men så blir det helt annat på förlossningen... Men nu finns det ju iaf i journalen att måttet är inom gränsvärdet för trängsel så jag hoppas att de inte fortsätter pusha på om det inte går framåt liksom.

Mammsen; hihi ja jag fortsätter inte att ligga ner om jag får en sd utan måste sätta mig upp. Det fortsätter att trycka på bröstet ändå men lättar ju mot om jag fortsätter halvligga/ligga :)

• LiJon

Jaa äntligen augusti! {#emotions_dlg.flower}

Känner mig också helt färdig med det här nu. Otymplig, sammandragningar, svällda ben och fötter och dessutom ser det ut som att jag gått upp fem kilo bara i ansiktet senaste veckan, hoppas det är vätska bara...

Det absolut jobbigaste nu är att jag blivit pangbom förkyld, och vi bor nu hos svärisarna för att vara hundvakt fram till fredag kväll. Jag är lite allergisk i vanliga fall men inte så att det direkt stör, är jag däremot det minsta förkyld blir allergin tio gånger värre. Så nu rinner ögon och näsa precis hela tiden och jag nyser konstant, och feber på det. Får såå dåligt samvete också, det är en superaktiv hanhund på sex månader och han låg och pep i tristess hela dagen igår. Försökte stimulera honom så gott det gick, med godis och trick och (korta) promenader. Är själv med honom fram till 16, så sambon fick sticka ut med honom en timme direkt efter jobbet igår. Fasar för hur det ska bli resten av veckan, orkar ju knappt ta hand om mig själv. Vi har en "back-up" som kan rycka in om det är något (antar att de menade om vi skulle behöva åka till förlossningen eller så) men det känns så dumt när vi har åtagit oss att ta hand om honom, hatar att känna mig 'besvärlig' men just nu längtar jag bara hem till lägenheten och att få vila ut förkylningen :(

(Nu kan man ju inte jämföra hundar o barn direkt men jag kan bara tänka mig hur det skulle vara att ta hand om ett barn samtidigt som man själv är höggravid, sjuk och helt slut... eloge till er!)

• LiJon

Spännande Gadget och oxle bo, håller tummarna för att ni har era små SNART!

• LiJon

Noli; Usch låter jobbigt :/ Har ingen erfarenhet själv men hoppas du får hjälp imorgon! 

Sommaren; lika som du är jag rätt säker på BF-datum, vet precis ÄL och när hon blev till och enligt det så är BF 12 augusti, men blev flyttad till 17e på RUL. Sen har det ju visat sig på fler UL nu senare att hon är lite liten och ligger minus, så jag tänker att hon kanske alltid gjort det och att "mitt eget" BF stämmer bättre... Som du säger är det ju dagar hit o dit och egentligen spelar det ju ingen roll, men man hakar ju upp sig så på det där med BF-dagen ändå ;) 

Ni andra med mycket sammandragningar - hur ofta har ni dom? Förut har jag kunna få några om dagen men nu är det tredje dagen de kommer med 10 minuters mellanrum, precis hela dagarna så fort jag sitter/ligger ner. De gör inte ont men är obehagliga när det blir så svårt att andas. Bör man kolla upp det eller är det normalt? Gör de någon verkan? Har annars inga tecken på att det skulle vara på G, ihållande mensvärk i 2 timmar på förmiddagen idag men det har släppt helt nu.

• LiJon

Sommaren12 skrev 2012-08-01 21:01:51 följande:
    Jag tycker vi slår dövörat till och litar på våra egna beräkningar! la la la... Drömmer

Jag har med mycket mer sd nu. En dag förra veckan var jag stenhård om magen konstant hela dagen. Mina varierar från att inte kännas alls till att göra lite lätt ont. Har märkt med att när jag ligger ner på rygg så får jag genast ihållande sd som inte ger med sig. Om jag vänder mig på sidan så släpper det men när jag vänder tillbaka på rygg kommer det direkt. Skumt.

Haha eller hur, så får man väl räkna med att det blir seeega dagar om man går över sitt eget BF ;) 
    Ja mina sd blir också värre när jag ligger, helt omöjligt ibland, lättar lite på sidan men kommer då också. Men det påverkas säkert av läge, stående får jag dom nästan aldrig nu men hela tiden i sittande.
    iväntanpådig skrev 2012-08-01 21:05:29 följande:
    LiJon precis så där har jag oxå! Jag känner mig ganska säker på att det är förvärkar som "bråkar"..man skulle ju bli glad om man vet att dom gör nytta?!  Märker av det på natten oxå när jag ska på alla tusen toalettbesök men i övrigt får jag sova. Skulle säga att jag har uppskattningsvis ca 4 sammandragningar i timmen under 3 dagar nu.  Såna som gör att jag får svårt att andas. Vissa tar lite ont (har tagit paracetamol,gav lite effekt men känner fortfarande av dom) men andra gör det bara obehagligt speciellt med trycker i bröstet...  Ilningar i underlivet har jag oxå. 37+4 idag. Ska till MVC imorgon och ska fråga upp om det. UL på fredag!  Men som sagt vet inte om det gör nytta,är normalt eller om man ska kolla upp det?? 

Ja man vill ju gärna veta att det händer nånting! Någon funktion måste det ju fylla, det är väl att livmodern tränar kanske... Märker också av det på natten, mest när jag lägger mig men vaknar då inte av dom under nätterna. Men det är just att de är så frekventa att de kommer med jämna mellanrum, om det är normalt. Tänkte höra med bm på fredag när jag ska dit, men du får gärna meddela vad de sa på mvc :) Har också ilningar neråt, hemska ibland! Känns som en kraftig nål eller nåt som körs rakt upp. 37+4 jag med! Enligt RUL då ;) vad är det för UL  du ska på?

• LiJon

Iväntanpådig; Aha, så olika det är! Även om det är bra att de är restriktiva med UL så tycker jag att det verkar bra att göra ett på slutet, för att kolla läget. Nu har jag gjort några extra UL ändå, senast för ett par veckor sen, men hade jag inte gjort det hade det ju bara varit RUL:et i vecka 18. Spännande, hoppas det hänt nåt med förvärkarna! Jag vet inte om jag ska höra med den bm jag ska träffa imorgon (min är på semester) om hon kan kika, det är ju ändå 2 veckor kvar till BF. Ska dit dagen innan bf också till min ordinarie och har det inte hänt nånting då kanske hon kan kika. Jo det är lika för mig, ganska lugnt med sammandragningar nu men det brukar köra igång på eftermiddagen. Får lite lätt molvärk ibland men inget som håller i sig. Lycka till imorgon!

Kampis; Men, halv fem i eftermiddag? Du borde ju få komma in direkt. Jag ringde in i v. 26 förut, för att det blivit lugnare i magen men sa att jag kände små puffar emellanåt. Ändå sa de att jag skulle komma in direkt. OM den nu skulle må dåligt därinne så vill man ju kolla upp det så fort som möjligt... Nu är allt säker bra, men man blir ju orolig. Vad tråkigt med dåligt bemötande hos förlossningen, då kanske man drar sig för att ringa en annan gång. Här har de hittills varit jättetrevliga de två gånger jag ringt. Lycka till i e m!

Undrar hur det går för Gadget och babyhummingbird, spännande! (glömde ingen nu va?) Och lycka till Astro, kanske har ni er lilla redan :)      

• LiJon

Aha okej! Ja brukar inte det vara ett tecken, att de håller sig lugna när det börjar närma sig förlossning? Hoppas på det! Äh det är ju bara bra om det är cirkus i magen då, även om man känner själv att man kanske ringt i onödan. Men hellre en gång för mycket. När jag var in hann knappt bm sätta på CTG-dosan innan bebisen fick in en fullträff på den så det sprakade till i hela rummet... men det var ju bara lättnad!

Svar på tråden Augustibebis 2012