• LiJon

Augustibebis 2012

Sommaren12 skrev 2012-07-20 10:33:35 följande:
    Lijon: HAHA! Ja då var det samma film, garvar igen bara jag läser om det! Tycker det hade räckt att hon sagt att man kan låta lite lustigt. Punkt. Skrattade så jag höll på att kissa på mig! :D och så får din kille påminna dig om att inte rynka pannan. Seriöst, hur FAN ska man se ut när man föder barn?! Jag kunde inte titta med risk för fler skrattattacker så minns inte om själva andningsövningarna var givande.

Haha nej andningsövningarna var nog inte heller så mycket att hänga i granen... Det enda jag gillade med filmen var kapitlen "belöning" som gick ut på att pappan skulle smeka/massera mamman, haha Kommer ligga o ropa belöööning till min karl efter varje värk! Är ett massagefreak, haha.

Stort grattis till de nya bebisarna i tråden! 

Bm-besök idag; går in i v. 37 imorgon.
    Sf-måttet låg på 33 och hade ökat 1 cm sen sist, har annars ökat med 2 varje besök.  
    Bebisens hjärtljud; barnmorskan lyssnade läänge och jag började fundera på varför, när hon sa att de var nere på 122 och bad mig lägga mig på vänster sida istället. Då gick de genast upp till 145, så antagligen tycker inte bebisen om när jag ligger på rygg. Ligger ju enbart på vänster sida o sover så jag antar att bebisen är van vid det liksom. Har ju tyckt att våran alltid har så lågt (brukar ligga på 130 max 140) men det kanske helt enkelt är för att jag ligger på rygg när man lyssnar.

Blodtryck och blodvärde var bra! Nu är det bäckenröntgen på tisdag och vad det visar för resultat jag laddar för.  
  • LiJon

Åh stort grattis till de nya tillskotten!

Har haft en fullspäckad men mysig helg, skönt att uppehålla sig så att tiden går lite fortare. Nu ikväll har det varit en craazy baby, sambon har suttit med handen på magen och hon har levt loppan för sin papi verkligen. Och pressat sig ned som en tok, antar att de trycker ner huvudet då? Världens spänning neråt så jag nästan tappar andan och får för mig att vattnet ska gå, haha.

Idag har vi börjat småpacka BB-väskan lite också. Köpt småflaskor schampo&balsam som jag packat ned, och så valde vi tillsammans kläder till bebisen som ska med. Bellybandit, systemkamera och amnings-bh & trosor till mig. Har letat som en tok efter en ny mys/mjukisdress som jag vill ha med, men har inte hittat nån bra så jakten får fortsätta. Vill handla på mig lite nytt i klädväg att ha efter förlossningen, får för mig att man känner sig lite piggare och fräschare då ;)

Tror det var ellenbmt som frågade hur mycket man har kvar att fixa? Jag tror vi har koll på läget nu, det vi ska ut och köpa är blöjor, amningsilägg och kanske nåt annat smått. Sy överdrag till amningskudden och hämta hem vagnen som är betald. Då är vi nog klara rent praktiskt med just saker till bebisen iallafall!  

• LiJon

Hejåhå; Stort grattis till er son! Hoppas allt går bra för honom, tänker på er.

Trossan; ang bellybandit - Ja det finns ju andra märken än bellybandit, kanske funkar de lika bra men jag blev lite "ska det va så ska det va" ;) haha och tänkte på att det verkar vara många som lovordar den. Jag sökte på bellybandit på prisjakt, där kom det fram att mammashop.se var en av de billigaste och som jag förstod det skule frakt ingå. Det gjorde det inte men jag körde på det ändå, fick ju den dyrare bamboo för att färgen i original jag beställt var slut. Annars kanske det kan finnas nytt på tradera, eller om du kan tänka dig begagnat. Ska hojta om jag hittar några fina myskläder!

FruKå; Tack för tipset! Har dock kikat runt på de flesta sidor, kräsen nu, haha. Mudd längst nere på byxorna är ett måste, och helst liksom 'platt' mudd vid magen så att det inte sitter åt. Sexy by sweden-dressarna är lite så jag tänkt mig men då kostar de ju 7-900:-, och jag tänker att man kanske krymper ur den rätt snabbt så helst vill jag inte lägga så mycket på den heller. Har kikat i alla affärer hemma också men tänkte slå en kik i sthlm till helgen.

Vi har också planer på att åka iväg för att få komma iväg och vara bara vi två. Har tänkt boka hotell i Stockholm till helgen, inte för långt hemifrån men ändå komma iväg lite. Är också lite nojig för hur det ska bli när bebisen är här, att vi ska glömma av varandra och att kärleken försvinner. Vår bm på förädragruppen tog upp det VARJE träff, skilsmässostatistiken inom två år efter att barnet fötts med mera, inte så kul att höra när man sitter där och toklängtar efter tiden som kommer men hon ville väl att vi ska tänka extra på vad vi föll för hos partnern osv. Men det var jättefint det du skrev Ellenbmt!

• LiJon

Jloow; Oj då, hoppas verkligen vändningsförsöket lyckas! Hur kan det komma sig att det blir sövning och att pappan inte får vara med? Jag är lite dåligt insatt men jag trodde man bara sövdes när det gäller akut/urakut snitt.

• LiJon

Håller med er om att det mesta är obekvämt nu. Stå upp, ligga eller halvligga/sitta. Känns som jag ska kvävas i varenda position. Sover bara på höger sida också och har börjat bli så sjukt stel i nacken och vänstra axeln. Vad skönt det ska bli att kunna sova precis hur man vill sen!

Ang. blöjhink, så köpte vi en AngelCare (tror jag dom heter?) på Babyproffsen, de hade nåt specialerbjudande och sålde dom för 49:-, så då kändes det värt att prova. Däremot kostar ju refillpåsarna 300:- sen och det känns ju lite väl, beroende på hur länge de räcker... Om nu inte blöjorna luktar så mycket i början kanske det är dumt att börja slösa på den redan, då kanske det funkar med hundbajspåsar ett tag ;)

Idag ska jag iväg på bäckenröntgen. Vill veta hur länge man får vänta på resultat, hoppas det blir nu i veckan iallafall. Frågade BM vad hon trodde men hon sa att "det är ju inte bråttom", men jag känner ändå OM resultatet skulle visa för trångt så blir det ju snitt, och ska man ta det en vecka innan BF blir det kring 10 augusti och det är ju ingen evighet dit direkt... Skulle vara skönt att veta vad man ska ställa in sig på mentalt :)     

• LiJon

*oj, sover bara på vänster ska det vara :)

• LiJon

Issan, anneh och trossan (trossan jag tror vi måste vara beräknade samma dag, 17:e? ): Jag känner precis som er. Någon lätt sammandragning då o då men ingenting som gör direkt ont och inte en tillstymmelse till slempropp, haha. Det jag börjat känna nu sista dagarna däremot är ett himla tryck nedåt flera gånger om dagen, och DET kan göra rätt ont.

Skrev ju förutom här om att jag var säker på att gå långt över tiden för att kroppen inte verkar förbereda sig alls och fick lite tröst i att det har startat pangbom för många utan minsta tecken före, så det behööver ju inte vara ett tecken på att man kommer vara gravid i en evighet till... ;) Men visst är det första barnet för oss alla? Tror det är vanligare med förvärkar och så för omföderskor.

• LiJon

Åh spännande, lycka till ni som är på gång!  

FruKå; jag håller med dig, vädret i Dalarna den här sommaren har inte varit helt okej. Tror jag kan räkna de riktigt fina sommardagarna på en hand... Mulet, blåsigt och regnigt nästan varje dag. Fast på sätt och vis kanske man ska vara glad att det inte har varit tryckande högsommarvärme hela tiden heller, kanske är jobbigt med den här gravidkroppen ;)

Vad ovant det är det här nya hemmalivet! Blir nästan lite rastlös och är rädd att dagarna kommer bli såå långa fram till bebis, 'alla' andra jobbar ju. Roar mig med att rensa och städa skåp osv men med en rätt liten lägenhet lär väl det vara klart på ett par dar.

• LiJon

Grattis albasmamma! Och lycka till ni som har snitt/igångsättning framför er :)

Här är en till sömnlös. Vaknade 04, lönlöst att somna om. Såå ont i revbenen både fram o bak i ryggen, täppt i näsan och svårt att hitta nån skön ställning. Ska det vara såhär fram till bebis nu? Ligger o kikar på En unge i minuten som tidsfördriv :)

• LiJon

Roos26; Jag följer också Hannah Graafs blogg, fy vilken mardrömsstart :( Även om det säkert är jätteovanligt är det ju hemskt att det faktiskt händer. Får en att tänka till om det är värt det. Jag vill verkligen, verkligen klara mig utan eda men jag tror att om det känns helt outhärdligt så kommer jag nog be om det... 

Nu har vi bokat tåg och hotell för Stockholm i helgen! Ska bli skönt att komma iväg samtidigt som jag oroar mig lite, kommer ju inte orka gå alltför mycket och rädd att det kommer vara ännu svårare att sova borta där man inte kan palla upp med tusen kuddar och grejer... Har någon föresten tips på vad man kan göra där en lördag kväll? Ut och äta har vi tänkt men det vore ju kul att hitta på något annat också :) 

Har världens sammandragningar nu, inte direkt onda men det mest obehagliga är att jag knappt får någon luft när de kommer, känns som att andas genom ett sugrör... Gör sammandragningarna någon verkan? Vi kanske skrivit om det förut men är det någon skillnad på förvärkar och sammandragningar? I en av mina appar står det att det är vanligt med förvärkar nu men de ska inte göra ont... hade fått för mig att förvärkar = lättare värk som gör lite ont, och sammandragning = när livmodern drar ihop sig utan att göra ont.   

Svar på tråden Augustibebis 2012