• LiJon

Augustibebis 2012

Ni som vill kika på En unge i minuten; det krävs ju premium men de har sänkt till 49:- för en månad (fram till 20 aug tror jag?). Jag skaffade det i juli och avslutade prenumerationen när jag hade kollat klart. Tyckte det var värt femtio spänn. Vet inte om de finns att se gratis någonstans.

• LiJon

Grattis eightythree! :D

AR; Håller tummarna att allt ser bra ut! :)  

• LiJon

Grattis babyhummingbird!

Själv är jag hemkommen från ett bm-besök, hos en ny då min ordinarie är på semester. Inte alls nöjd. Hade trott att vi skulle disktuera lite om förlossningen och sådär, speciellt eftersom att det visade sig att jag har bäckenträngsel men hon bara viftade bort det och sa att jag inte behövde bry mig alls om det, det där hade de minsann koll på på förlossningen... 

Grejen är ju att det kan gå att föda vaginalt om jag har bra värkar, och jag tog upp att jag helst inte vill ha värkstimulerande och är rädd att de kommer propsa på det på förlossningen. Hon ifrågasatte varför och jag berättade det jag läst om värkstimulerande, men det var nonsens och värkstimulerande är såå bra och inte alls sämre för att det är konstgjorda hormoner. Sa även det som skrevs här igår om att det kan försämra anknytningen, då blev hon nästan upprörd och sa att det absolut inte är så, om man däremot INTE tar värkstimulerande och förlossningen därmed blir mer utdragen, DÅ är det stor risk för försämrad anknytning.... Gah jag blir så matt, det var liksom bara hennes åsikt som gällde, som att snacka med en vägg. 

Visst måste man väl ha rätt att säga nej till det ändå, att skriva i förlossningsbrevet att man inte vill ha värkstimulerande?   

• LiJon

Novixi; Ja det fanns verkligen ingen personkemi där kan jag säga, haha. Guud vad jag saknade min ordinarie! Ja jag har en känsla av att de kommer försöka "så långt det går" med vaginal förlossning, och försöka med värkstimulerande för att det SKA gå liksom. Anledningen till att jag ska prova vaginalt trots trångt bäcken är för att bebisen beräknades till -10% på senaste viktuppskattningen. Men vad jag förstår kan det där diffa 500 gram åt båda hållen, och går jag över tiden kan det ju iallafall bli en bebis på över 3,5 kg... Men jag hoppas att det ska gå vaginalt!

• LiJon

Astro: Åh fint namn, Fiona står med på min lista men jag tror vi har enats om ett annat här hemma

Mammsen; Precis, jag känner själv att jag vill prova de här upprätta ställningarna så länge jag orkar. Ligga på rygg är inte ett alternativ, kan knappt ligga på rygg nu och varje gång jag gör det hos bm sjunker bebisens hjärtljud direkt. Så möjligtvis på sidan lite om bm nu vill ha koll
    Nej livsavgörande kan ju inte värkstimulerande vara (vet inte om det var till mig ellenbmt?:) ) utan då tar de väl till snitt direkt. Det jag känner är just att går det inte naturligt så gör det inte, jag vill inte behöva tvinga på kroppen ännu mer när det är konstaterat att det är för trångt. Tack för din input! :)

Är det normalt att bli sjukt VARM såhär på slutet? Håller på att avlida av värmeslag. Igårkväll satt min annars väldigt varmblodiga sambo och frös när vi hade balkongdörren öppen och jag satt och viftade med en tidning och drömde om att få hoppa ner i en isvak... Vi har ingen högsommarvärme här direkt så jag tror inte det beror på det heller.        

• LiJon
    fru Elle skrev 2012-08-03 13:28:00 följande:
    Astro: Härligt när det blir en drömförlossning och att du inte har ont efter snittet.

JiJon, vilket tråkigt bemötande du fick. Hinner du träffa din ordinarie innan det blir dax tror du? Annars hade jag bett att få träffa en annan BM nästa gång. Man brukar gå igenom tankar om förlossning och BM kan skriva in dina önskemål i journalen så förlossningen kan se.

Vad olika man kan bli bemött, när jag var inne på FL idag så tyckte de jag hade helt rätt inställning till värkstimulerande och åtgärder. Att det är bäst att låta kroppen sköta det själv.

Status på mig nu är att jag har fått lite mer sammandragningar. Men varken regelbundet eller så starka än.

fru Elle; Ja som tur är hinner jag det, om jag lyckas knipa till BF haha Ska träffa min ordinarie dagen innan. Som jag förstår på er härinne så är det vanligast att göra upp en typ av förlossningsplan med sin bm, skriva in i journalen som du säger. Vi har inte gjort nåt sånt alls och jag känner att det skulle vara skönt, som en förberedelse där man tar sig tid att  gå igenom. Så nu vill jag nästan inte föda innan bf innan jag träffat min vanliga :) 

Ja det är konstigt att bemötandet kan vara så olika! Nu tror jag iofs den här bm jag träffade var rätt old school om man säger så. Men jag tänkte på det, barnmorskorna måste ha det lite tuffare nu än för kanske 15 år sen. Nu kan man ju ta reda på den mesta fakta själv via internet o s v, förut var det nog bara barnmorskans ord som gällde och det man förlitade sig helt på.   
  • LiJon

FruKå; Har smittat min karl så han har också blivit sjuk! Funderar på samma sak. Nu är det 14 dagar kvar till BF och jag tror nog jag går tiden ut, men ändå. Läste nånstans att sjuka pappor o syskon ska hålla sig borta från bb (det kan man ju förstå) men på förlossningen måste väl pappan få vara med ändå...? :)

• LiJon

Det här med att få syntocinon efter förlossningen, har jag fattat rätt att det är för att få livmodern att dra ihop sig? Ges det på rutin till alla som fött eller är det vissa som behöver det - och vad kan hända om man nekar till det?

Svar på tråden Augustibebis 2012