• Svipp

Augustibebis 2012

A R skrev 2012-03-26 12:32:19 följande:
    Nu har vi varit på RUL och allt såg bra ut. Blev flyttad en dag så nu har vi BF 30/8 istället för 29/8.
    Och det är en liten pojke vi väntar, det blir triss i pojkar här, hihihi.
    Visst hade det varit roligt med en tjej men det har hela tiden känts som en kille och det känns så självklart.
    Och vad roligt det är att få veta kön redan nu, med de två tidigare visste vi inte innan de kommit ut. 
     Jag känner mig så lycklig nu!

Så härligt! Grattis!
    Fyran2012 skrev 2012-03-26 13:35:38 följande:
    Grattis till lillkillen!
    Jag har oxå bf 30/8 & ska på RUL 4/4..läängtar!!
    Jag har oxå RUL 4/4! Tror aldrig jag längtat så intensvit efter ett ultraljud förut. Jag är så orolig och vill bara veta att allt är ok med bebisen. Har fått för mig en massa saker. (sen vore det såklart kul att  få veta kön oxå, det ska jag inte sticka under stolen med )
  • Svipp
    mammsen skrev 2012-03-27 21:59:07 följande:
    Skitlarvigt sagt av din läkare! Foglossning under graviditet är en sak som f-kassan alltid sjukskriver, råder ingen tvivel om det,, okunnigt!!! Skaffa läkare genom bvc så får du säkert en längre sjukskrivning på 1-3mån 25-100% beroende vad du vill ha och behöver..

Fast det stämmer inte alltid. Jag fick kämpa riktigt mycket med försäkringskassan för att få igenom min sjukskrivning för foglossning med mitt förra barn. Första barnet gick det lättare, men med andra fick jag avslag. Min läkare (som dessutom är bvc-läkare) var tvungen, förutom att skriva väldigt utförligt i sjukskrivningspappret, också skicka in ett brev till försärkringskassans läkare där han beskrev min situation. En hel a4:a. Jag var också tvungen att själv skriva brev, ringa och tjorva ganska mycket för att tillslut få igenom det. Och jag fick foglossning i v 7. Från mitten av graviditeten gick jag med kryckor (inomhus mellan sängen och toan och kylskåpet typ), var aldrig ut och sista tiden var jag helt sängliggande.

Så man kan inte ta för givet att man får pengar från försäkringskassan bara för att man blir sjukskriven av en läkare på bvc. Kan bara tänka mig att det blivit ännu tuffare sen -07-08 när jag var sjukskriven med andra barnet.
  • Svipp

Idag var jag till bm eftersom jag igår kväll hade så grymt ont när jag kissade och trodde att jag fått uvi, igen. Har alltid haft väldiga bekymmer med det och är ju inget man vill gå med under en graviditet. Stickan visade inget men hon skickade för odling.
    Dock har jag inga känningar idag och jag har haft så här flera gånger under senaste veckorna. Det kommer och går. Min bm sa att det kan bero på hur bebisen har valt att placera sig där inne. Med tanke på att jag i princip inte känner någon rörelse där inne så känns det ganska logiskt att h*n har lagt sig långt ner och bm sa att om h*n ligger med huvudet och trycker mot blåsan kan det bli väldigt mycket tryck och göra ont när man kissar och man får svårt att tömma blåsan, vilket jag har svårt att göra. Dessutom har jag redan åderbråck i musen och konstigt ont i vänster ljumske.
    Tänker ju att bebisen ska vara större för att kunna påverka så mycket med sin lilla kropp men tydligen inte. Någon annan med liknande bekymmer?

Jaja, jag är glad att jag inte har uvi i alla fall och idag har jag köpt plattor till min tens, så ikväll ska jag försöka minnas hur man gjorde med den.

• Svipp
    banana81 skrev 2012-03-29 11:33:20 följande:
    Nu är jag tillbaka efter RUL! Det var väldigt suddigt för precis som ni har sagt till mig så har jag moderkakan i framvägg! Eller är det livmodern..? Haha, ja va så nervös där så jag minns knappt vad han sa! Han kunde inte mäta allt så bra som han ville så vi ska dit igen. Han ville flytta bak mig 2 veckor!! Men förhoppningsvis så kan han mäta bättre nästa gång så jag inte blir flyttad så mycket!

Bilderna var som sagt suddiga men både jag och läkaren såg minsann nåt som stack ut!! Hihi!!
    Kul med en liten grabb! Och kul att få göra ett till ul. När blir det?
    Sommaren12 skrev 2012-03-29 11:35:49 följande:
    Välkommen TinTixie!! Alltid kul med nykomlingar! kimberly.nu är min blogg om du vill spana in!

Astro: I AGREE!! Har visserligen inte fött barn tidigare men som jag känner nu är lustgas den enda smärtlindring jag kan tänka mig. Är positiv till att prova akupunktur och bad också men har förstått att effekten inte är densamma utan bara tar udden av smärtan om man har tur, så jag ser de som komplement. Vill undvika epidural, tycker det verkar himla obehagligt.
    Av egen erfarenhet av både förlossning med och utan epidural så rekomenderar jag verkligen att försöka utan. Alla är olika, så jag talar ju endast om hur det var för mig. Jag fick vänta en timme innan läkaren kunde lägga den efter jag bett om att få en och hann nästan få panik av att väntan. Sen när jag fick den var det ju skönt (men mest läskigt) en liten stund, men när själva krystandet skulle till så kände jag ingenting. Jag visste inte när jag skulle krysta utan tog bara i och hade ingen känsla av hur min kropp ville göra. Det var väldigt obehangligt att bara krysta på måfå.

Andra förlossningen hade jag bara lustgas, fast den hade dom glömt att skruva upp fick jag veta i efterhand, så det blev mest en grej att andas i. vilket iofs var bra. Jag hade även läst på mer och visst vad som hände i min kropp, kunde andas och dessutom känna allt som hände. Visst gjorde det helvetes ont där vid 9-10 cm, men hips vips var det över och krystvärkarna tog vid och jag hade kontoll. Bm sprayade nå bedövningsspray mot spänningarna, vilket var bra och sen var min lilla flicka där hos oss. Jag kände mig dessutom som en superkvinna, haha!
  • Svipp
    NiniMe skrev 2012-03-29 15:41:05 följande:
    Jag känner ingen speciell stolthet över min förlossning på det viset att jag ser ner på andra som inte klarat sig utan bedövning (ex ryggmärgsbedövning osv) Men jag är stolt över mig själv... Och en jävla känsla, empowering, verkligen..
    Det är så jag menar också! Vill man ha epuderal så ska man såklart ta det, jag skrek efter det vid andra förlossningen också, där vid 9-10 cm, men då var det försent. Jag menar precis som du, bara känslan av att jag överhuvudtaget klarade av att föda barn, den är så fantastisk! Jag kände mig som en superkvinna för att jag klarade det!
    mrsnoname skrev 2012-03-29 15:25:37 följande:
    Hemma igen efter RUL å lite shopping! Blev flyttade en dag från 22/8 till 23/8 och vi väntar en liten tjej som ska heta Alva :) Allt såg bra ut.
    Så kul! Grattis till lilla tjejen!
  • Svipp

Mammsen - Och för mig var det tvärt om, badet gjorde att värkarna blev ännu starkare och jag var tvungen att gå upp för det var så hemskt. Tänk vad olika det kan vara! Man får prova sig fram helt enkelt och vara öppen för förslag från de som arbetar där.

• Svipp

Jag har också börjat må illa igen och huvudvärken har kommit tillbaka. Dessutom känner jag ff ingen aktivitet i magen och är nu i v 20 med mitt tredje barn. Överallt står det att nu kan man se rörelse på utsidan av magen och jag känner inte ens något på insidan. Tror inte att den lever längre.

• Svipp

Tack snälla ni för alla era peppande inlägg! Betyder väldigt mycket. Jag har rul på onsdag så jag väntar tills dess. Mitt sunda förnuft säger ju mig att det självklart är olika, både mellan kvinnor och även mellan varje graviditet. Ändå sitter djävulen på min axel och viskar taskiga saker...
    Känns bättre nu iaf, tack vare er! Stor kram ska ni ha!

• Svipp

Jag måste bara vråla ut min lycka: JAG HAR EN ALLDELES UNDERBART PERFEKT LITEN TÖS I MAGEN!!  Jag är så lycklig så tårarna bara sprutar när jag tänker på det. Vi var alltså på rul idag och bm var så fantastiskt duktig och förklarade allt hon tittade på, höll på i nästan en timme. Förra gången jag var i det rummet var det en mycket mindre sympatisk läkare som bryskt konstaterade att det inte fanns något levande foster längre (MA). Det tillsammans med min oro att inte känna några fosterrörelser gjorde mig kallsvettig innan. Att sen få se att allt är precis som det ska och placeringen på moderkakan är orsaken till det kändes otroligt lättande.

Jag ska dit igen i v 32 och kolla moderkakan eftersom den är fram, långt ner.

Så med andra ord: Ni hade helt rätt allihopa!

Svar på tråden Augustibebis 2012