• Svipp

Augustibebis 2012

Man får be om hjälp med det, precis som med det mesta andra. -Kan du..., skulle du kunna..., var så snäll och.... Bara vänja sig...

• Svipp

Jag vet inte vem som frågade om när det liksom skakar i hela magen men jag har iaf fått höra från en bm att det är barnet som liksom ryser efter det kissat.

Kände oxå hicka idag för första gången, så mysigt!

• Svipp

Jag pluggar till förskollärare och har en termin kvar av utbildningen när bebisen har kommit. Inte så bra tajmat, men vi har försökt länge och nu råkade det bli så. När jag går på sommarlov den 1:a juni så tar jag ut föräldradagar för mina äldre barn. Klarar mig på dem fram till 20 augusti, sen har jag slut och måste börja ta från bebisens dagar. Är beräknad 27:e. Höstterminen ska jag jag fortsätta plugga på 100%, om det går, det är på distans och min man jobbar 100 %. Till våren 2013 har vi inte bestämmt än, det beror på om jag klarar att plugga samtidigt som jag har en liten. Om inte fortsätter jag den våren. Eventuellt läser jag på 50%, man vill ju hinna njuta av bebisen också. Sen blir det nog inskolning när bebisen är 1 år och jag kan börja jobba lite. Vi får se hur det känns. Mina äldre barn har fått vara hemma tills de varit 1½ år men de är födda i mars och april. Inte så lätt att få en bra plats i januari heller, inte så många barn som slutar och lämnar plats. Eventuellt får min man vara hemma. Ja, mycket är oklart än så länge...

• Svipp

Oxle bo - min flicka på 4 har oxå schalaksnsfeber och vi har börjar med Kåvepenin idag. Igår avslutade hon en annan kur med penicillin mot uvi och stjärtfluss. Jag är så less! Framförallt på oron på nätterna, jag sover knappt något. Sen nyår har nån i familjen varit sjuk. Lunginflammation, bihåleinf., öroninf., magsjuka osv. Detta är verkligen inte vårt år! Och jag som hittills varit så glad att vi knappt varit sjuka alls tidigare. Nu kommer allt på en gång. Blääää...
    Så, nu fick jag oxå klaga lite!

Nu till något roligare: vi bygger ett helt nytt rum till oss och det är snart klart! Det betyder att jag får börja piffa snart och ställa fram spjälsäng och diverse. Har inte fixat eller köpt någonting alls till bebisen än och jag längtar så mycket! Vi har kvar allt sen de andra barnen så jag behöver inget köpa. Med tanke på att jag pluggar så är det kanon, men nog måste jag ändå unna mig något litet plagg och så.

Senaste veckan har jag känt bebisen varje dag trots låg moderkaka i framvägg och igår kände min man henne för första gången. Å så mysigt! Längtar så fantastiskt mycket efter henne!

6 veckor kvar av skolan, sen ska vi ha 3 månaders sommarlov jag och barnen. Så skönt! Lite orolig dock att jag inte riktigt ska orka med dom där i slutet, men min man ska ta sen semester, så det löser sig nog. Nu ska jag sluta pladdra. Trevlig helg tjejer!

• Svipp

Fyran - vad smart! Skulle ju ha bett om tabletter istället då. Går Inge vidare här heller.

• Svipp
    Husmodern skrev 2012-04-24 09:52:49 följande:
    Läcker era bröst redan , jag läcker ingenting är i v23 nu juh:(...
    Var glad för det. Jag är oxå i vecka 23 och läcker inget och hoppas jag slipper göra det resten av tiden. Med mitt andra barn gjorde jag det lite i slutet om jag låg i sängen och brösten klämdes. Men jag slipper gärna, amningen har fungerat utmärkt ändå.

Jag är lite orolig för min vikt. Har bara gått upp 1,5 kg och nu har jag gått ner det igen. Ligger alltså på samma som innan jag jag blev gravid , 77 kg. Är 183 cm lång. Med 1:an gick jag upp 19 kg och 2:an 12 kg. Jag gissar själv att det är stressen över allt runt omkring mig. Vet inte vad jag ska göra. 
  • Svipp
    Stövelkatten skrev 2012-04-24 10:14:16 följande:
    Så länge bebisen växer och du inte är helt urlakad är det ju okej, men förstår om du oroar dig. Har du själv blivit helt spinkig nu? Och har du uppmärksammat din bm på det hela? Kanske MVC har något vettigt tips att ge dig, så du inte blir helt slut sen.
    Ja, jag vet ju att bebisen tar det den behöver, och magen växer ju. Nä, jag är inte spinkig, mina kärlekshandtag har försvunnit och det känns ju faktiskt helt ok. Det är bara bebisen jag oroar mig för.
    Har inte pratat med mvc om vikten, sist jag var dit hade jag gått upp de 1,5 kg och hon sa inget om det så jag tänkte inte mer på det. Men nu går det ju åt andra hållet...
    7eHimlen skrev 2012-04-24 10:15:34 följande:
    Vad säger BM om din vikt då? Så länge allt ser bra ut när du är där så är det ju aäkert ingen fara. Om inte annat kanske du får göra ett tillväxtultraljud längre fram om du fortsätter att stå still?
    Jag kanske skulle ringa och rådfråga bara? Ja, jag gör nog det, så slipper jag oroa mig.
    Sommaren12 skrev 2012-04-24 10:18:15 följande:
    Svipp: förstår din oro. Hade pratat med bm. Vet inte huruvida det är okej eller inte men noll kg låter onekligen lite.

Själv har jag gått upp 8,5 kg och börjar panika över vikten. Om sanningen ska fram har jag småätit rätt mycket onyttigheter senaste månaden. Annars har den groteska hungern försvunnit sen ett tag tillbaka och jag äter förutom onyttigheterna ungefär som jag gjorde innan.
    Idag startar mitt projekt hälsosam graviditet haha! Ska skriva ner allt jag äter och tränar för att tagga mig till att inte äta massa onödigt sista tiden. Sen blir det hårdträning i höst också! ;) fast i New York tänker jag inte fundera så mycket på matvanorna, får jag inte mina buttermilk pancakes med jordgubbar och sirap till frukost vill jag inte åka dit HAHA!

När går man förresten in i tredje trimestern?
    Jag tycker inte att jag äter särskillt nyttigt heller. Är ofta hungrig och tar mig något, men det blir iofs inte så mycket.
  • Svipp
    DetGodaLivet skrev 2012-04-24 10:44:29 följande:
    Enda "risken" med viktminskning om bebin ändå växer som den ska är att det frigörs väldigt mycket miljögifter i kroppen när man bränner sina fettdepåer, och detta tar då babyn del av. Finns därför anledning att försöka ligga på lite plus även om man kanske har övervikt att ta av.
    Mmm, jo, jag vet ju det, därför blir jag orolig. När saker och ting (skolan, sjuka barn, pengabrist mm) lugnar ner sig kanske det vänder. Har bara drygt 5 veckor kvar till sommarlov!
    Bm har telefontid kl 11 så då ska ringa, mest för att jag vill höra att det är heeeeelt normaaaalt.
  • Svipp
    DetGodaLivet skrev 2012-04-24 10:54:08 följande:
    Ja men det ska nog till en rätt stor viktminskning för att få några negativa effekter, inte bara nåt kilo hit och dit. Tror inte du behöver oroa dig, risken är ju att det ökar stressen ännu mer så lugnande telefonsamtal är nog en bra idé.
    Ja det är nog sant, måste nog till ganska många kg för att det ska bli nån risk. Hon var inte där idag så hon skulle ringa imorgon. Men jag känner mig lugnare nu när jag "pratat" med er.
Svar på tråden Augustibebis 2012