• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Saaajmon
    Stövelkatten skrev 2012-01-02 08:48:46 följande:
    Har du fått bekräftat att du är gravid nu?
    Jaa, det har jag fått. :) gjorde ett test hemma och det var positivt :) 
  • Stövelkatten
    Saaajmon skrev 2012-01-02 13:25:50 följande:
    Jaa, det har jag fått. :) gjorde ett test hemma och det var positivt :) 
    Va skönt för dig, då kan du släppa det i alla fall. Har du/ni fått inskrivningstid till MVC redan? Och om din UM bara viftar bort dig tidigare tycker jag att du/ni ska strunta i att ha kontakt med dem.
  • Saaajmon

Näe, jag tycker att dem är inte så på UM här. Bara för att jag fick ett negativt där så betyder det att jag inte är gravid enligt dem. Men jag har inte vart där på nästan 2 år och då var det förra gången jag var gravid.. Då jag uppsökte hjälp för att mensen inte kom och då visade det att jag var gravid. Men jag gjorde abort då. Och nu uppsökte jag hjälp där för att mensen inte hade kommit. Men då fick jag till svar att jag skulle komma tillbaka efter 6 månader om mensen inte hade kommit igång. 

Jag blir så arg när alla tror att UMs gravtester är så jäkla säkra av sig. Min mor tror inte på att tester kan visa negativt även om man är gravid. Det var som förra gången jag var gravid att jag bara visste att det var något som inte stämde och så är det även denna gång. Undra vad min mor säger när hon har fel? Hon är lite emot detta och sa direkt att hon skulle tvinga mig till en abort. Men hon lugnade ner sig sen! 

• Augustimamman

Välkommen alla nya!! =)

ErikaJohanna: Strongt att sluta röka. Visst är det en självklarhet (iaf för de flesta) men antar att det kan va tufft ändå. Jag slutade röka för fem år sedan och hade många motgångar innan jag lyckades sluta helt. Så grattis både till pyret i magen och ett framtida hälsosammare liv! Jag saknar inte ciggen det minsta!

Har senaste veckan börjat få ont i typ svanken och ut på sidorna, eller mer öm kan man väl säga att jag är. Hoppas det inte blir värre. Har aldrig haft problem med ryggen tidigare...

• Augustimamman
    Saaajmon skrev 2012-01-02 13:39:52 följande:
    Näe, jag tycker att dem är inte så på UM här. Bara för att jag fick ett negativt där så betyder det att jag inte är gravid enligt dem. Men jag har inte vart där på nästan 2 år och då var det förra gången jag var gravid.. Då jag uppsökte hjälp för att mensen inte kom och då visade det att jag var gravid. Men jag gjorde abort då. Och nu uppsökte jag hjälp där för att mensen inte hade kommit. Men då fick jag till svar att jag skulle komma tillbaka efter 6 månader om mensen inte hade kommit igång. 

Jag blir så arg när alla tror att UMs gravtester är så jäkla säkra av sig. Min mor tror inte på att tester kan visa negativt även om man är gravid. Det var som förra gången jag var gravid att jag bara visste att det var något som inte stämde och så är det även denna gång. Undra vad min mor säger när hon har fel? Hon är lite emot detta och sa direkt att hon skulle tvinga mig till en abort. Men hon lugnade ner sig sen! 
    Jag har inte varit gravid tidigare men en gång när jag var 16 misstänkte jag en graviditet. Var på UM och fick jättedålig kontakt med dom. Fick en ordentlig predikan om att vara försiktig och så vidare. Gick aldrig dit mer. Dock var jag inte gravid visade det sig efter testet. 

Tror dock att deras tester är lika tillförlitliga som vilket annat. Ett test kan visa negativt trots att man är gravid. Däremot är det mycket ovanligt att testet inte stämmer när det visar plus. 

Förstår att du är ganska ung eller? Kan förstå din mors oro, ha tålamod med henne. Vad jag förstått av många andra som är så pass unga föräldrar så vill föräldrarna bara skydda en. Det kan vara väldigt tufft att få barn i så tidig ålder, det kan blir jobbigare med skola, pengar och så vidare. Föräldrar har ju också ofta omedvetet förväntningar på sina barn när de går ut i livet och de kan tumlas om av vetskapen att ens barn är gravid. Men tycker också oftast att när de vant sig vid tanken så är barnbarnet välkommet. Visa henne att du verkligen tänkt igenom detta, prata om hur du ser på framtiden så ska du se att hon smälter det så småningom. 
  • Stövelkatten
    Saaajmon skrev 2012-01-02 13:39:52 följande:

Jag tycker du ska fastställa hur långt gången du är osv. hos MVC. Oftast när tester är negativa så beror det på att man har låga hormonnivåer eller att man är tidig i graviditeten. Men eftersom du plussat hemma så är det kanske svårt att veta hur du ligger? Jag tror att de tester som används hos BM, UM är ganska känsliga. Om inte annat så få du ett mer exakt datum och även se hur den lilla ligger till. Solig

Hur ska du göra med skola osv? Om du inte har något emot att jag frågar. Du beskriver själv att du har viljan osv, så jag blir nyfiken på din master plan. Glad
  • Saaajmon

Jag har en sådan tur att jag börjar 3e året till hösten. Då har vi praktik i nästan en hel termin antingen på hösten eller våren. Så jag tänkte att det var smartast och ta hösten som praktiktillfälle och.. att jag får vara ledig den terminen så att jag kan vara hemma med barnet och göra min praktik nästa höst 2013 då barnet går på dagis. Sedan att försöka plugga in så mycket som det går i sommar utav de kurserna som jag har på våren. Och sedan att jag är bara tvungen att gå på det viktigaste lektionerna som är de inviduella valen. Jag vet att de kommer bli tufft och måste planera i detalj för att de ska funka. Men på så sätt så kan jag ta studenten med alla andra i min klass :) 

Sedan beror det på om skolan acceptera detta. Men dem kan inte neka mig min skolgång :)  

• Sandra1983
    Novalina skrev 2011-12-31 02:48:15 följande:
    Jag tränar oxå mkt. Tränade som vanligt då jag va gravid med sonen till 2 mån innan bf, sen blev det mest lugnare yoga, promenader och cykelturer. Mådde toppen hela grav., och hade inte ont nånstans, mådde inte ens illa.

Började träna som vanligt sen igen då sonen va 6 v. Tränar ca 5-6 ggr/v, väldigt varierad träning, plus att jag cyklar mkt ute året om. Älskar verkligen att röra på mej, det ger så mkt positiva biprodukter!!

Denna v. har jag tränat tuffa spinningpass, afrodans och styrka t.ex, och cyklat några mil.

Vilka pass instruerar du i? är det din 1:a graviditet?
    Hej!
    Jag instruerar i Bodypump, spinning och yoga. Har dessutom egen häst som jag rider nästan varje dag. Min plan är också att köra på som vanligt till ca 2 mån innan bf (runt 20 aug) om allt fortsätter att kännas bra självklart. Skönt att höra att detta går att göra Skrattande! Just nu kör jag 3-4pass i veckan som instruktör + att jag rider då. Japp, det är min första graviditet. Är detta din andra?
  • Augustimamman
    Sandra1983 skrev 2012-01-02 14:05:13 följande:
    Hej!
    Jag instruerar i Bodypump, spinning och yoga. Har dessutom egen häst som jag rider nästan varje dag. Min plan är också att köra på som vanligt till ca 2 mån innan bf (runt 20 aug) om allt fortsätter att kännas bra självklart. Skönt att höra att detta går att göra Skrattande! Just nu kör jag 3-4pass i veckan som instruktör + att jag rider då. Japp, det är min första graviditet. Är detta din andra?
    Vad kul! Det är tre av de roligaste träningsformerna jag vet! :) Plus löpning då. Jag har varit nervös för att träna under graviditeten, vet egentligen inte varför, men nu blir jag grymt taggad! :)
    Saaajmon skrev 2012-01-02 14:02:05 följande:
    Jag har en sådan tur att jag börjar 3e året till hösten. Då har vi praktik i nästan en hel termin antingen på hösten eller våren. Så jag tänkte att det var smartast och ta hösten som praktiktillfälle och.. att jag får vara ledig den terminen så att jag kan vara hemma med barnet och göra min praktik nästa höst 2013 då barnet går på dagis. Sedan att försöka plugga in så mycket som det går i sommar utav de kurserna som jag har på våren. Och sedan att jag är bara tvungen att gå på det viktigaste lektionerna som är de inviduella valen. Jag vet att de kommer bli tufft och måste planera i detalj för att de ska funka. Men på så sätt så kan jag ta studenten med alla andra i min klass :) 

Sedan beror det på om skolan acceptera detta. Men dem kan inte neka mig min skolgång :)  
     Du verkar ha en bra plan! Glad Det är lätt att vara dömande som vuxen i en sådan här situation. Enligt normen "ska" man ju vänta med barn helst så länge som möjligt typ. Tror att om du visar de som kommer bli involverade i det här, dina föräldrar, skolan, mvc och så vidare, att du har en genomtänkt plan (den du beskriver) så inser de nog att du verkligen tänkt igenom detta. Det visar på mognad och motivation. 
    Tycker det är bra att du vill få skolan avslutad, det är viktigt att ha den med sig ut i livet sen.

Själv kommer jag också plugga eftersom jag går högskolan första året nu och visst kommer det bli tufft men jag tror att det finns fördelar också.
  • Liza1989

Jag har haft bruna flytningar till och från i två veckor nu. Någon annan som har det så?Strax innan de började var jag på ultraljud där man såg att hjärtat slog som det skulle.

Svar på tråden Augustibebis 2012