Inlägg från: DetGodaLivet |Visa alla inlägg
  • DetGodaLivet

Augustibebis 2012

Jag har varit hos BM igen. Andra kontrollen efter inskrivningen. Hon är rätt laid back, och jag med. Det här besöket tog väl kanske tio minuter.Jag mår bra och har inget direkt att fråga om. Hon kollade sockret och blodtrycket och mätte sf-mått. Det var typ det hela.

• DetGodaLivet
    Saftmedbulle skrev 2012-06-01 15:36:33 följande:
    Joo, det var ju meningen att det skulle vara lite komiskt.

Ha, ha... ja, det är en vanlig fördom att man får det för att man äter fel...  jag gillar inte ens sötsaker, så jag är verkligen inte en som skulle "skaffa mig" diabetes så att säga. Det händer en del gravida tydligen - det är ju därför man kollar värdena hos BM - det ingår i blodtesterna man gör och om det visar för högt får man genomgå glykosbelastning - vet en del tjejer på den här tråden som gjort det.
    Har läst att ca 1% har kvar sin diabetes efter förlossningen när det gäller graviddiabetes, så det är ju inte så mycket. Gäller att hålla ut och sköta sig bara... Men! Jag kan ju säga att jag fått mycket förståelse för de som har vanlig diabetes alltid. Jättejobbigt.

Ja gud ja. min syrra fick graviditetsdiabetes och hon är verkligen värsta hälofreaket. Dessutom är hennes sambo "vanlig" diabetiker så de äter liksom redan diabetesanpassat hela familjen redan sen innan.

Jag däremot är värsta sockergrisen som moffar kexchoklad till frulle om jag kommer åt. Har aldrig haft graviditetsdiabetes under någon av mina graviditeter.   
  • DetGodaLivet
    fru Elle skrev 2012-06-01 13:46:20 följande:
    Googlade jordgubbar och gravid och tydligen så tyckte inte livsmedelsverket att man skulle äta jordgubbar under graviditet  för några år sen. Vad jag förstod så var det när man hade börjat med något nytt besprutningsmedel, men nu ska det vara ok att äta det. Rekommendationerna har ändrats flera ggr, har varit olika under mina tre graviditeter. Men det är väl alltid bättre att välja ekologiskt, jag tänker inte avstå jordgubbar nu i sommar.
    Jordgubbar innehåller ofta extremt mycket bekämpningsmedel coh de riktlinjer som finns följs ofta inte, därför ska man vara lite försiktig med det.

Detsamma gäller för övrigt vindruvor. I båda fallen handlar det till viss del om mögelgifter som sugs upp av själva bäret dvs man kan inte skölja av dem.

Jag kommer inte att avstå jordgubbar men jag är väldigt restriktiv med att äta besprutad frukt över huvud taget och undviker det så långt det går både för egen och för barnens del.        
  • DetGodaLivet

För mig gör det varken till elelr från att ha min man/sambo med men för delaktighetens skulle känns det väl ändå naturligt att han är det. För mig personligen innebär det inget som helst stöd. Jag är inte intresserad av sällskap eller kontakt när jag har ont. Jag vill bara vara ifred.

• DetGodaLivet
    Sommaren12 skrev 2012-06-02 23:01:23 följande:
    Har aldrig sett att de säljer ekologiska jordgubbar! Inne i affären då eller? Köpet ju alltid av de som står utanför. Köpte säkert jättebrsprutade jordgubbar igår men fyyyy va smaskiga de var!!! :)

Inatt är jag chaffis åt folk på olika håll. Bland annat har jag lovat att hämta min far mot att bygga ett skötbord att ha på tvättmaskinen hihi ;)

Inne i affären i mycket välsorterade butiker kan det finnas undantagsvis. Annars är det självplock som gäller.

Jag odlar mina jordgubbar (som det mesta annat) själv. Har snart den första omgången mogna gubbar i växthuset.  
  • DetGodaLivet

Min BM tog inte heller HB senast trots att mitt är lågt. Hon förklarade det med att det finns ändå inget man gör åt det utom fortsätta knapra tabletterna och det låter väl rimligt på något vis.

De tar inte heller vikt varje gång om man inte har något särskilt problem med det. Inte proteintestet om blodtrycket är OK. Däremot blodsocker men bara glukosbelastning om man har ett socker över visss siffra. Sf-mått tar det, men inte hjärtsljud om manm inte särksilt ber om det.

Så nej, inte mycket som rutintestas här heller varje gång. Men jag antar att man kan få alla de där testerna gjorda om man önskar det.

• DetGodaLivet
    Sommaren12 skrev 2012-06-06 11:47:44 följande:
    Jag tycker vi har köpt mycket kläder men när jag gick igenom insåg jag att jag köpt kanske FEL kläder?
    Har bara en enda kortarmad body i stl 56, sen är resten pyjamaser och sparkdräkter och två par byxor. I stl 50 har jag bara en body haha. Fast det är kanske för att jag fått för mig att jag ska få en gigantisk bebis som jag inte köpt nåt i 50. Resten av kläderna är i stl 62 och 6-12 månader.
    Vill inte lägga mer pengar på kläder nu så ska gå igenom en gång till och SKRIVA upp vad som behövs så jag inte får för mig att köpa mer lustiga grejer. :) Får bli basplagg resten. Jag faller ju som en fura för alla fina grejer med lustiga mönster och så, kommer inte ha nånting som funkar ihop sen hehe. Tyst 

Sådär är jag också...hade köpt typ 20 par brallor och 5 bodys i 62 upptäckte jkag. Blir ju lätt så när man småhandlar här och där o bara går på känn. 

Till mina äldre barn händer det ofta att de har sjuka överskott på tröjor men för lite byxor eftersom "t-shirts med lustiga mönster" är det jag köper helst.
  • DetGodaLivet

Själv har jag ont i en axel, nån muskelfästeinflammation eller nåt? Skulle behöva ha sådan där gel, men det får man inte ta som gravid. Man blir jäkligt nedstämd över att ha ont även om det inte är vrålont.- Det där malande liksom...att det aldrig ger sig. Tror det blir värre av att jag sover så ensidigt.

• DetGodaLivet
    Gadget skrev 2012-06-08 10:18:24 följande:
    Jag sa i början av graviditeten att jag vore glad om jag inte gick över 80 sträcket. Det innebär för mig +16 kg vilket ju är överkanten av de "normala" 10-16 kg. Men nu med 8 veckor kvar är det bara 3 kg dit så det känns som om det spricker. 
    Jag tyckte det kändes stort att komma in på 70 kg, men nu bryr jag mig inte faktiskt utan väger mig mest bara för att jag tycker det är intressant att följa min "kurva". Det får bli som det blir.
    Tycker även jag läst om så många som säger precis som du NiniMe att med första barnet åt de så mycket skit mot andra barnet och ändå går de upp lika mycket. Så det verkar inte nödvändigtvis bero på hur man lever utan mycket är nog genetiskt. Sen ska man kanske inte gömma sig bakom det och därför äta hur mycket skit som helst, men ja... Lagom och inte noja sig så mycket.

Vi har sista tiden haft så himla mycket skräp här hemma och jag har också bakat endel. Så det känns som om jag skulle behöva en liten sockeravgiftning och lite nya vanor - typ ta en kopp te på kvällen istället för att börja gräva i skåpen efter godis och kex. Jag tänkte ju dessutom försöka följa min BMs råd att slopa snabba kolhydrater fr.o.m. v 36 vilket skulle vara bra för någon hormonproduktion som påverkade förlossning och amning så det är väl lika bra att börja trappa ner nu. Men inte alltid så lätt. Särskilt inte med en man som är smal som en sticka (vilket han förvisso inte heller är lycklig över) oavsett vad han äter och som därmed köper hem och äter massor av onyttigt ibland.
    Jag har skaffat mig otroligt dåliga vanor jag...fikar och äter godis varje dag. Brukar inte gå upp så fruktat mycket under graviditeten och har inte gjort det nu heller (ligger på +7 hittills) men hade en del övervikt innan så jag behöver ju verkligen inte släpa på mig nya dåliga vanor.
Svar på tråden Augustibebis 2012