A R skrev 2012-07-22 19:10:46 följande:
Katten, stort grattis till din lilla tjej! Det har varit så spännande att följa dig och vad skönt att det satte igång av sig själv.
Any, grattis till dina två små! Vad skönt att ni slipper neo.
Jag är lite avundsjuk på er som har fått era små hjärtan.
Fler frågar om när man ska åka in, hur värkarna känns och hur ofta de ska komma. Jag har fött två barn och med första gick vattnet och värkarbetet satte igång strax efter, ungen tvekan om att det var dags. Täta värkar som gjorde rejält ont. Inför andra förlossningen kände jag att det här har jag ju koll på men, men... Hade mycket sammandragningar/förvärkar och kan inte säga att jag vet när förlossningen verkligen satte igång. När vi åkte in hade jag 7-10min mellan värkarna och var öppen ett par cm. Fick lite tätare värkar, ca 5 min mellan men de blev aldrig tätare än så fram till krystvärkarna som kom i samband med att de fick ta hål på fosterhinnan för vattnet hade inte gått. Ett par tre krystvärkar och så var han ute. Från det att vi kom in så tog det ca 4 timmar.
Får se om det blir en tredje variant denna gång :)
Tycker att det är viktigt att man går på sin egen känsla och när man känner att de kan erbjuda något som man saknar hemma, stöd, smärtlindring eller bara känslan av trygghet. Alla förlossningar är så olika och hade jag väntat till tre minuter mellan värkarna hade jag fått föda hemma.
Senaste barnet så åkte vi in nästan direkt efter att jag fått värkar. Vi for hemifrån kanske en halvtimme efter att jag ens börjat ana svagt att något var på G. Eftersom första förlossningen gått snabbt ville vi inte chansa. Bättre att bli hemskickad än att föda i hallen.
Var öppen 10 cm när vi kom in, sonen född 2 h senare.
Kommer definitivt hellre åka in på falskt alarm än sitta hemma och vänta. Några tre minuter mellan värkarna tror jag inte jag hade när vi åkte.