Inlägg från: DetGodaLivet |Visa alla inlägg
  • DetGodaLivet

Augustibebis 2012

Vaknade vid 6-tiden o kunde inte somna om. Kommer vara skittrött idag. Men det är som det är. Man sover jäkligt konstigt som gravid. Brukar tycka det är skönt att gå o lägga mig men nu drar jag mig för det för att det är så sablarns obekvämt och känns olustigt på något sätt. :( Tur man är ledig i alla fall.

• DetGodaLivet
    Stövelkatten skrev 2012-07-21 18:39:20 följande:
    Ok, vi verkar vara på G! Ordentligt starka värkar men än så länge lång tid emellan; 6-7 min. Vilket är lite roligt eftersom förvärkarna alltid kommit ganska tätt.

Nu hoppas jag bara det inte stannar av igen. Men det är stor skillnad på smärtan; vid förvärkarna var det mer själva sammandragningen som gjorde ont, och nu är gör det ont i intervaller i ryggslutet och mensmagen.

Hejja Hejja! Jag håller tummarna för att du fortsätter ha ont! (Hur ofta är det en positiv sak att säga??Cool)
  • DetGodaLivet
    mammsen skrev 2012-07-21 20:44:14 följande:
    Tedsy - Det är klart att barn kan födas med höga apgarpoäng trots dropp just som barn utan kan födas med låga men kika på socialstyrelsens sammanfattning av alla födda barn förra året (eller ett annat år) så framkommer det ganska stor skillnad svart på vitt när det gäller apgarpoäng i genomsnitt av barn som förlösts med värkstimulerande eller eda mot de som föds utan.. Hur upplevde du att dina värkar blev av det värkstimulerande droppet? Fick du pauser så du och barnet han återhämta er osv? För för de flesta är det ju inte så.. Det kan ju vara en förklaring isåfall :) Vår förlossningsvård har fått mycket kritik av våra grannländer (främst danmark) och när det gäller värkstimulerande dropp, avnavling och sjukhusmiljö mm så ligger vi efter både danmark och norge m.fl Om du går till bibloteket och lånar "jordemodern" kan du läsa vad landets barnmorskor tycker om förlossningsvården i deras fackföreningstidning.. Många skriver arga insändare och förklarar varför de väljer att söka jobb hos våra grannländer, många är arga och upprörda över att det är läkare och läkarvård som tar över deras patienter och att de inte får lov att sköta och vårda sina gravida, födande kvinnor så som de lärt sig är bäst.. Barnmorskor som tvingas göra saker på "rutin" som de är helt emot osv.. Tycker det är en tidning du borde läsa några sidor av! För mer utbildade åsikter och ärligare åsikter än så får du inte! Till skillnad från 2004 så har fler kvinnor möjlighet att dela sina erfarenheter och samla viktigare information på nätet osv.. Det finns helt enkelt mer information och den är lättare att ta del av än vad det fanns då och då blir det annorlunda.

Jag fick värkstimulerande dropp med min förstfödde då EDA:n fick värkarbetet att avstanna. Tycker inte att det blev något bra värlarbete av det, jag hade ont hela tiden utan pauser och kände samtidigt inte när jag skulle krysta. Var nära att barnet fick förlösas med sugklocka trots att början på förlossningen gått snabbt och bra.

Hade dessutom antagligen inte ens behövt EDA pga att det gick så snabbt. Fick vänta på edan och när de sedan kollade hur mycket jag var öppen sa de att de inte velat ge om de hade vetat det. Nä... kan definitivt inte rekommendera det. Hade en bättre och mer smärtfri förlossning andra gången med bara lustgas .
  • DetGodaLivet
    A R skrev 2012-07-22 19:10:46 följande:
    Katten, stort grattis till din lilla tjej! Det har varit så spännande att följa dig och vad skönt att det satte igång av sig själv.

Any, grattis till dina två små! Vad skönt att ni slipper neo.
    Jag är lite avundsjuk på er som har fått era små hjärtan.

Fler frågar om när man ska åka in, hur värkarna känns och hur ofta de ska komma. Jag har fött två barn och med första gick vattnet och värkarbetet satte igång strax efter, ungen tvekan om att det var dags. Täta värkar som gjorde rejält ont. Inför andra förlossningen kände jag att det här har jag ju koll på men, men... Hade mycket sammandragningar/förvärkar och kan inte säga att jag vet när förlossningen verkligen satte igång. När vi åkte in hade jag 7-10min mellan värkarna och var öppen ett par cm. Fick lite tätare värkar, ca 5 min mellan men de blev aldrig tätare än så fram till krystvärkarna som kom i samband med att de fick ta hål på fosterhinnan för vattnet hade inte gått. Ett par tre krystvärkar och så var han ute. Från det att vi kom in så tog det ca 4 timmar.

Får se om det blir en tredje variant denna gång :)
    Tycker att det är viktigt att man går på sin egen känsla och när man känner att de kan erbjuda något som man saknar hemma, stöd, smärtlindring eller bara känslan av trygghet. Alla förlossningar är så olika och hade jag väntat till tre minuter mellan värkarna hade jag fått föda hemma.

Senaste barnet så åkte vi in nästan direkt efter att jag fått värkar. Vi for hemifrån kanske en halvtimme efter att jag ens börjat ana svagt att något var på G. Eftersom första förlossningen gått snabbt ville vi inte chansa. Bättre att bli hemskickad än att föda i hallen. 

Var öppen 10 cm när vi kom in, sonen född 2 h senare.

Kommer definitivt hellre åka in på falskt alarm än sitta hemma och vänta. Några tre minuter mellan värkarna tror jag inte jag hade när vi åkte.
  • DetGodaLivet

Uj här går det undan i tråden. Hänger inte med riktigt och får nog läsa tillbaka lite.

Ang. salvor o tvålar mm så är jag en sådan där ekomupp som helst undviker onödiga kemikalier bäst det går. Använder framför allt vatten till rumptvätt och olja om det behövs för att återinfetta. Tex ekologisk kallpressad rapsolja (från mataffären alltså). Tvål använder jag bara i nödfall och puder inte alls. Våtservetter endast i skötväskan ej hemma.

Till bröstvårtorna är purelan (rent ullfett) mitt förstahandsval och weledas babysortiment om någon rumpsalva behövs, men den här gången håller jag på att koka egen istället.  

Är själv allergiker och har eksem o har fått lära mig av mina hudläkare att det (förutom de medicinska salvorna) är bäst att låta huden vara ifred så mycket som mäöjligt, varken tvätta, tvåla eller smörja mer än vad som behövs. Mycket av det vi har fått lära oss är "hygien" är egentligen ganska ohygieniskt då vi tävttar bort hudens o hårets naturliga rengörande system.     

• DetGodaLivet

Jag har också samlat gratispaket så vi har 8 paket blöjor varav 4 ettopr o 4 med hälften ettor o hälften tvåor. Ska beställa Liberoväskan också (den får man på BB i vissa län men ej hos oss), där är det ett sådant 1&2-palet med vill jag minnas.

Sedan ska vi svänga över till tygblöjorna så snabbt som möjligt, men i allra första storleken är det enklare med engångs.

• DetGodaLivet
    Kampis skrev 2012-07-29 20:44:33 följande:

Man biter ihop, andas genom smärtan, gråter en skvätt och håller ut några dagar tills det inte gör ont längre :D

Jag minns med ettan att jag fick bita mig i handen när han skulle hugga tag den första tiden när det var som värst, för att liksom övertrumfa och dölja den andra smärtan. Han var en rätt dålig ammare i början, med tvåpan var det inte lika mycket problem.

Men de fåtal veckorna det handlar om i inkörningstid är SÅ värt det mot allt man får tillbaka.     
  • DetGodaLivet

Grattis till alla er som fått eller är på gång.

Själv är jag rätt less på livet, de sista veckorna är banne mig inget roliga, och orkar inte skriva här så mycket heller fast jag läser varje dag.

Mina tidigare barn är födda 2 resp 1 vecka över tiden så har inga direkta förhoppningar om att få för tidigt heller. BF 16:e augusti, fattar inte hur man ska orka.     

Svar på tråden Augustibebis 2012