Inlägg från: DetGodaLivet |Visa alla inlägg
  • DetGodaLivet

Augustibebis 2012

Fast jag vägde 85 innan grav. och 92 nu så jag kommer nog kvala in i hundrakilosklubben jag med innan detta är över.

Vägde 65 på inskrivningen när jag väntade senaste barnet (6 år sen) så det har fanimej gårtt utför här. Men hoppas att alla barnvagnspromenader ska ta lite. Gick upp mycket i vikt när jag började pendla till jobb på annan ort och mycket av vardagsmotionen försvann. Gillar egentligen att promenera och cykla men svårt att hitta tiden.

• DetGodaLivet

Väger mig inte heller hos BM, de tog en inskrivningvikt genom att fråga om man visste vad man vägde, annars kunde man väga mig där.

Hade de erbjudit fler vägningar vid senare besök ahde jag tackat nej. Ser faktiskt inte vad det har med bebisen att göra och min allmänna hälsa är jag inte särskilt intresserad av att diskutera med en vilt främmande människa heller utom det som direkt rör bebisen.

Brukar inte väga mig regelbundet hemma heller då jag tycker att det lägger fokus på fel saker.  Ger mig personligen ingenting positivt utan mest stressande. Brukar väga mig på badhuset då och då för att ha mer långsiktig koll.    

• DetGodaLivet
    Sommaren12 skrev 2012-06-08 19:05:44 följande:
    Förresten, det räcker att tvätta kläderna en gång va? Vad använder ni för tvättmedel ni med barn? Nån extra skonsam eller så? Eller spelar det ingen roll?

Beror på vad och varför du tvättar. Ev smuts eller baciller från saker kläderna kan ha kommit i kontakt med går bort i en tvätt. De kemikalier som  kläderna behandlats med vid odling, färgning och iböand även för att de inte ska skrynkla sig vid transport/upphängning mm. går inte bort på en tvätt men man får ju bort en del i alla fall. Jag brukar tvätta begagnade kläder och ekologiska+ökotex100 märkta kläder en gång men andra nya babykläder och textilier ett par gånger.

Använder parfynfritt tvättmedel och ytterst lite eller inget sköljmedel. Har själv allergier och exem så det gäller allt vi tvättar.  
  • DetGodaLivet
    bez imena skrev 2012-06-10 20:45:41 följande:
    kan tyvärr inte svara hur det är efter sex, det existerar inte sen månad tre!!!!?? Alltså är jag ensam om det? Det gör för ont helt enkelt, grymt irriterande...

Känns som bebis börjat med kullerbyttor fler ggr / dag. Han vaknade ett tag efter mig imorse, orolig var man när det var helt still så länge i magen..
    Samma här, ingen lust med sådant. Eller lust har jag väl ibland men det känns för bökigt, känner mig som strandad val och blir svullen och irriterad i underlivet av sex nu så det får vänta. Sånt är ju livet ibland, ingen big deal för min del. Ordnar det hellre själv i så fall. 
  • DetGodaLivet
    LiJon skrev 2012-06-10 21:31:44 följande:
    Skönt att se att vi inte är de enda som har det lite torftigt i sänghalmen, haha! Och att det inte bara är min karl som inte är lika intresserad längre. Är också rädd för att det ska vara lika i höst, man lär väl inte känna sig mer attraktiv under de första månaderna kan jag tänka mig... Vill känna mig smidigare, sexigare och fit for fight! ;) Men man kanske inte kan räkna med att det blir som förut heller? Eller vad säger ni som redan har barn?

Lika bra som förut blir det, men inte lika ofta. Tycker sex blir bättre o bättre ju mer man lär känna varandra och det väger väl kanske upp att man inte är lika hot längre.

Men fördelen med att vara gravid med andra eller tredje barnet är ju att man inte oroar sig lika mycket för huir det ska bli efterom man liksom har gjort samma grej förut,. och whatever som kan bli förändrat har redan blivit det. Så det känns inte som nånn stress att ha sexpaus.  
  • DetGodaLivet
    godisbit skrev 2012-06-11 16:10:41 följande:
    En fråga...

Jag har handlat en del bebiskläder på tradera, dels blir det billigare och dels kan man hitta saker som är lite roligare än i vanliga butiker. Har aldrig haft problem med traderasäljare tidigare, men nu är det en säljare som gör mig lite fundersam. Jag vann en auktion på 50:- och satte in det och porto (40 till säljaren. Sen fick jag ett mail om att kläderna är postade, men att portot gick på mer än beräknat (84:- istf 40 och att säljaren har lagt ut detta och vill att jag ska sätta in mellanskillnaden. Jag tycker det känns knasigt lite hur jag än gör! När jag budade på auktionen la jag mitt maxbud på 60:- för jag tyckte att totalt 100:- var min absoluta  gräns för vad jag ville betala för auktionen. Nu var det bara jag som budade så auktionen gick för utropspriset 50:-... Så om jag nu ska betala in mer porto så kommer hela kalaset att gå på mer än jag varit beredd att ge och dessutom tycker jag det är konstigt att inte säljaren tar kontakt INNAN sakerna skickas så att jag kan svara om jag är beredd att betala mellanskillnaden! Det är ju trots allt nästan 50% mer som säljaren vill ha nu... Även om det inte är några jättebelopp så tycker jag rent principiellt inte att man gör så. På en loppis går ju bebiskläder för nästan ingenting (det är inga superpopulära märken det är tal om) och även om nypriset är högre så är det ju faktiskt begagnade kläder det handlar om.... Jag kan förstå att säljaren inte tycker det är kul att få 6:- för plaggen om personen själv ska täcka det dyrare portot, men det är väl ändå säljarens sak att kolla upp faktiska portot?

Hur hade ni resonerat? 

Det tycker jag säljaren får stå för själv i så fall. Det finns ju billigare fraktalternativ tex. schenker som hon hade kunnat ta istället när hon insåg att hon felberäknat portot.
  • DetGodaLivet

Förra gången fick jag ett runt brännm'rke mitt på magen för att jag gått för nära en kastrull eller vad det nu var...ja det är ju tur man har några lager emellan i alla fall. Glömmer helt bort magen ibland, särskilt eftersom jag fortfarande känner mig smidig i övrigt.

• DetGodaLivet

Har precis köpt en bellybandit begagnat, den ekologiska varianten. Tänkte att det kan vara värt att testa i alla fall. Gillar att bära klänning och tunikor och då finns det ju ingen linning som håller in, och trist att se gravid ut halva hösten innan magen gått tillbaka ordentligt.

Funkar den inte för mig kan jag nog sälja den vidare för samma pris.   

• DetGodaLivet

För oss är inte heller dopfrågan svår. Vi är båda ateister och eniga i att om barnet vill tillhöra ett religiöst samfund, ett politiskt parti eller något annat sådant då får de välja det själva när de är stora nog. Vi kommer inte att göra den typen av val åt våra barn.

Tycker inte det är en särskilt mysig tradition heller, de dop ja varit på har alla varit rätt stela särskilt den kydkliga biten. Så det är definitivt inget jag saknar.

• DetGodaLivet

Jag har inte valt ut några kläder till BB-väskan ännu. Men antagligen blir det något begagnat i alla fall, de plaggen är mjukast och mest garranterat fria från kemikalier. Blir nog några omlottbydys och tunna mjuka byxor till det, + liten hjälmmössa. Har en kabelstickad grå overall liknande den översta på Sasses bild i strl som kommer användas om ytterplagg behövs vid hemfärd. Kommer inte köpa någon särskild overall i 50/56 för gissningsvis är det varmt då ännu o annars gör det inget med lite för stort.

Själv tänker jag ta med mig ett par supermjuka svarta trikåknickers med bred mudd som INTE är mammabyxor (känns av någon anledning bäst, även om de ser ut och passar lika bra som mammabyxor) och en röd amningströja med kort ärm, en storlek större än jag brukar ha. Blir väl något mer kanske  men det har jag tänkt ut hittills i alla fall.

Sedan har jag köpt en sådan där snuttetrasa med ett djurhuvud på...finns massa fina varianter men tyvärr är de flesta inte eko o det vill jag inte att mitt barn ska ta i munnen...men efter mycket letande hittade jag en ekologisk variant.  Den tänkte jag får följa med till BB också.    

Svar på tråden Augustibebis 2012