Inlägg från: DetGodaLivet |Visa alla inlägg
  • DetGodaLivet

Augustibebis 2012

Sessan 84 skrev 2012-05-04 20:56:01 följande:
    Hej allesammans

Hoppar in med en liten fråga...
    Jag har haft tandvärk i veckan som gjort fruktansvärt ont och då varit "tvungen" att ta Alvedon. Men nu har jag insett att inte bebisen rör sig lika mycket när jag tagit Alvedon, någon mer som tänkt på det? Eller som vet något om hur Alvedon påverkar bebisen? Det SKA ju inte vara skadligt men det känns inte bra...

Jag tar alvedon eller tom. citodon ibland mot migrän och upplever också att bebis blir slöare av det, men det ska inte ha långvariga effekter. Det är ju beprövade mediciner som funnits länge. Men tar det inte i onödan.
  • DetGodaLivet

Idag har jag varit på kvartersloppis hela förmiddagen. Hittade en söt gunghäst som bebban ska få, och en del babykläder + två amningströjor och mycket annat. Helnöjd!

Lite bilder finns i bloggen:      

http://regnavdagar.blogspot.se/2012/05/kvartersloppis.html 

Sedan har jag kämpat vidare med ett gigantiskt jordgubbsland som jag tvingade sambon att snicka en ram till förra helgen. Fattade bara inte att det skulle ta så sjuuukt lång tid att fylla den med jord. *sucka*  

• DetGodaLivet
    fransyskan skrev 2012-05-06 18:40:34 följande:
    Hoppas allt går bra!

Jag fick just reda på att vi med stor sannolikhet får en rest-skatt att betala på motsvarande ca 50,000 kr i höst. Ett sånt där tillfälle då det känns bra att vi alltid haft tur och möjlighet nog att spara undan pengar...

Sedan så fick vi en freecyclad barnstol (www.homeprivilege.com/chaise-haute-pliante-bl...). Ena skruven till sisten satt konstigt dock och maken satt och svor en kvart medans han skruvade och höll på. Jag la en kudde över magen med motivationen att det inte kan vara bra för barnet att lyssna på sådant språk :D

Nu ser stolen i alla fall fin och stabil ut!

Jättefin stol! Jag vill nog ha en stokke tripptrapp...ska åka till överskottscentralen som tar emot och säljer vidare möbler från kommunal verksamhet, de brukar alltid ha. Är väl tidigt ännu men kan vara lika bra att hålla span.
  • DetGodaLivet
    anneh skrev 2012-05-07 18:46:30 följande:
    Hur har ni tänkt göra? Ska ni ha bebisen i samma rum som er, eller får h*n eget rum från början?
    Vårt rum första året. Finns inte på kartan att stoppa bebis i eget rum som nyfödd, det är inte förenligt med min syn på spädbarns behov av närhet/anknytning med föräldern. Dessutom hemskt opraktiskt men det är ju en bisak i sammanhanget egentligen. Så tänker jag.
  • DetGodaLivet

Jag har haft tygblöjor till ett barn och pappesblöjor till ett barn. Tygblöjor är mer jobb men billigare och fräschare (särskilt om man har egen soptunna). Pappersblöjor är dyrare och lite äckligt att lagra bajs men mindre jobb med dem.

Kommer att använda mestadels tygblöjor den här gången.   

• DetGodaLivet
    Bubbs skrev 2012-05-07 20:44:11 följande:
    Okej, är det något speciellt märke på blöjorna som du rekommenderar? :) Det finns ju hur många som helst, i både märken och modeller.

Nej tvärtom rekommenderar jag att man håller öppet för många alternativ för då  är det lättare att göra ett bra kap begagnat. Men själv gillar jag vikblöjor eller formsydda (tex imsevimse flanell) med pul-byxa (teex imsevimse eller diaperaps) eller ullbyxa.

Själva blöjorna blir bara bättre och bättre ju mer man tvättar dem medan det vattentäta skiktet i byxan slits för var tvätt. Med vikblöjor ekller formsydda så byter man inte ytterbyxan vid varje blöjbyte. Därför går det åt färre byxor och de slits mindre.

Allt-i-ett tygblöjor och pocketblöjor måste man tvätta hela efter varje blöjbyte så då går det åt fler och de slits snabbare. Allt-i-ett är svåra att variera och torkar långsamt. Ser inte många fördelar med dem.

I tygblöjan skla du ha ett rispapper som bajset fastnar på så att du kan spola ner det i toaletten. Finns också olika inlägg man kan ha i för att förbättra uppsugningsförmågan.   

Här finns ett bra basutbud av tygblöjor och tillbehör tycker jag  http://www.minimundus.se/ men kolla om du kan hitta framför allt blöjorna begagnat de är absolut inte sämre än nya. Ska man köpa något nyt är det byxorna.

En riktig lågprisblöja är kinesiska pocketblöjan Babyland som går attbeställa direkt från Kina för ca 25 kr/st. Se upp för svenska annonser på sådana då det finns folk som köper in dem och säljer vidare för mångdubbla priser på tex. Tradera. Det är inte svårare att köpa dem själv från Kina än på Tradera och dessutom är det fraktfritt från Kin men på Tradera får du betala frakt från den som importerat dem så det är en ren förlustaffär.   

Dessa är ingen superkvalitet sägs det men helt OK att dryga ut med om man vill ha pocket.     

Mycker begagnatannonser för tygblöjor brukar finnas på http://www.sjalbarn.se/ 

• DetGodaLivet
    Sommaren12 skrev 2012-05-08 20:59:30 följande:
    Vet inte men är det inte den som en del är missnöjda för barnet växer ur den snabbare än i andra? Inte helt säker dock. Vi har köpt en Maxi-Cosi Cabriofix. 

Nej Logico S är ju jättestor, större än cabiofix tror jag (men också tyngre). Det är nog Brios babyskydd du tänker på.
  • DetGodaLivet
    lovisen01 skrev 2012-05-09 10:10:10 följande:
    Förresten, är det någon som vet var man kan köpa sånt underlägg som man kan ha i skötväskan? Köpte en vanliga väska som skötväska, men behöver nåt som bebisen kan ligga på när man byter blöja.
    Tror det finns på de flesta barnvagns/barnprylsaffärer typ babyproffsen. Jag köpte ett löst från "färg form" (ni vet de där som gör inredningsgrejjer och barnsaker i olika färger med vita moln på).
  • DetGodaLivet
    Randiga Rut skrev 2012-05-10 14:43:48 följande:
    Ang. försäkringar så har jag tecknat sju gratisvarianter! ;) Det är framförallt ers. vid olycksfall för mig som blir riktigt hög, man får ju ers. från alla bolag vid personskador! Om vi ska ha ngn. betalvariant så blir det helt klart T-H eller If, troligen T-H. Ni som har tecknat deras väntabarn, kom ihåg att teckna barnförsäkringen asap ändå!! Iaf. T-Hs barnförsäkring e gratis för barnets 6 första mån. så man betalar inte dubbelt.

Angelica1991: Hoppas verkligen att liten stannar kvar i magen. Lycka till!!
    Det är samma sak hos länsförsäkringar (vi har barnen färs'krade där d¨å vi är helkunder hos LF och har bra vilkor). Man får igen hela premien som man betalat i gravidförsäkring när man tecknar en barnförsäkring sedan, och eftersom vi vet att vi ändå kommer göra det är ju gravidförsäkringen mer eller mindre "gratis" då.
  • DetGodaLivet

Jag har inga problem att orka med mitt jobb alls, tack och lov. Fritiden är det värre med...kör skottkärror flla emd jord fram tills nio på kvällarna... Skönt att det regnat idag så man får ett break. Har suttit inne coh planterat om basilika.

Svar på tråden Augustibebis 2012