Tesdy skrev 2012-08-02 17:31:57 följande:
Angående igångsättning så är det inte alla som får värlstimulerande medel! Jag fick nämligen inget utan två omgångar med gellen, sen nattdos för att sova. Dom tog hinnorna vid tio tiden sen körde det igång. Dom hade funderingar på värlstimulerande men då jag hade så kraftiga värkar i mig själv så slapp jag det.
Men skulle jag få välja en gång till mellan att starta själv eller bli igångsatt så hade jag alla gånger valt att starta själv. Läkaren "varnade" mig att det är jobbigare med en uppstart men eftersom Theo smuttade runt rejält så vågade jag inte chansa att han skulle stanna kvar med huvudet ner!
Jag fick varken värkstimulerande dropp eller gel för att sätta igång utan det räckte med endast att de tog ¨hål på hinnorna. Jag var mogen och öppen en del när de gjorde det så inget mer behövdes.
Men det gjorde ändå att förlossningen blev mer intensiv än vid ett naturligt förlopp, den kom ju liksom inte igång själv utan gick från 0 till 100 och då fick jag inga pauser mellan värkarna.
Sedan tog jag EDA pga smärtan och då fick ajg däremot värkstimulerande dropp eftersom förlossningsarbetet stannade av.
En helt OK förlossning men har verklgien inget positivt att säga om vare sig igångsättning eller EDA. Måste man så måste man men kan manklara sig utan är det nog att föredra tänker jag.