Inlägg från: DetGodaLivet |Visa alla inlägg
  • DetGodaLivet

Augustibebis 2012

Alltså... gällande det här med känningar innan så tycker jag inte ni som ej känner något ska ta det som ett tecken på att det nödvändigtvis behöver dröja lång tid.

Min förra graviditet hade jag inga känningar alls om att förlossningen var på G. Ingen slempropp, inga sammandragningar eller förv'ärkar som jag kände av osv. 

Började känna en lätt "mensvärk" vid klockan sex på morgonen, som smabbt övergick i vrålont och sedan åkte vi in vid sjutiden (kanske var hal åtta när vi väl var inne o undersökningen gjordes). Då var jag öppen 10 cm Så det kan ju hända mycket utan att man märker det.

• DetGodaLivet
    Kampis skrev 2012-08-01 09:29:47 följande:
    hahha köpte just en vinteroverall till bebisen i storlek 68, tänkt som så att i slutet på vintern lär den ju vilja sitta i snön (om det finns nån) och köpte en Villervalla nästan helt ny för 200 kr :O
    Ja det har jag med gjort, även om man vill förtränga det nu så har vi ju vinter fram till mars-april i det här landet.

Jag gjorde för övrigt samm storleksbedömnuing som du och köpte en Villervalla 68, de är ganska rymliga så det bör räcka. Har jag räknat fel så får jag nog igen mina pengar. Köpte den ny på 70% rea.    
  • DetGodaLivet
    Sommaren12 skrev 2012-08-01 14:12:11 följande:
    Förresten, DetGodaLivet, du som brukar ha sån bra koll. Vet du nån bra nätbutik med kläder/inredning för barn som har ordentlig rea? Du hade ju fyndat nåt villervalla billigt tex.

Nej jag har försökt hålla lite "köpstopp" nu på sistone så jag har dålig koll på nätreorna. Men det finns en tråd här på FL nånstans som heter något med "reor på nätet" som brukar uppdateras flitigt och kan vara värd att kolla in.

Det enda jag reahandlat i år är lite på Blingo när de hade 70% (men den är över nu) och Meandi när de hade 50 och 70. Villervallan hittade jag på en fysisk butik här i stan som hade 70% på ytterplagg, och så på villlervallaoutlet i Göteborg där de alltid har nedsatt pris..  

Polarn o pyret har ta-3-betala-för-2 på reapriset nu men vet inte om det gäller nätet också.    
  • DetGodaLivet
    Ellenbmt skrev 2012-08-02 12:33:19 följande:
    Ni som pratar igångsättning, har ni gått över eller har ni ovanligt höga sf mått? Eller varför vill ni ha igångsättning? Jag har fått för mig att det är jobbigare förlossningar om man sätts igång? Kanske inte alls är så?
    Jag hade gärna tryckt ut ungen idag, men har en känsla av att sålänge jag går å väntar så kommer den stanna där!

Min mage har sjunkit till knäna känns det som. Tidigare låg brösten på magen, men sedan igår så hänger dom fritt igen, magen ser mindre ut och jag kan verkligen inte ha linnen å sånt längre för magen är nedanför.... Känns som om den sjunker mer så går jag snart på den ;)

Jag blev igångsatt med ettan pga att han började få för lite fostervatten kvar (var nästa 2 v över tiden då). Det var ingen fasansfull förlossning på något sätt men den spontana jag hade med tvåan var bättre.

Med ettan hade jag inga pauser mellan värkarna alls utan konstans smärta hela tiden vilket visst kan vara en konsekvens ibland. Så det är jun inget att rekommendera om det ej är nödvändigt.    
  • DetGodaLivet
    Sommaren12 skrev 2012-08-02 16:41:10 följande:
    Jay84: Har inte provat den men spontant känns det som NEJ till Ikea-symaskinen. Om knappt deras möbler håller ihop, hur ska då en symaskin funka? Jag fick en Singer Tradition 2259 i Morsdagspresent. Kostar 1340 kr med frakt på Tretti.se. Den har inga superfinesser men tycker den är enkel och jättebra för det jag hittills använt den till. Ganska billigt tycker jag. Jag är inte heller nån sömmerska. Men trött på att lägga upp gardiner med kassa klisterband. Bra att ha ibland helt enkelt och nu när jag sytt påslakan har jag fått blodad tand och vill sy massa saker haha!

Jag tror det är den jag har med, har haft IKEA:s men lämnade tillbaka den för att den var så dålig (höll ej trådspänningen).

Singern är ju väldigt bra för det priset tycker jag, framför allt att den kan sy stretch-sömmar vilket nästa är ett måste om man vill kunna sy i trikå.    
  • DetGodaLivet
    Tesdy skrev 2012-08-02 17:31:57 följande:
    Angående igångsättning så är det inte alla som får värlstimulerande medel! Jag fick nämligen inget utan två omgångar med gellen, sen nattdos för att sova. Dom tog hinnorna vid tio tiden sen körde det igång. Dom hade funderingar på värlstimulerande men då jag hade så kraftiga värkar i mig själv så slapp jag det.
    Men skulle jag få välja en gång till mellan att starta själv eller bli igångsatt så hade jag alla gånger valt att starta själv. Läkaren "varnade" mig att det är jobbigare med en uppstart men eftersom Theo smuttade runt rejält så vågade jag inte chansa att han skulle stanna kvar med huvudet ner!
    Jag fick varken värkstimulerande dropp eller gel för att sätta igång utan det räckte med endast att de tog ¨hål på hinnorna. Jag var mogen och öppen en del när de gjorde det så inget mer behövdes.

Men det gjorde ändå att förlossningen blev mer intensiv än vid ett naturligt förlopp, den kom ju liksom inte igång själv utan gick från 0 till 100 och då fick jag inga pauser mellan värkarna.

Sedan tog jag EDA pga smärtan och då fick ajg däremot värkstimulerande dropp eftersom förlossningsarbetet stannade av.

En helt OK förlossning men har verklgien inget positivt att säga om vare sig igångsättning eller EDA. Måste man så måste man men kan manklara sig utan är det nog att föredra tänker jag.
  • DetGodaLivet
    fru Elle skrev 2012-08-02 19:41:28 följande:
    Vill gärna slippa värkstimulerande då kroppen har fixat förlossningarna så smidigt tidigare. Har visserligen haft intensiva och kraftfulla värkar vid mina förlossningar, men fullt hanterbara och har klarat mig utan värkstimulerande eller bedövning. Så hoppas kroppen är mogen för igångsättning så de inte behöver göra så mycket åtgärder.

Är själv lite kluven till igångsättning, dels för att kroppen har skött det så bra tidigare och utan komplikationer. Men det är just det att det har gått så fort tidigare som gör att jag överväger en igångsättning. Vi bor just nu hos barnvakten och det går ju inte att göra under flera veckors tid. Sen vill jag gärna känna mig trygg med att vi hinner få barnen till barnvakt och att vi hinner in till förlossningen. 

Jag förstår verkligen ditt dilemma. Vi har också haft ganska snabba förlossningar (den senaste var 2,5 h från första känning tills barnet var ute) och det känns lite stressigt om det skulle gå snabbare denna gång. 

Som tur är har vi ganka nära till BB men vi har fått göra plan A, B och C gällande barnvakt beroende på när babyn kommer för att vara säkra på att kunna åka in direkt utan fördröjningar.

Men min BM; sa att det är framför allt mellan första och andra barnet det går snabbare. Var är din erfarenhet av det du som har fler?    .
  • DetGodaLivet
    Husmodern skrev 2012-08-07 20:04:25 följande:
    Bubbelvatten och jordgubbar är ju bäst:)!!

Oki är så mkt med föräldrapenningen om man vill vara hemma ett tag :) planerar att vara hemma ca 2,5 år..

Jag med.

Men hur du ska planera för att få dagarna att räcka längst beror på om det finns vårdnadsbidrag i din kommun eller inte. 

Om det inte finns VB ska du försöka ta ut minimalt (helst inga) dagar under första året för att sedan ta ut 5 dagar i veckan efter ettårsdagen för att skydda din SGI.

Om det finns VB ska du däremot plocka ut nästan full FP första året så att du tagit ut 250 dagar när åldersgränsen för VB är nådd. Istället för att spara av dagarna så sparar du då av pengarna ni får ut så att de kan användas senare om det behövs.

• DetGodaLivet

Min sambo följer inte heller med på BM-besök, har inte ens kommit på tanken. Det är ju inte som att jag själv är så intresserad av dem heller, det är mest något man snabbt springer dit och betar av. Vi har inte samtalat något hos BM heller bara tagit prover. Jag antar att det 'är annorlunda med första barnet.

Däremot blir jag lite irriterad nu när han började jobba denna veckan efter semestern...då kändes det som att han litegrann glömt av att vi ska ha barn typ NU! Han började snacka om att han kanske "måste" åka till Borlänge pga jobbet nån dag...och det känns inte alls som om han har planerat in det här med pappadagarna ordentligt. Jag kommer bli förvånad om han lyckas ta ut alla dem, åtminstone sammanhängande. *morr*  

• DetGodaLivet
    EmelieOfGbg skrev 2012-08-09 11:51:10 följande:
    Slänger ut en fråga till alla då jag har uppfattat att många är emot igångsättning. Varför? Är inte det ganska bra att man kan sätta igång det om det behövs liksom? Är det det värkstimulerande droppet som "ni" inte tycker om? Är mest nyfiken eftersom jag inte vet så mycket om detta...

Det blir en väldigt forcerad förlossning, kroppen blir liksom "kickstartad". Jag tycker självklart det är bra att möjligheten finns men det är ju ett sämre alternativ än att kroppen får ta det i egen takt och därför inget önskv'rt eller något man bör vilja om man kan undvika det.

Jag har blivit igångsatt 1 gång pga överburenhet och det var för lite fostervatten kvar för att vänta ut det naturligt.   
  • DetGodaLivet

Jag blev igångsatt med hinnsprickning men det är inte lika bra som en naturlig förlossningsstart ändå, det blir 'ändå en kickstart som kroppen inte rikrigt var redo för själv. Jag fick väldigt intensiva värkar helt utan pauser emellan. Inte skönt!

• DetGodaLivet
    livelovelaugh skrev 2012-08-09 13:43:58 följande:
    Detgodalivet, det är ju dock oftast hur det är när fl börjar med vattenavgång. Har nog mer att göra med att värkarna är mer intensiva efter vattenvgånh än att du blev igångsatt.
    Hade din fl naturligt startat med vattenavgång hade det antagligen blivit lika plötsligt för kroppen.
    Eller upplever du att det var just att hinnorna togs som gjorde det jobbigt?

Nej det stämmer inte. Vattnet går ju inte bara spontant utan anledning utan det händer först då trycket blir så stort att det spricker av sig själv och det brukar innebära att mycket av jobbet (med att öppna upp osv) redan är gjort och det i lagom takt.

Jag var endast några cm öppen och det som enligt läkaren hade hänt om de ej tagit hål är troligtvis att kroppen hade fortsatt att under de kommande dagarna långsamt arbeta fram i långsamt takt och sedan övergått i aktivt värkarbete eller spontan vattenavgång . Det kunde vi tyvärr inte vänta på då det var tvunget med igångsättning men läkarna förklarade mycket tydligt att det inte var samma sak som om vattnet hade gått spontant och att det därför hade varit bättre att vänta ut en naturlig förlossningsstart om vi hade vågat det. 

Förstår hur du tänker men om det hade varit så som du beskriver det hade man ju regelmässigt kunnat sticka hål på alla kvinnor som var öppna nog mycket för att det ska vara möjligt, utan några negativa konsekvenser alls. Men så är det inte och det är därför man inte gör det.     
  • DetGodaLivet

Nu har jag lyckats sjala in bebban i vaggaposition. Bärsjal är verkligen oumbärligt...man blir som en hetl ny människa. En människa med två fria armar! Har varit i förrådet och letat grejjor och nu sitter jag vid datorn och mular kex...allt medans jag "håller" min snutta nära.

Amningen fungerar jättebra och mjölkproduktionen har kommit igång ordentligt. Hoppas få slippa mjölkstockning bara.   

• DetGodaLivet
    Challelotten skrev 2012-08-11 15:02:12 följande:
    Har alla som har fått märkt av sin slempropp??
    Nej har aldrig märkt av den vid tidigare graviditeter. Denna gång så låg den i trosorna (ursäkta detaljerna) när jag gick på toaletten när vi kom in på förlossningen. Så det är inte alls alltid så att den släpper långt innan.   
Svar på tråden Augustibebis 2012