Inlägg från: DetGodaLivet |Visa alla inlägg
  • DetGodaLivet

Augustibebis 2012

Jag vet att jag ligger hundra teg i förväg hela tiden...men nu när jag avverkat de mesta bebisprylinköpen har jag snöat in på att börja planera min egen garderob efter förlossningen.

Mammakläder är så sjukt tråkigt att lägga pengar på då de används så kort tid. Jag har köpt en del men det mesta begagnat. Amningskläder har jag däremot börjat titta och fundera på ungefär vad jag vill ha (och även köpt ett åar plagg på rea). Är ingen jeans-och-topp tjej utan gillar tunikor och klänningar mycket, och då funkar det ju inte att bara hala upp dem över magen när man är ute.

Sen sitter jag och kollar på vilka plagg ur min vanliga garderob som kommer funka (omlottskörning funkar ju oftast tex.) och vad jag skulle vilja/behöva köpa i höst för att matcha. 

Min hjärna är minst ett halvår framme i tiden hänns det som. Skulle behöva teleportera mig några månader fram för att komma ikapp.   

• DetGodaLivet
    fru Elle skrev 2012-04-24 15:25:21 följande:
    Har börjat känna av foglossningen mer och mer . I morse hade jag ont redan när jag vaknade. Mannen är bortrest och jag får då lämna och hämta båda barnen som tyvärr går på två olika förskolor. Tar ca en kvart att gå mellan förskolorna och den promenaden känns i fogarna. Försöker annars undvika rörelser som ger mig besvär med foglossningen, men alla rörelser går ju inte att undvika. Känner att jag blir mer och mer begränsad av foglossningen, kroppen säger ifrån snabbare. Känner mig som världens tråkigaste mamma

Usch vad jobigt, hoppas det inte blir värre. Inget kul att ha ont oh känna sig begränsad, särskilt inte när man har barn som inte riktigt förstår varför man är som man är.
  • DetGodaLivet
    Sommaren12 skrev 2012-04-24 13:23:46 följande:
    Nu har jag köpt en ny burk mitt val. Tycker de smakar minst och trillar ner bäst. Min bm har inte nämnt nåt om järntillskott alls men träffade ju henne senast i v 10... Då sa hon att jag hade jättefint tjockt blod. Ska träffa henne på måndag så får väl kolla järnet då.

Jag kommer förmodligen ta ut fp ett tag innan bf. Har sommarlov från 1 juni och tror knappast nån vill ge en höggravid sommarjobb. Tänkte leva lite på sparade pengar först. Sen ska jag vara hemma rätt så exakt ett år och om vi har råd så tar mannen ut några månader när jag börjar skolan igen.
    Är det för tidigt att sätta en 14 månaders bebis i förskolan? Känns tidigt men vet inte hur länge vi har råd att han ska va pappaledig å jag plugga.
    "För tidigt" beror ju på vilket perspektiv man menar. Det är för tidigt för att de ska ha något eget utbyte av det i egentlig mening men de drar ju inte automatiskt nån skada av det heller om förskolan har tillräckligt hög kvalitet och dagarna inte blir för långa. Någonstans måste ju barnen vara på dagarna om man jobbar/pluggar, det är en realitet.

Min äldste son (nu 12) började i förskola så tidigt då jag var student och dels inte hade ekonomiska möjligheter och dels inte kunde hoppa på rätt kurs när som helst. Det kändes väl mest som förvaring första året men han var väl omhändertagen. Vi fick dock söka privat och skjutsa ganska långt för att hitta en förskola med tillräckligt små barngrupper, de flesta förskolor är inte anpassade för så små barns behov (socialstyrelsen rek. är max 10-12 barn för de minsta men av ekonomiska skäl följer de flesta kommuner och förskolor inte det).

Tycker inte att man ska ha ångest för att man väljer det man måste. Däremot är det fel att intala sig att man väljer en tidig förskolestart för barnets skull. Det är ett val man måste ta ansvar för att bära som vuxen det har inte med barnets behov att göra utan föräldrarnas (också viktiga) behov av att kunna arbeta. Förskolan ger inte de minsta något som de inte kan få hemma.

• DetGodaLivet
    Sommaren12 skrev 2012-04-24 18:49:48 följande:
    Ja ungefär sådär tänker jag med. Inser ju att barnet inte får ut något av det så tidigt men vad ska man göra? Som tur är så har jag korta dagar i skolan och min man kan vara rätt flexibel med sina tider på jobbet så det kan ju bli en "mjukstart" om det nu behövs. 

Tack ni andra för era erfarenheter också.

Nu har jag bara en dag kvar av skitkursen! =) Så himla skönt! Jag hoppas bara att jag klarade tentan också så kan jag lämna detta bakom mig. Idag var föreläsaren plötsligt jättesnäll och sa inget negativt alls utan bara positiva kommentarer om våra reklamfilmer som vi gjort. Schizo! 

Korta dagar men tidigare start är ändå föredra framför lite senare start och långa dagar tycker jag, så tror inte du ska nojja allt för mycket över det.

Sedan är det ju en jäkla skillnad på att stoppa barn tidig på dagis för att man inte kan slita sig från onödig lyxkonsumtion och att använda dagis för att man behöver. Gör man så gott man kan här i livet så är det faktiskt bra nog.

Håller tummarna för att du klarar tentan och slipper se skitkursläraren ever again.   

• DetGodaLivet
    Millas skrev 2012-04-24 20:16:58 följande:
    Hallå hallå :)
    Skriver varje gång jag skriver något att jag inte alls hänger med här längre

Vet inte om ni pratat om babyskydd?
    Var nere i källaren och tittade på vårat förra. Mössen har tydligen haft den som tuggleksak och tuggat sönder frigoliten som är inuti så nu blir det att köpa annat!

Vad ska ni ha för babyskydd?

Acta Graco Logico S heter det vi köpt (400kr). Ville ha ett med bas och helst köpa från nån jag känner annars hade jag inga direkta krav så länge det är ett välkänt och beprövat märke.

Synd på mössen:( De kan verkligen göra skada om de kommer åt.
  • DetGodaLivet
    Gadget skrev 2012-04-24 20:24:22 följande:
    En extra månad hemma med bebis?

Hehe ja du har insett vad jag lägger alla pengar på. Har sparat undan rätt mycket under senaste året för det avseendet faktiskt.

Men vill åtminstone köpa nåt man kan peka på och visa att "det köpte vi". Men vi köper ju inte så dyra saker generellt liksom. Antagligen sätter vi in det på ett konto till saker som kan dyka upp men som vi ändå hade tänkt köpa  Då får vi ju lika mycket extra över av våra egna pengar att vara lediga för.  
  • DetGodaLivet
    fru Elle skrev 2012-04-24 21:02:34 följande:
    DetGodaLivet; Det var ju ett trevligt tillskott, du har ju köpt det mesta så jag förstår att det inte är så lätt att komma på något. Hade din mamma tänkt på något speciellt? När vi fick vårt första barn så satte min mamma över 1000 kr till vårt konto varje månad som ett bidrag för att köpa saker till barnet. Kändes konstigt och pengarna gick ju direkt in till vårt konto så det blev ju bara som en extra inkomst. Men jag använde dessa pengar till att köpa kanske onödiga bebiskläder eller annat som jag tyckte var lite dyrt, med motivationen att det var en present från mormor.
    Ja nån sådan liten guldkant får det nog bli, som du säger kan man ju motivera lite onödigare köp då. Det enda jag kan komma på i nuläget är den där lampan som ser ut som ett rådjur som varit med i bildtråden, det är en typisk sådan där för-dyr-för-att-vara-jag-men-tänker-köpa-ändå. En sådan ska kan man ju spara i många år också.

Tror inte hon hade nån särskild tanke, vet att hon betalade syrrans vagn när hon fick barn förra året så hon vill kanske att det ska vara rättvist. Men vi köper ju inte sådär dyra grejjer oavsett vem som betalar.
  • DetGodaLivet
    Sommaren12 skrev 2012-04-24 22:09:04 följande:
    Maxi-cosi cabriofix med isofix bas ska vi ha.

Detgodalivet: jag hade sagt att vi redan köpt det mesta. Hon kanske vill ge ändå, ni kan ju sätta undan det? Rätt var det är behöver man nåt. Eller som nån sa, en extra månad hemma med bebisen.

Ja jag är lika tacksam ändå fast vi redan köpt det mesta, tycker det är en fin tanke och vill inte tacka nej - det tror jag hon skulle ta illa upp av (sambon tyckte att vi skulle tacka nej).

Svar på tråden Augustibebis 2012