Sommaren12 skrev 2012-04-24 13:23:46 följande:
Nu har jag köpt en ny burk mitt val. Tycker de smakar minst och trillar ner bäst. Min bm har inte nämnt nåt om järntillskott alls men träffade ju henne senast i v 10... Då sa hon att jag hade jättefint tjockt blod. Ska träffa henne på måndag så får väl kolla järnet då.
Jag kommer förmodligen ta ut fp ett tag innan bf. Har sommarlov från 1 juni och tror knappast nån vill ge en höggravid sommarjobb. Tänkte leva lite på sparade pengar först. Sen ska jag vara hemma rätt så exakt ett år och om vi har råd så tar mannen ut några månader när jag börjar skolan igen.
Är det för tidigt att sätta en 14 månaders bebis i förskolan? Känns tidigt men vet inte hur länge vi har råd att han ska va pappaledig å jag plugga.
"För tidigt" beror ju på vilket perspektiv man menar. Det är för tidigt för att de ska ha något eget utbyte av det i egentlig mening men de drar ju inte automatiskt nån skada av det heller om förskolan har tillräckligt hög kvalitet och dagarna inte blir för långa. Någonstans måste ju barnen vara på dagarna om man jobbar/pluggar, det är en realitet.
Min äldste son (nu 12) började i förskola så tidigt då jag var student och dels inte hade ekonomiska möjligheter och dels inte kunde hoppa på rätt kurs när som helst. Det kändes väl mest som förvaring första året men han var väl omhändertagen. Vi fick dock söka privat och skjutsa ganska långt för att hitta en förskola med tillräckligt små barngrupper, de flesta förskolor är inte anpassade för så små barns behov (socialstyrelsen rek. är max 10-12 barn för de minsta men av ekonomiska skäl följer de flesta kommuner och förskolor inte det).
Tycker inte att man ska ha ångest för att man väljer det man måste. Däremot är det fel att intala sig att man väljer en tidig förskolestart för barnets skull. Det är ett val man måste ta ansvar för att bära som vuxen det har inte med barnets behov att göra utan föräldrarnas (också viktiga) behov av att kunna arbeta. Förskolan ger inte de minsta något som de inte kan få hemma.