Inlägg från: DetGodaLivet |Visa alla inlägg
  • DetGodaLivet

Augustibebis 2012

Jag har beställt en "maternity sleeping bra" från minimundus.se i samband med att jag köpte andra saker därifrån. Känns tunn och bra. Hade något liknande förra gången för att hålla amningsninläggen på plats.

• DetGodaLivet
    natlup skrev 2012-05-12 22:26:10 följande:
    Jag har en liten fråga. Hur ska man bädda sängen? Ska man bara ha lakan eller ska man ha någon typ av galonmatreal på madrassen innan lakanet?

Man kan ha plastad frotté för att skydda madrassen från kiss om det skulle läcka.
  • DetGodaLivet

Ja jag kan gissa att den inte går så bra i snö och terräng, det gör ju inga vagnar med svängbara hjul. Men vi kommer ha en normal vagn som förstavagn.

Tyvärr är den typen av vagnar jag gillar bäst sjuuukt stora i bilen och på vår 7-sitsare är bagaget rätt litet. Chassit på liggvagnen tar tex upp nästan hela bagaget och liggkorgen (enooorm) måste förvaras inne i bilen. Känns inte hållbart om vi ska åka någonstans hela familjen.

När jag är själv med baby eller bara några av barnen kommer jkag att köra min gamla kombi och den kan man ha in hur stor vagn som helst i.   

• DetGodaLivet
    elfsan87 skrev 2012-05-14 18:22:13 följande:

Det där med vikten är känsligt! Har gått upp 10 kilo och har gått 27 veckor! Vet inte riktigt vad som är "normalt". Det jobbigaste är ju att ställa sig på vågen hos barnmorskan och bli dömd! För egen del känner jag att det är okej, bara att ta tag i sen när bebisen är ute! Barnvagnspromenader och ammning tänkte jag skulle fixa det ;) 

De är inte alltid helt lätt att undvika att stoppa i sig lite extra! Jag har haft jobbig halsbränna sen dag ett och det har blivit så att jag småätit på kvällarna för det också! Puh! Sålänge man äter nyttigt och får i sig grönsaker och frukt tror jag inte det är nån större fara att synda lite ;) Tycker inte barnmorskan ska spänna ögonen i en och få en att känna sig dum!!

Jag har hittat något som funkar mot halsbrännan nu! Ätit Losec i några dagar och har inte haft halsbränna sen dess!! :) Som jag lidit i onödan... Så kan det va :)

Men inte behöver du ställa dig på vågen och bli dömd hos barnmorskan, kom ihåg att det ÄR valfritt liksom allt på MVC. Tycker det är beklämmande att så många känner att de måste ställa upp på det trots att de inte känner sig bekväma i situationen. Tror många mest blir stressade över detta.

Om man vägt sig hemma finns ingen anledning att väga sig på MVC, då kan man tala om vad man väger om man vill att det ska stå med i journalen.

Jag är rätt tydlig med att jag inte är intresserad av att diskutera min vikt (eller egentligen några allmänna hälsoråd)  med MVC sköterskan. Vill bara ha de basic provtagningarna och koll på att barnet växer som det ska. Andra frågor om min hälsa diskuterar jag med människor som jag har någon slags relation till och personligt förtroende för, inte främmande sjukvårdstanter i allmänhet. Gäller för övrigt detsamma på BVC.
  • DetGodaLivet
    Issan8 skrev 2012-05-15 21:51:42 följande:
    Nu är jag också hemma efter en härlig men intensiv New York-resa. Ska snart lägga upp bilder på nåt av våra inköp till bebis. För min del tror jag ibland att jag knappt är gravid längre, om det inte vore för en livlig bebis å en mage som växer så år jag precis som om jag inte vore gravid, mår så himla bra och har inte ont på ett enda ställe.

Är det någon mer som mår oförskämt bra? Bara att jag orkade turista i NY 10 timmar om dagen 5 dagar i rad chockerar mig, även om fötterna kändes väääääldigt tunga i slutet av dagen. Är i v.28 och har gått upp 10 pannor :)

Jag mår också toppen förutom lite halsbränna och behov av middagstupplur (vilket jag har möjlighet att göra på arbetstid så det är liksom inget hinder). Jobbar i trädgården och kör skottkärra fram tills nio på kvällarna utan att ryggen protesterar. har verkligen inget att klaga på tycker jag.
  • DetGodaLivet
    godisbit skrev 2012-05-16 13:56:58 följande:
    Har inte provat själv, men har läst att de inte är riktigt lika stadiga (töjs?) som en del andra märken. Jag fick tag i en minimundus på tradera för ett tag sen och tänker prova om jag trivs med trikåsjal och isf kan jag sy själv om det behövs ngn mer att växla med mellan tvättar eller så. Har även skaffat snygga sjalringar och kommer sy en ringsjal. 
    Jag hade också tänkt sy en ringsjal men nu hittade jag en i fina färger på loppis för 60 spänn (Babylonia  bb-sling) så det fick bli det istället.

Har också köpt en minimundus trikåsjal på Blocket och en tricot-slen på loppis så jag ska ha två att byta mellan. Begagnat är mitt ips om man vill komma billigt undan då får man ju igen pengarna efteråt och det gör liksom inget om de ej skulle bli använda. Gav 200/st för trikåsjalarna har jag för mig.
Svar på tråden Augustibebis 2012