Inlägg från: DetGodaLivet |Visa alla inlägg
  • DetGodaLivet

Augustibebis 2012

sowe81 skrev 2012-04-25 13:22:12 följande:
    Har sett att ni diskutterat dagis tidigare. Jag har en följdfråga där. Är det någon som vet om man kan kombinera dagis med föräldrapenning. Tex att man tar ut 10-15 dagar FP och har dagisplats på 50%. Som första tid? Kan man förästen välja att ha dagisplats på deltid?

Ja du kan kombinera det, föräldrapenning kan du även ta ut för halva dagar (eller 1/4 eller 3/4-dag) efter att du börjat jobba, för att minska arbetstiden. Då kan du arbeta och ha barnet i förskola halva dagen.
  • DetGodaLivet
    Hejåhå skrev 2012-04-25 17:02:03 följande:
    Om man tar ut fp 100% får man ju ha barnet 15 timmar i veckan på dagis i de flesta kommuner. Hur många timmar i veckan får man då ha på dagis om man bara tar ut 3 dagar, t ex fre till söndag?

Nej inte om man tar fp för det barn platsen gäller. Det är bara syskonen som har rätt till förskoleplats då, inte det barn man tar fp för.

Om du tar 3 dagar i veckan fp får du inte ha barnet du tar fp för någon av de dagarna i förskola. Däremot kan du ta halva dagar fp och ha barnet i förskola den andra halvan.   
  • DetGodaLivet
    lovisen01 skrev 2012-04-26 11:53:36 följande:
    Visst var det någon som hade använt Ergo bärsele? Sitter och tittar och funderar vilken modell man ska köpa? Försöker hitta begagnad, så det blir kanske att ta den modell som finns, men någon som vet vad det är för skillnad på dom olika?
    Jag har en "vanlig" i den mönstrade utgåvan
  • DetGodaLivet
    Challelotten skrev 2012-04-26 15:49:48 följande:
    Har kronan fått in lådor igen? när jag var där för några veckors sen sa de att de var slut och de visste inte om de skulle få mer.

Ja det står på deras hemsida att de skulle få en liten försändelse nu, och sedan en större om någon månad igen.
  • DetGodaLivet
    Gadget skrev 2012-04-26 12:59:53 följande:
    Jag är ju inte i den situationen nu då jag inte jobbar men förstår verkligen era tankar kring vikarien. Tror det är helt normalt att tänka så, och har själv haft tankarna i andra sammanhang. Man vill ju gärna vara bäst och oumbärlig. Men man får nog helt försöka flytta fokus och tänka "so what? Det är bara ett jobb och jag har alltid klarat av mina uppgifter utan klagomål osv." Det viktigaste nu är barnet och jag tycker jag hört från andra vänner att man faktiskt lättare bryr sig mindre när man fått barn. Men det är ju förstås individuellt.
    Jobba med tanken och fundera på vad som vore det värsta om vikarien faktiskt gör ett bättre jobb då. Skönt att inte behöva reda ut en massa som en dålig vikarie ställt till. Och slippa massa dumma frågor och samtal i tid och otid. Och kanske har vikarien infört någon ny rutin eller har idéer som du när du kommer tillbaka har nytta av.
    Framförallt, det är bara ett jobb.
    Fast det är lättare att säga än att verkligen tänka så.

Jag har ingen vikarie, det är skitskönt! Det uppdrag jag jobbar på tar slut till sommaren (jag är fast anställd men växlar mellan olika uppdrag) så mitt jobb tar liksom slut. :)
  • DetGodaLivet
    ullis1990 skrev 2012-04-27 18:49:02 följande:
    Illamående, yrslig och som bortdomnad från underlivet och ner till knäna ungefär... Undra tro varför de är så?

Nån nerv i kläm kanske? Kände mig så ett tag förra veckan (dock inte yr men bortdomnad i underkroppen och allmän obehagskänsla)
  • DetGodaLivet

Min man faller också i katergorin "lägger sig i men utan att komma med egna förslag". Jag känner inte att jag behöver några alternativ till Lillemor men sambon tycker vi borde ha flera alternativ ...men tror ni han kommer med några alternativa förslag?

• DetGodaLivet
    Naimis skrev 2012-04-29 13:39:09 följande:

Behöver är nog upp till var och en. För min del så känns de som behovet av en sådan från börjsn mkt större än typ babygym.

Jag har använt det tidigt till alla barnen så jag håller med om att det känns som ett måste.

Sen kanske man inte behöver köpa det i förväg om man kan tänka sig at betala hur mycket som helst. Då är det ju bara att åka och köpa en när man behöver.      

Ska man köpa begagnat kan det ju ta några veckor att hitta en och så länge kanske man inte vill vänta när behovet uppstår.

Sedan är det förståss inte alla barn som gillar babysitter alls. Ingen av mina barn har gillat den där typen på medar som gungar fram och tillbaka, det krävs väldigt mycket kraft från barnet för att få den att röra sig...vet nog egentligen ingen av kompisars barn som gillat dem heller. Den traditionella typen som svajar i takt med barnets kroppsrörelser är mer uppskattad hos de flesta barn.     
  • DetGodaLivet
    http://babyproffsen.se/produkt/visa/200:BabySeat_Babysitter_Jupiter

= exempel på en babysitter med medar. Rör sig bara fram och tillbaka med exakt samma rörelsemönster. Kräver ganska mycket aktivitet från barnets sida för att börja gunga.  

Köpte en sådan till mitt första barn och han avskydde den (så länge han var precis nyfödd var den ok, då blev det ju bara som att ligga på en upphöjd filt..men själva babysitterfunktionen var ju därmed rätt meningslös). Ingen av mina andra barn har heller uppskattat modellen.

http://babyproffsen.se/produkt/visa/205:BabySeat_Babysitter_Pluto

=exempel på en traditionell babysitter som fjädrar när barnet rör sig. Det krävas ganska lite rörelse från barnet för att "sätta igång" rörelsen i babysittern och rörelsen styrs mer av babyns egen kropp.  Alla mina barn och de flesta av vänners barn har föredragit denna modell (som dessutom oftast är billigare).

Babybjörns sitter som vi har köpt är en variant av den nedersta modellen men lite lättare att fälla ihop + att man kan justera läget på den.    

Svar på tråden Augustibebis 2012