Inlägg från: DetGodaLivet |Visa alla inlägg
  • DetGodaLivet

Augustibebis 2012

Kampis skrev 2012-07-10 10:19:41 följande:
    Det finns el litet kök på bb där du kan värma sommaren :)

Jag älskar den här meningen tagen ur sitt sammanhang. Jag hoppas det finns ett lite kök även på mitt BB där jag kan värma sommaren litegrann. Fast sålänge jag är på tjocken föredrar jag att det är såhär svalt:)
  • DetGodaLivet
    Bellatrixx skrev 2012-07-11 22:04:06 följande:
    Har en liten fråga, om någon vet, har sett att flera i tråden köpt en Bugaboo. Imorgon ska jag iväg och kolla på en begagnad som kostade väldigt lite (2000kr!) och då ingår ligg och sittdel + regnskydd. När vi pratade via telefon skulle den vara fräsch men använd så alltså lite solblekt och då är min fråga till er, är det något särskilt man ska kolla på på just Bugaboo? Något jag ska kolla lite extra eller så?
    Solblekt är ju inget problem på dessa då det både är lätt att köpa ny suflett och sittdelsäöverdrag, sy själv eller färga om med textilfärg.

Även framhjulen är hyffsat enkelt och prisvärt att byta om de är slitna.

Men om det är en cameleon så kolla det ställbara handtaget så att det sitter fast och inte glider, dem har det varit meck med vissa säsonger. För det priset tänker jag mig annars att det kanke är en frog?   

• DetGodaLivet
    Bellatrixx skrev 2012-07-11 22:16:00 följande:
    Jag vet faktiskt inte vilken det är men jag skickar en länk... Vad kan det vara för någon?
    www.blocket.se/ostergotland/Bugaboo_barnvagn_...

Då ska jag kolla lite extra på det så det inte är glapp Tack för hjälpen.
    Måste vara en cam. för den har ju höjbnart handtag på bilderna. Då är 20000 ett riktigt bra pris även om det är lite mek med den. Byugaboo är rätt enkelt konstruwerade därför lätta att fixa med tycker jag. Lätt att få tag på rservelar också osv.
  • DetGodaLivet
    Bellatrixx skrev 2012-07-11 22:27:58 följande:
    Tack vad snällt att jag fick hjälp och tips Jag är själv en liten virrpanna men min sambo är relativt händig så vi ska nog isf kunna lyckas kunna byta ut däcken framtill, det var bra att du sa det för då ska jag kolla lite hur det är med däcken o sådär. Svårt att veta vad man ska kolla efter.. Visste bara att jag ville ha just en bugaboo då jag föll för den på Babyproffsen men ville inte lägga ner SÅ mycket på en vagn som en ny kostade, så då känns det som ett riktigt kap!

Vad har du för vagn?  
    Tycker det låter som ett kap om den inte är i uselt skick.

Jag bor på landet och kör helst stora vagnar med fyra fasta hjul och bra fjädring (gärna från 70-80-talet)  men då dessa blir rätt stora i bilen och vi är många i familjen har jag alltid kört med någon mindre modell att kunna ha med i bagaget.

Till förra barnet (-06) hade jag en Bugaboo Frog för detta ändamål. Den här gången har jag köpt en Teutonia Fun istället. Var näjd med Buggan också för sitt ändamål men lite skeptisk till  att den hade så sjukt liten varukorg och inte heller gick att hänga mycket på handtaget på (då välder den). Hade velat kunna ha den som shoppinggvagn då vagnar med snurrhjul funkar mycket bättre i affärer men den gick bara att fönstershoppa med för det fanns liksom inget packutrymme för det man köpte. Det hör jun också till saken att bor man lite utanför stan och har flera barn så handlar man rätt mycket när man väl handlar.

• DetGodaLivet
    cupcakekiller skrev 2012-07-12 20:39:48 följande:
    Köpte nyss ett skötbord för bara 300 kr på blocket, ett sånt där som är en byrå med en skötbordsdel man kan sätta på och en hylla över det, ska sätta ihop den inorgon så ska väl ta kort då, nu är det bara babyskydd kvar :)

Vilket fynd!
  • DetGodaLivet
    Stövelkatten skrev 2012-07-13 09:25:30 följande:
    För att förtydliga så ejakulerade jag alltså, blev bara så förvånad över mängden, en riktig skur.

Man blir så uppiggad av att gå in i den här tråden!

Börjar bli lite småsur i humöret såhär mot slutwet av grav. o vankar runt os muttrar lite nyvaket halva förmiddagarna. Men sedan sätter mans ig här med en kopp the och då finns banne mig alltid något uppfriskande att läsa.

Särskilt när man liksom hoppar in i tråden såhär och liksom bara ser första bästa inlägg taget ur sitt sammanhang. Skål på dig Stövelkatten!SkålCool    
  • DetGodaLivet

Babyproffsen i Örebro är välkända för sin etik. Bland annat ger de alla anställda som blir gravida sparken så du ska nog inte hoppas för mycket på dem. Det är ett franchisingföretag tror jag så vet inte om det ens finns n¨ån högre upp att vända sig till. Tror varje butik stpr för sig liksom (fast samma ägare på båda i Örebro)

• DetGodaLivet
    fransyskan skrev 2012-07-18 03:31:31 följande:
    Tror mina hormoner spelar mig elaka spratt...

Tänker hela tiden "hjälp, när kände jag av lillen sist?" och fastän jag antingen 1) direkt kommer ihåg att jo, faktiskt, han sparkade ju nyss när jag drack vatten eller 2) jag kan räkna in 10 rörelser på mindre än 5 minuter efter jag buffat lite så sitter oron kvar. Som om hjärnan helt vägrar ta in att allt är okej.

Helt ologiskt och dumt... har bestämt att jag saknar min gamla hjärna mer än jag saknar min gamla kropp

Sådär går jag och tänker också emellanåt... logiken har farit på semester eller något.
  • DetGodaLivet

Skillnaden mellan täcke i vagn och säng:

I sängen har du inte kontroll på barnet eftersom du själv sover  (temperatur samt att det ej får täcket över huvudet). Där ska man helst ha så lite rörligt mjukt material som möjligt dvs lösa filtar, täcken, stora snuttefiltar och gosedjur ska helst inte finnas i sängen. 

I vagnen har du barnet under uppsikt och kan reglera värmen. Där kan du ha lösa filtar eller täcke om det är kallt ute. Alternativet att klä på barnet tjockare kläder och overaler om det är kallt är svårare att reglera om du tex. går in i en butik. Då är risken att barnet istället blir för varmt. Är barnet nedbäddat med filtar kan du ta bort så många filtar som behövs för att reglera temperaturen och lätt lägga tillbaka dem när ni går ut igen.    

Tjockt täcke har jag aldrig haft till barnen då det inte är så lyckat ut just lager-på-leger principen (dvs att kunna reglera värmen i små steg) däremot filtar av olika tjocklek, med eller utan påslakan. Lammskinn är bra under, det är också temperaturreglerande.

I sängen har vi en sovpåse (inte pyjamasmodellen utan den typ som är som ett täcke med en väst upptill) under den kalla säsongen-     

• DetGodaLivet
    Ep skrev 2012-07-19 07:10:46 följande:
    Ska man tvätta alla bebis kläder o sängkläder med vanligt sköljmedel o tvättpulver???

Som hyperallergiker kan jag säga att tvättmedlets märkning är av mindre vikt. Det ska ändå vara _helt urtvättat_ när textilierna används. När man som allergiker eller överkänslig reagerar på tvättmedlet är felet oftast att maskinen skäljer för dåligt (vilket även många maskiner gör pga att de av miljöskäl är med snåla på vatten). Att utsätas för tvättmedelsrester kan med tiden ge irritation även om pulvret är allergimärkt. Ett extra sköljprogram är i så fall bättre.  

Oftast är det inte tvättmedelt som är boven i dramat utan sköljmedlet eftersom det sitter kvar i kläderna efter tvätt. Det bör du inte använda alls till baby tycker jag.    
Svar på tråden Augustibebis 2012