mammsen skrev 2012-07-03 11:47:26 följande:
Godisbit - Ekologiskt menas ju bara att det är ekologiskt odlat och står det då "ekologisk bomull" så är det antagligen bara själva bomullen som är ekologiskt odlad.. Många blandar ihop ekologisk och kravmärkt. Kravmärkt är oftast ekologiskt men ekologiskt är sällan kravmärkt ;) Vet ni skillnaden på ekologisk och kravmärkt mammor? Ang h&m organic cotton, står det någonstanns att den är ekologisk eller kravmärkt? All bomull är ju organisk ;) Alla färger utom blå finns med hälsosamma sammansättningar. Det finns inga blåa färger utan farliga kemikalier.. Dock ska jag ha en son så jag har kört stenhårt på bla blå. men jag har tvättat alla kläder minst 2-3 gånger och räknar med att de är väl urtvättade endå :)
Kravmärkt är
alltid ekologiskt dock ej vice versa. Men krav är en märkning för livsmedel och omfattar inte textilier.
Någon liknande allomfattande certifiering för textil finns inte utan en rad olika märkningar konkurrerar. EU-blomman är bland de vanligaste (tillsammans med GOTS), jag har för mig att HM märker med den. EU-blomman + texten organic innebär ekologisk råvara, däremot inga krav på hur plagget färgats och behandlats i övrigt. HM:s kläder är producerade under oetiska förhållanden i låglöneländer, även de ekologiska (detsamma gäller bla. pop:s och åhlens ekokläder) och där arbetar man knappast miljövänligt.
Vill man gardera sig kring hur kläderna är färgade och behandlade är det istället ÖKO-tex/oeko-tex märkning man ska titta efter. Det är en väl etablerad märkning och finns både på ekologiska och "vanliga" textilier. Plagget ska vara märkt "Öko-tex100". Den märkningen gäller dock inte hur råvaran producerats utan vill man att bomullen också ska vara odlad utan kemikalier ska man leta efter kläder med både eko-märkning och öko-tex märkning.
En enklare utväg om man vill vara miljö- och bebisvänlig rä att köpa begagnat. Begagnade kläder är oavsett hur de producerats mindre miljövådliga än nyproducerade, de kemikalier som finsn i textilierna tvättas ochså ur efter många tvättar (dock inte efter endast en tvätt).