Inlägg från: DetGodaLivet |Visa alla inlägg
  • DetGodaLivet

Augustibebis 2012

Jag är hemma från semestern nu (en vecka på västkusten...båtliv, skaldjur o salta bad, underbart o ganska tur med vädret hade vi) och boinstinkten har satt fart för fullt. Har fyllt på skötbordet och sorterar nu alla kläder som ska tvättas upp.  

Det visade sig att jag visst råkat köpa ganska mycket *ooops*
    I strl 50 har vi bara köpt något fåtal plagg men sammanlagt i 50, dubbelstrl 50/56 och 56 så har vi 27 bodys, 19 byxor, 7 sparkdräkter/sparkbyxor, 6 klänningar, 5 pyjamas. Vet inte riktigt hur detta gick till! 

• DetGodaLivet
    mammsen skrev 2012-07-03 11:47:26 följande:
     Godisbit - Ekologiskt menas ju bara att det är ekologiskt odlat och står det då "ekologisk bomull" så är det antagligen bara själva bomullen som är ekologiskt odlad.. Många blandar ihop ekologisk och kravmärkt. Kravmärkt är oftast ekologiskt men ekologiskt är sällan kravmärkt ;) Vet ni skillnaden på ekologisk och kravmärkt mammor? Ang h&m organic cotton, står det någonstanns att den är ekologisk eller kravmärkt? All bomull är ju organisk ;) Alla färger utom blå finns med hälsosamma sammansättningar. Det finns inga blåa färger utan farliga kemikalier.. Dock ska jag ha en son så jag har kört stenhårt på bla blå. men jag har tvättat alla kläder minst 2-3 gånger och räknar med att de är väl urtvättade endå :) 
    Kravmärkt är alltid ekologiskt dock ej vice versa. Men krav är en märkning för livsmedel och omfattar inte textilier.

Någon liknande allomfattande certifiering för textil finns inte utan en rad olika märkningar konkurrerar. EU-blomman är bland de vanligaste (tillsammans med GOTS), jag har för mig att HM märker med den. EU-blomman + texten organic innebär ekologisk råvara, däremot inga krav på hur plagget färgats och behandlats i övrigt. HM:s kläder är producerade under oetiska förhållanden i låglöneländer, även de ekologiska (detsamma gäller bla. pop:s och åhlens ekokläder) och där arbetar man knappast miljövänligt.

Vill man gardera sig kring hur kläderna är färgade och behandlade är det istället ÖKO-tex/oeko-tex märkning man ska titta efter. Det är en väl etablerad märkning och finns både på ekologiska och "vanliga" textilier. Plagget ska vara märkt "Öko-tex100". Den märkningen gäller dock inte hur råvaran producerats utan vill man att bomullen också ska vara odlad utan kemikalier ska man leta efter kläder med både eko-märkning och öko-tex märkning.

En enklare utväg om man vill vara miljö- och bebisvänlig rä att köpa begagnat. Begagnade kläder är oavsett hur de producerats mindre miljövådliga än nyproducerade, de kemikalier som finsn i textilierna tvättas ochså ur efter många tvättar (dock inte efter endast en tvätt).

• DetGodaLivet
    astro skrev 2012-07-03 17:12:19 följande:
    19?
    Jag tror att jag får ihop 19 mössor, kanske, om jag skakar ihop alla familjen har. Du måste älska mössor  

Jajjamensan...jag äääälskar mössor! Mina barn brukar påpassligt nog också vara skalliga en bra bit upp i åldern så man kan mössa sig rejält!

Många av mössorna har vi ärvt,  flera tillhör set med matchande body+mössa eller tröja+mössa. Mina favoriter är en dalahätta med rosor och prästkragar och en annan med brunt och rätt kurbitsmönster. 

Av alla de babyplagg jag tvättade upp idag i 50/56 (60-70 stycken kanske?) är totalt åtta stycken (varav en mössa) köpta nya. Resten är billiga loppisplagg så vi faller inte på ruinens brant av mössorna i alla fall:)   
  • DetGodaLivet
    mammsen skrev 2012-07-03 20:34:34 följande:
    Mössor - Det är svårt att skaffa för mångfa mössor eftersom huvudet växer ganska långsamt och även de små storlekarna passar i någon månad oftast, så en bra bit in på hösten kommer de nog passa och då behövs de ju :) Mössor i strl 38 är ju 0-3 månader och storlek 42 är ju 3-6 månader.. Men vissa 38:or är små och trånga medans andra är mer växvänliga och kan passa i ett halvår lixom, själv har jag lyckats samla på mig 6st tunnare hjässmössor, 5st tjockare mössor med knytband och 4 st "sötmössor" utan band, helt onödigt eftersom de aldrig stannar på huvudet men jag hittade några som var så söta att jag inte kunde låta bli! Men de är i lite blandade småstorlekar och jag räknar med att jag har så det räcker nästan hela vintern (Fler kommer det garanterat bli med om jag känner mig rätt) :)Min dotter är snart 5 hon har alltid ca 5 dagismössor (slit och släng) och sedan har hon alltid 5-10 st finmössor som hon har när vi åker iväg eller när vi leker här ute osv, jag tycker det är en kul detalj, men hon har iof alltid många jackor och skor med, (egen skohylla) ;) Tur och bra att hon får lite konkurrangs tror jag.. För både henne och mig!
    Detgodalivet - Krav måste inte bara vara sånt man äter det gäller allt som är organiskt (ex bomull), då handlar det mer om arbetarnas rättigheter, att det är ekologiskt och såklart att det fraktas på bästa sätt osv.. "KRAV har regler för textilier men då bara vad det gäller odlingen och inte det fortsatta förädlingssteget till färdigt tyg. Alltså kan inte klädesplagg/textilier KRAV-märkas men i klädesplagget kan man ange att råvaran är KRAV-godkänd (för dessa klädesplagg/textilier kräver vi att den fortsatta textilproduktionen ska vara enligt Svanen eller Bra miljövals regler). Det är väldigt få textilproducenter som är anslutna till KRAV. I dagsläget 3-4 stycken. KRAV har inga planer på att utöka reglerna på detta område och tex även inkludera förädlingssteget." Hämtat från www.krav.se/ (Jag gick tex på en gymnasieskola som var kravgodkänd och den gick inte att äta) Här finns en lista på alla kravmärkta produkter www.krav.se/KRAV-produkter/ och här finns en lista på alla kravmärkta företag www.krav.se/KRAV-produkter/ Där finns bla en länk till textilråvaror. Eftersom du värkar intresserad av ämnet kanske du vill kika in :)
    Ja "sånt man odlar" då om vi ska märka ord. Men krav jobbar med jordbruksråvaror och har ingen märkning för kläder. Kläder kan precis som du skriver inte vara kravmärkta. Då är det andra märkningar man får titta efter.
  • DetGodaLivet
    EmelieOfGbg skrev 2012-07-04 11:49:38 följande:
    Hej alla! Jag har också vart hos BM idag, jag är i v 34 (33+3)

Blodtryck: 124/60  
    Socker: 4
    Hb: 105
    Sf-mått: 33 
    Hjärtljud: 135-145 
    Vikt: +16kg sedan inskrivningen

Hon kände och klämde och bebisen ligger nu med huvudet ner och är nästan helt fixerad sa hon Glad
    Jag fixar inte att gå på järntabletter så jag undrar om ni har några andra bra förslag för att få i sig järn? Huskurer eller nåt?Glad Jag ska köpa hem blutsaft med tänkte jag.

Bara 2 arbetsdagar kvar nu och det känns otroligt skönt men samtidigt väldigt konstigtFlört 

Har du provat Hemofer? Den är betydligt mildare än de andra preparaten och man kan ta den i lägre dos (med sämre effekt då givetvis men bättre än inget).
  • DetGodaLivet
    tjockisbullen skrev 2012-07-05 03:22:39 följande:
    Hade det mkt i slutet på förra graviditeten men denna gången har jag inte haft det alls utom just idag då jag vaknade med kramp aj aj....som andra har skrivit det är bara stretcha och massera som gäller! Stödstrumpor ska visst också motverka detta men just i denna värmen kanske man inte springer runt med stödstrumpor hela dagarna!

Ja stödstrumpor gör stor skillnad tycker jag. Värt att ha även i värmen.
  • DetGodaLivet

Jag använder våtservetter i skötväskan om man är ute någonstans och ska byta. Hemma använder jag tygtvättlappar av frotté eller flanell.

När vi använder våtservetter köper vi änglamarks pga miljömärkningen, men coop x-tra är lika bra ur en hälsoaspekt. De innehåller konserverande ämnen av den typ man använder när man tex. kokar sylt. Men givetvis är det ändå bättre med bara vatten. Citronsyra är trots sin relativa ofarlighet irriterande för huden tex.

Här kan man se en jämförelse över olika våtserveter: http://www.testfakta.se/Mediaarkiv/Dokument/article11415.ece/BINARY/11684.pdf      

• DetGodaLivet
    Tesdy skrev 2012-07-09 19:52:42 följande:
    Ninime enligt min BM så har man en jobbigare och mer kraftfull graviditet just när man väntar nr tre. Min mamma säger att det är väldigt troligt att det stämmer. Graviditeten med mig var tydligen den värsta och jag är barn nr tre. Nr fyra var inte lika jobbig som trean.

Min graviditet med nr 3 är den lättaste jag haft.
  • DetGodaLivet
    sally12 skrev 2012-07-09 19:16:19 följande:
    Var glad för era "små kilon" runt 30 kg här, så ni har en bit kvar. Vägning på torsdag! Vill inte om jag säger så...

Strunta i det då. Jag springer inte och väger mig hos BM, det är väl något man kan göra om man tycker är roligt och intressant. Frivilligt som allt annat inom mödravården. 
Svar på tråden Augustibebis 2012