• AnnaSv

Augustibebis 2012

* star, vet inte hur många gånger jag svurit över att t9 väljer fel ord :p

• AnnaSv
    Stövelkatten skrev 2011-12-05 19:43:52 följande:
    Hej igen alla!

Min helg har bestått av ett väldigt labilt humör och mycket illamående. Jag kan inte påstå att det är jätteilla, jag kräks inte eller så, men jag avskyr att må illa! Jag blir helt handlingsförlamad.
    Brösten ömmar massor och nu är det gravid bh som gäller. (har gått från d-kupa till f-kupa nu. Hurra...)

Magen putar fram helt ogenerat, finns bild i galleriet. (från i morse)

Vi har som sagt (eller har jag skrivit det?) berättat för folk när andan fallit på. För kompisar när man har pratat med dem, på jobbet för att det inte skulle bli tissel om magen, osv. Har inte berättat för mina släktingar ännu, dock. Får se när det blir. Känner också att det inte gör mig till eller från hur långt gången man är. Vill hellre att folk vet om det nu skulle gå tokigt.

KUB har vi bestämt oss att strunta i. Har bett om ett tidigt ultraljud i övrigt för att fastställa tid osv. men annars skippar vi screening. Man måste ju tänka på vad det är man faktiskt ska ta ställning till efter testerna, och hur det i sånt fall påverkar en under den eventuella resten av graviditeten. Inget är ju säkert med KUB, det är ju bara en uppskattning.
    Dom banorna tänker vi också lite i.. Liksom vad tusan ska man göra med resultatet? Finns ju inget som garanterar att man får super bra siffror.. tror det bara leder till ännu mer oro.. Och om man skulle få lite halvtaskiga siffror och bestämmer sig för att göra FVP och sedan får missfall på grund av det och barnet var friskt.. Hur i allsindar skulle man kunna förlåta sig själv då?
  • AnnaSv

Frufoxy: kub innebär att man tar blodprov på mamman och tittar efter vissa homoner, gör ultraljud och mäter nackspalten(?) på barnet och så gör dom en bedömning för hur stor risk det är att barnet har några typer av kronosomfel. Även mammans ålder spelar stor roll.. Är främst DS dom bedömmer. I vårt landsting blir alla erbjudna, vissa ställen bara personer över en viss ålder och på vissa får ingen göra.. Man får alltså inget klart besked utan får man dåliga siffror blir man erbjuden fostervattensprov.

• AnnaSv

På tal om drömmar inatt drömde jag att jag fick missfall.. En liten bebis på ca 2 cm simmade runt i toaletten och sen spolade jag.. Vidrigt.. Mycket blod också! Usch det vill jag inte vara med om igen..

• AnnaSv

Natlup: det tror jag inte är något att oroa sig för.. Tror snarare att spänningar och dragningar i livmodern är positiva tecken.. Att den växer!!

• AnnaSv

Förstår inte hur jag ska kunna hålla graviditeten hemlig för omgivningen.. Mina största jeans kan jag inte längre knäppa, innan tappa jag dom.. Ingen tröja jag har kan dölja magen.. Och jackan kan jag knappt knäppa heller.. Får isolera mig några veckor ;)

• AnnaSv

Natlup: tror jag är i vecka 5+4 skulle nästan vara pinsamt om folk visste om att man var gravid och sen få veta att det bara är v. 6. Vill att 15 veckor ska springa iväg så man "får" vara tjock och rund om magen ;)

• AnnaSv

Blev sjukt sugen på våfflor nu! Tur gubben var påväg till affären så ikväll blir det våfflor!! :)

Svar på tråden Augustibebis 2012