-
Glukosbelastning, förra graviditeten så låg mitt BMI precis på gränsen så jag slapp göra det. Har man BMI över 30 så får man göra det, iaf så var det så här i stan för 4 år sedan.Så det lär jag åka på att göra denna gång om dom har systemet kvar då jag redan gått upp 4 kg. Och nu trillat över gränsen.Augustimamman skrev 2011-12-18 13:08:30 följande:Vad heter det nu, sockerbelastning? :) Hur som, gör alla det eller är det bara de som har anlag för diabetes? Skulle helst slippa, klarar inte av söta saker nu. -
Arba: angående kub test så tänker vi så att vi vill göra det just för att se barnet. Är barnet sjukt vill vi förmodligen avbryta graviditeten. Däremot är ju det jobbiga med kub att man inte får klara besked och fostervattensprov prov är jag rädd för. Tänk om man skulle förlora ett friskt barn?! Hur tusan förlåter man sig själv då? Visst ds i sig är jag inte "rädd" för men ofta har de ju en hel del andra "fel".
-
Ari gold: om inlägget var menat mot mig så menade jag att göra fvp vid hög risk på kub för kromosom fel kan man väll se då? Men det finns ju hur mycket sjukdomar som helst som man aldrig kan garantera sig mot.. Kromosom felen är ju bara en liten del..
-
Svårt det där. Visst förstår ju att det är jätte jobbigt för henne men inte tusan ska hon bli sur och ignorera och ta bort från facebook och såna saker. Jag hade kanske undvikit att berätta på julafton just för att slippa alla tjurigheter då.Novalina skrev 2011-12-18 15:39:53 följande:Hehe, men vilket bra sätt att berätta det på iaf!
Jag ska verkligen göra mitt bästa för att få ett VUl nu till veckan så jag förhoppningsvis ser ett tickande hjärta innan julafton. Då har vi tänkt berätta det för alla anhöriga som samlas på 2 olika ställen.
På ena stället (min sambos sida) så är hans bror + fru med, och de har försökt få barn i ca 5 år, gått igenom sån där fertilitetsbehandling jag inte minns vad det heter nu igen, och planerar nu att adoptera.
Frun där har blivit jättekonstig och sur mot medj sen jag blev gravid, enda anhöriga som inte grattat och som ignorerar mej helst, hon har även tagit bort mej från Facebook. Jag har verkligen inte gjort henne nåt ont eller varit det minsta otrevlig.
Min sambo vill därför att vi inte ska berätta det på julafton med tanke på henne, men jag tycker att vi kan berätta det iaf, varför ta hänsyn till en sur, avundsjuk och missunnsam surpuppa liksom?!... Varför ska hon få va smolket i vår glädjebägare???
Vad tänker ni andra om det hela? Vore väldigt värdefullt att veta! -
Ja, du har så rätt så i allt du skriver..Ari Gold skrev 2011-12-18 17:55:28 följande:Ja jag menade att även om man vid fvp kan fastställa att barnet har Downs Syndrom så går det ju inte att se om barnet kommer födas friskt eller sjukt, tex med hjärtfel vilket åtminstone för mig skulle vara den största oron. (Downs Syndrom är en funktionsnedsättning, inte en sjukdom).
Blir nog ändå att vi gör KUB.. kostar ju oss inget och vi får se det som att vi får en extra titt på den lilla och försöka bortse från siffrorna eftersom dom ändå inte talar om något egentligen. Fvp vill jag helst inte göra. Är alldeles för rädd för att förlora den lilla.
Nu håller vi bara tummarna för att allt ser bra ut inför imorgon..Usch så nervös jag är.. Springer fortfarande på toa titt som tätt i tron om att set ska komma blod. Fy så nojig man är! -
Usch sånt där har jag aldrig tänkt på att det är en massa gift man får i sig. Man känner sig ju alltid så hälsosam och nyttig när man äter frukt och grönsakerAri Gold skrev 2011-12-18 18:05:05 följande:Utlandet? Nej alltså all mat som inte är ekologisk är i regel besprutad. Vi är inte bättre på det än något annat land direkt. Potatis är en av de mer besprutade grödorna till exempel, de besprutas upp till 12 gånger på en säsong med olika bekämpningsmedel. Det är förståss inte meningen att det ska finnas kvar i grödan när de säljs men i stickprovskontroller har man hittat rester av bekämpningsmedel i var fjärde potatis.
Även jordgubbar är hårt besprutade och kan innehålla rester av bekämpningsmedel (och därmed allt gjoert av jordgubbar).
Bananer, kaffe och paprika är tre hårt besprutade importerade livsmedel men allra värst är vindruvor (liksom då självklart vin, russin och annat gjort av vindruvor). Vindruvor kan man läsa mer om här: www.naturskyddsforeningen.se/natur-och-miljo/.../
Personligen äter jag helst inte frukt och grönt som inte är ekologiskt eller hemodlat. Tycker inte att det tillför mig något att äta gift och med bla astma, allergi, exem och migrän (och jobbar med autism) är jag lite skeptiskt inställd till vad alla dessa gifter gör med mänskligheten. Det finns många sjukdomar som äkar och ökar utan att man vet varför.
Nej hädanefter ska jag ha det i bakhuvudet att handla hem det ekologiska alternativet
-
Kollade apotekets hemsida nu och läste bipacksedeln.. Detta stod:FruFoxy skrev 2011-12-18 19:03:48 följande:Mästerkatten:
Ska man inte undvika oleum vid graviditet? Har för mig det och alltid undvikit det i alla graviditeter... men jag kanske har fel! Ska höra på Apoteket. Tack för tipset iaf!
GRAVIDITET
Användning under graviditet kan inte rekommenderas.
AMNING
Användning under amning kan inte rekommenderas. -
Vad härligt med nykomlingar
Grattis till er allihopa! Glöm inte skriva in er på BF-listan! Länk finns i trådstarten.. -
Läste inte hela bipacksedeln men det står inget mer under graviditet/amning iaf. Kanske inte är tillräckligt testat bara?Stövelkatten skrev 2011-12-18 20:22:23 följande:Argh! Tanken har inte ens slagit mig! Står det varför? Hur som helst, tur att andra är lite mer klartänkta än vad jag är.... :S Och tur att ni inte bara tar mina råd utan att dubbelkolla. Puh! -
Så länge du inte har ont och eller blöder så tror jag inte de behöver vara orolig!Schaaf skrev 2011-12-18 20:24:02 följande:Ok då kanske jag har en illamående-period framför mig
visst är de skönt att slippa symtom... Men samtidigt blir jag lite nojjig.
Fast så länge jag inte har ont kan jag väl va lite lugn angående missfall... För då borde jag väl få massa smärtor?? Eller de är säker oxå individuellt??
Sen undrar jag när ni skrev in er på BVC? Jag har nämligen inte gjort de än...
Jag kontaktade MVC 4 dagar efter jag plussade med det digitala. Vilket är 2,5 vecka sen nu. Fick dagen efter komma på hälso och KUB samtal. Ska på inskrivning imorgon och gick in i vecka 8 idag.